| |
|Datum: 17 oktober 2006 | | | |Veiligheidsgevoel in Stationsgebied opnieuw licht verbeterd OKTOBER: | |RAMPENOEFENING OP STATION UTRECHT | | | |Het veiligheidsgevoel in het Stationsgebied is het afgelopen jaar | |opnieuw licht gestegen. Dat is de uitkomst van het jaarlijkse | |onderzoek dat Intomart Gfk bv in opdracht van de gemeente, NS en Corio| |doet naar het ervaren veiligheidsgevoel van bewoners, werknemers en | |passanten (reizigers en winkelend publiek) in het Stationsgebied. | | | |Zesde onderzoek | |Ook in 2006 is dit onderzoek weer gehouden. Daaruit blijkt dat 65% van| |de onderzochte personen aangeeft zich veilig te voelen in het gebied. | |Dit percentage "zich veilig voelen" is sinds 2001 langzaam gestegen: | |van 50% in 2001 naar 65% in 2006 (vorig jaar 63%). Het | |veiligheidsgevoel is vanaf de meting van 2002 elk jaar toegenomen. | |Omdat onbekend is hoe de drie groepen (bewoners, werknemers en | |passanten) zich in werkelijkheid onderling verhouden moeten deze | |cijfers niet absoluut worden genomen: het gaat om de trend die ze | |vertegenwoordigen. | | | |Het gevoel van veiligheid wordt vooral bepaald door: | |het vermoede geweld/overlast met personen als slachtoffers; | |het aantal zaken dat de respondent heeft meegemaakt; | |de inrichting van het gebied; | |de beoordeling van het gebied als geheel. | |Ten opzichte van de meting van 2005 worden al deze aspecten minder | |vaak genoemd als problematisch. | |De respondenten gaven aan dat ze in78% van alle waarnemingen niets | |onveiligs hebben meegemaakt. 16% maakt wel eens mee dat men wordt | |lastiggevallen en 7% zegt dat men mensen ziet dealen. Vanaf 2003 is | |ook specifiek gevraagd naar de overlast van groepen hangjongeren. Hier| |geeft in 2006 ruim tweevijfde aan last van te hebben. Voor de | |passanten is dit een lager percentage dan in 2005 (nu 42%, toen 44%). | |De overlast van de drie zorgcentra is verminderd ten opzichte van | |2005. Overigens is sinds dit voorjaar een van de drie centra gesloten | |omdat het aantal verslaafden in het gebied is afgenomen. | | | |Gezamenlijke aanpak | |Deze betere veiligheidscijfers zijn het resultaat van de gezamenlijke | |inspanningen van politie, Corio, NS, Jaarbeurs, spoorwegpolitie, | |Centrum Maliebaan, Cumulus en gemeente om het gebied veiliger en | |leefbaarder te maken. Met de projectaanpak "hard en sociaal" zijn | |sinds 2001 de leefomstandigheden voor de verslaafden in het gebied | |sterk verbeterd én de veiligheid en leefbaarheid van het gebied voor | |het publiek aanmerkelijk gestegen. De projectaanpak is in 2005 | |afgerond, maar de werkwijze wordt voortgezet in de samenwerking tussen| |dezelfde organisaties. Het onderzoek geeft aan dat de | |projectresultaten een jaar na afloop behouden zijn en zelfs licht | |gestegen. | | | |Extra aandacht voor twee deelgebieden en fietsenproblematiek | |Toch betekenen deze positieve uitkomsten niet dat we kunnen stoppen | |met de aanpak. Zeker met het oog op de komende herontwikkeling van | |het Stationsgebied is het van belang de samenwerking op het gebied van| |veiligheid en leefbaarheid voort te zetten. Daarnaast wijst het | |onderzoek uit dat twee deelgebieden structureel minder gunstig scoren:| |de Van Sijpesteijntunnel en het streekbusstation. Voor deze gebieden | |wordt een extra aanpak voorbereid, die zal inzoomen op de specifieke | |problemen in deze deelgebieden. Daarnaast is ook de | |fietsenproblematiek de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws | |geweest. Ook hiervoor worden op korte termijn verbeteringen uitgevoerd| |in het gebied. | | | |Noot voor de media | | | | | |Sari Klatter | |Communicatiebureau | |E-mail secretarie@utrecht.nl | |Telefoon 030 - 2861409 |
---
---- --