Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 17 oktober 2006                                                |
|                                                                      |
|Veiligheidsgevoel in Stationsgebied opnieuw licht verbeterd OKTOBER:  |
|RAMPENOEFENING OP STATION UTRECHT                                     |
|                                                                      |
|Het veiligheidsgevoel in het Stationsgebied is het afgelopen jaar     |
|opnieuw licht gestegen. Dat is de uitkomst van het jaarlijkse         |
|onderzoek dat Intomart Gfk bv in opdracht van de gemeente, NS en Corio|
|doet naar het ervaren veiligheidsgevoel van bewoners, werknemers en   |
|passanten (reizigers en winkelend publiek) in het Stationsgebied.     |
|                                                                      |
|Zesde onderzoek                                                       |
|Ook in 2006 is dit onderzoek weer gehouden. Daaruit blijkt dat 65% van|
|de onderzochte personen aangeeft zich veilig te voelen in het gebied. |
|Dit percentage "zich veilig voelen" is sinds 2001 langzaam gestegen:  |
|van 50% in 2001 naar 65% in 2006 (vorig jaar 63%). Het                |
|veiligheidsgevoel is vanaf de meting van 2002  elk jaar toegenomen.   |
|Omdat onbekend is hoe de drie groepen (bewoners, werknemers en        |
|passanten) zich in werkelijkheid onderling verhouden moeten deze      |
|cijfers niet absoluut worden genomen: het gaat om de trend die ze     |
|vertegenwoordigen.                                                    |
|                                                                      |
|Het gevoel van veiligheid wordt vooral bepaald door:                  |
|het vermoede geweld/overlast met personen als slachtoffers;           |
|het aantal zaken dat de respondent heeft meegemaakt;                  |
|de inrichting van het gebied;                                         |
|de beoordeling van het gebied als geheel.                             |
|Ten opzichte van de meting van 2005 worden al deze aspecten minder    |
|vaak genoemd als problematisch.                                       |
|De respondenten gaven aan dat ze in78% van alle waarnemingen niets    |
|onveiligs hebben meegemaakt. 16% maakt wel eens mee dat men wordt     |
|lastiggevallen en 7% zegt dat men mensen ziet dealen. Vanaf 2003 is   |
|ook specifiek gevraagd naar de overlast van groepen hangjongeren. Hier|
|geeft in 2006 ruim tweevijfde aan last van te hebben. Voor de         |
|passanten is dit een lager percentage dan in 2005 (nu 42%, toen 44%). |
|De overlast van de drie zorgcentra is verminderd ten opzichte van     |
|2005. Overigens is sinds dit voorjaar een van de drie centra gesloten |
|omdat het aantal verslaafden in het gebied is afgenomen.              |
|                                                                      |
|Gezamenlijke aanpak                                                   |
|Deze betere veiligheidscijfers zijn het resultaat van de gezamenlijke |
|inspanningen van politie, Corio, NS, Jaarbeurs, spoorwegpolitie,      |
|Centrum Maliebaan, Cumulus en gemeente om het gebied veiliger en      |
|leefbaarder te maken. Met de projectaanpak "hard en sociaal" zijn     |
|sinds 2001 de leefomstandigheden voor de verslaafden in het gebied    |
|sterk verbeterd én de veiligheid en leefbaarheid van het gebied voor  |
|het publiek aanmerkelijk gestegen.  De projectaanpak is in 2005       |
|afgerond, maar de werkwijze wordt voortgezet in de samenwerking tussen|
|dezelfde organisaties. Het onderzoek geeft aan dat de                 |
|projectresultaten een jaar na afloop behouden zijn en zelfs licht     |
|gestegen.                                                             |
|                                                                      |
|Extra aandacht voor twee deelgebieden en fietsenproblematiek          |
|Toch betekenen deze positieve uitkomsten niet dat we kunnen stoppen   |
|met de aanpak. Zeker met het oog op de komende herontwikkeling  van   |
|het Stationsgebied is het van belang de samenwerking op het gebied van|
|veiligheid en leefbaarheid voort te zetten. Daarnaast wijst het       |
|onderzoek uit dat twee deelgebieden structureel minder gunstig scoren:|
|de Van Sijpesteijntunnel en het streekbusstation. Voor deze gebieden  |
|wordt een extra aanpak voorbereid, die zal inzoomen op de specifieke  |
|problemen in deze deelgebieden. Daarnaast is ook de                   |
|fietsenproblematiek de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws        |
|geweest. Ook hiervoor worden op korte termijn verbeteringen uitgevoerd|
|in het gebied.                                                        |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Sari Klatter                                                          |
|Communicatiebureau                                                    |
|E-mail secretarie@utrecht.nl                                          |
|Telefoon 030 - 2861409                                                |

---


---- --