Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 17 oktober 2006                                                |
|                                                                      |
|Nulmeting Lombok Oost:                                                |
|veiligheid verbeterd, vervuiling belangrijkste probleem, waardering   |
|van sfeer in winkelstraten                                            |
|                                                                      |
|De resultaten van een enquête onder bewoners en bezoekers van de      |
|Utrechtse buurt Lombok Oost geven een wisselend beeld. De bewoners    |
|wonen graag in Lombok Oost, zijn optimistisch over de toekomst van hun|
|buurt en bezoekers waarderen de gezelligheid en sfeer van de Kanaal-  |
|en Damstraat. Toch blijft er volgens de bewoners en bezoekers nog veel|
|te doen. Belangrijkste buurtproblemen zijn de vervuiling van de       |
|openbare ruimte en het parkeren en verkeer. Ruim een kwart van de     |
|bewoners wil meer sociale contacten. De enquête laat zien dat de      |
|veiligheid in Lombok Oost verbeterd is, maar nog wel slechter is in   |
|vergelijking met de stad Utrecht.                                     |
|                                                                      |
|De enquête (Nulmeting) is onderdeel van de veiligheidsaanpak Lombok   |
|Oost. Bij de gemeente Utrecht was er al veel bekend over de           |
|leefbaarheid en veiligheid in Lombok Oost, maar met deze Nulmeting    |
|onder bewoners en bezoekers ligt er een onderzoek dat kan dienen als  |
|een markeerpunt. In 2008 is er weer een buurtonderzoek. Op deze manier|
|krijgen de gemeente en de betrokken partners inzicht in de            |
|effectiviteit van de veiligheidsaanpak.                               |
|                                                                      |
|Bronnen                                                               |
|De Nulmeting Lombok Oost is uitgevoerd door de gemeentelijke afdeling |
|Bestuursinformatie. Voor de Nulmeting zijn bronnen geraadpleegd: een  |
|schriftelijke enquête onder bewoners, een enquête onder bezoekers van |
|de Kanaal- en Damstraat en de eerder gehouden enquête onder           |
|ondernemers. Daarnaast is cijfermateriaal uit diverse gemeentelijke en|
|politie bronnen gebruikt.                                             |
|                                                                      |
|Kernpunten                                                            |
|De vervuiling van openbare ruimte is volgens bewoners het             |
|belangrijkste buurtprobleem                                           |
|De veiligheid is verbeterd, maar nog steeds slecht in vergelijking met|
|Utrecht                                                               |
|Er is veel gevoel van onveiligheid bij bewoners, weinig bij bezoekers |
|Ruim een kwart van de bewoners wil meer sociale contacten in de buurt |
|Bewoners zijn optimistisch over de toekomst van de buurt              |
|Bewoners en bezoekers waarderen de sfeer van de winkelstraten, maar   |
|wensen meer variatie in het aanbod                                    |
|Het winkelgebied Kanaal- en Damstraat kent veel problemen met het     |
|verkeer en het parkeren                                               |
|De Kanaal- en Damstraat zijn meer dan een wijkwinkelgebied, ze hebben |
|een regionale functie vergelijkbaar met het Grootwinkelcentrum        |
|Overvecht                                                             |
|                                                                      |
|Overlast terugdringen en sociale samenhang versterken                 |
|Met de Aanpak Lombok Oost (gestart eind 2005) wil de gemeente de      |
|overlast en criminaliteit in Lombok Oost terugdringen en het levendige|
|winkelkarakter van de Kanaal- en Damstraat behouden. Naast Lombok Oost|
|is ook het Wolff en Dekenplein een aandachtsgebied. De gemeente,      |
|politie, wijk-welzijnsorganisatie Portes, ondernemers en bewoners     |
|werken bij de aanpak samen. De Aanpak Lombok Oost is hard waar het    |
|nodig is: heldere handhaving van de regels rondom uitstallingen,      |
|vervuiling, afval en overlast in de openbare ruimte. De aanpak is     |
|sociaal waar kansen zijn: verbeteren van de sociale samenhang en de   |
|leefkwaliteit van bewoners en het versterken van de Kanaal- en        |
|Damstraat als aantrekkelijke woon- en winkelstraten.                  |
|                                                                      |
|Binnen de Aanpak Lombok Oost zet de gemeente ook sterk in op het      |
|verminderen van de vervuiling. Er wordt bijvoorbeeld al veel geveegd. |
|Door het aanstellen van een buurtbeheerder die veel op straat is,     |
|krijgen we sneller zicht op signalen uit de buurt. De buurtbeheerder  |
|spreekt bewoners en ondernemers aan op hun gedrag en geeft vervuiling |
|op straat meteen door aan bijvoorbeeld een veegwagen. Daarnaast       |
|handhaaft de gemeente gericht op de veroorzakers van de vervuiling,   |
|bijvoorbeeld door het geven van een boete. Binnen de Aanpak Lombok    |
|Oost wordt ook de handhaving (door politie en gemeente) geregeld; er  |
|wordt samengewerkt om snel en effectief op te treden.                 |
|                                                                      |
|Vanaf november wordt betaald parkeren ingevoerd in een deel van Lombok|
|Oost. Hierdoor zal ook de aanwezigheid van parkeerpolitie toenemen en |
|daardoor meer gehandhaaft worden op verkeersovertredingen. Ook        |
|ondernemers zijn actief betrokken bij de aanpak via het project Veilig|
|Ondernemen, er wordt voorlichting over woninginbraak gegeven en er is |
|extra inzet van de politie op autokraak. Het welzijnswerk zet in op   |
|het betrekken van bewoners bij de aanpak.                             |
|Noot voor de media:                                                   |
|                                                                      |
|Sari Klatter                                                          |
|Communicatiebureau                                                    |
|E-mail secretarie@utrecht.nl                                          |
|Telefoon 030 - 2861409                                                |

---- --