Gemeente De Ronde Venen


Gemeente verbetert service aan inwoners

Niet meer onnodig wachten op aanvragen, besluiten en informatie

De gemeente De Ronde Venen belooft haar inwoners betere service. Een servicenorm is een belofte over de manier waarop diensten aan inwoners worden verleend en is onderdeel van het traject om de dienstverlening van de gemeente verder te verbeteren. De eerste vijf servicenormen hebben betrekking op dienstverlening. De servicenormen zijn vanaf 16 oktober 2006 van kracht en voor het eind van dit jaar zullen nog meer servicenormen worden opgesteld.

In het beleidsplan `Samen sterk met de inwoners' zet de gemeente de inwoners centraal. Door met de ogen van de inwoners naar de gemeentelijke dienstverlening te kijken, heeft de gemeente service­ normen opgesteld voor bijvoorbeeld het aanvragen van vergunningen en de termijn waarbinnen een brief wordt beantwoord. "Door naar de onderliggende werkprocessen te kijken, hebben we de doorlooptijd van onze dienstverlening op een aantal aspecten kunnen verkorten of verbeteren," zegt wethouder Ingrid Lambregts, die communicatie & dienstverlening in haar portefeuille heeft.

Dit zijn de servicenormen waaraan u de gemeente vanaf 16 oktober kunt houden:


1. Uw brief wordt beantwoord binnen 2 weken.

(Of u krijgt bericht dat in uw specifieke situatie een andere termijn geldt.)


2. Uw `lichte' bouwvergunning wordt binnen 2 weken verleend.

(Het gaat hier om aanvragen voor een lichte bouwvergunning, waarbij de aanvraag compleet/ontvankelijk is, het bouwplan voldoet aan het bestemmingsplan en aan de loketcriteria van de Welstandnota.)


3. Op uw melding aan de servicelijn (0297) 29 18 00 wordt binnen 2 werkdagen actie ondernomen.

(De servicelijn behandelt alle meldingen voor bijvoorbeeld het herstellen van een straat of het herplaatsen van een verkeersbord. In uitzonderingsgevallen zal het herstel iets meer tijd kosten. Dit wordt u binnen 48 uur gemeld.)


4. Bij de balie van burgerzaken wordt u binnen 15 minuten geholpen.

(Bijvoorbeeld: een uittreksel uit het gemeenteregister krijgt u direct mee , een nieuw paspoort of rijbewijs hebt u binnen 5 werkdagen, etc.)


5. Op uw aanvraag voor bijzondere bijstand wordt binnen 2 weken beslist.

(Het gaat hier om de standaard aanvragen; bij de overige aanvragen wordt binnen 4 weken beslist.)

Voor meer informatie over de servicenormen of andere producten en diensten van de gemeente, kunt u elders kijken op deze website. Onder het menu-item `Dienstverlening' treft u de servicenormen aan.

Hebt u vragen, suggesties, klachten of andere opmerkingen?

Belt u dan met: (0297) 29 16 16, of stuur een e-mail naar: info@derondevenen.nl.