Greenpeace: Van Geel moet schoon schip maken
VROM stapelt fout op fout inzake Otapan
16 oktober 2006
Amsterdam, Nederland -- Greenpeace schepen begeleiden vanmorgen het
asbestschip de Otapan in het Noordzeekanaal naar haar oude ligplaats
in de haven van Amsterdam. De roestende tanker keert terug van haar
reis naar Turkije, waar zij gesloopt zou worden. Turkije bedankte voor
die eer, toen bleek dat het ministerie van VROM een foute export
vergunning had afgegeven. Greenpeace spoort staatssecretaris Van Geel
en zijn departement aan om nu echt "schoon schip te maken" in het
vieze dossier van de Otapan.
Het Global Platform on Shipbreaking (1) en Greenpeace vinden het
terecht dat het sloopschip Otapan terugkeert uit het Middellandse
Zeegebied. "Afgedankte schepen vol gevaarlijk afval zijn het probleem
van scheepseigenaren," vindt Liesbeth van Tongeren, directeur van
Greenpeace Nederland. "Ons principe is de vervuiler betaalt. Lukt het
niet de eigenaar aan te pakken, dan nog mag Nederland zo'n
milieuprobleem niet exporteren naar minder welvarende landen."
De internationale en Nederlandse regels zijn duidelijk over het
exporteren van gevaarlijk afval: dat mag alleen onder strenge
voorwaarden. Maar het ministerie van VROM wilde van het gifschip af en
stapelde fout op fout. Zo was er geen fatsoenlijk inventaris van wat
er nu precies aan gif in het schip zit, geen kloppende export
vergunning waardoor Turkije het schip niet wilde en VROM heeft de
eigenaar een veel te lage borg gevraagd zodat de Nederlandse
belastingbetaler nu waarschijnlijk voor de kosten gaat opdraaien.
De Otapan vertrok in juli van dit jaar richting Turkije, waar het
volgens het ministerie van VROM op een goede wijze gesloopt zou kunnen
worden. Terwijl het schip nog onderweg was, kwam uit dat de
exportvergunning niet deugde. De vergunning was voor de uitvoer van
1000 kilo asbest, terwijl er netto minstens 54.000 kilo in zit. VROM
wist dit al in 2002 uit rapporten die ze zelf hadden laten opstellen.
De andere aanwezige giftige stoffen (zware metalen, PCB's, PHB's enz.)
zijn verzwegen. Ook bleek de gekozen sloopwerf in Turkije niet in
staat om een schip met zoveel gevaarlijke materialen op mens- en
milieuvriendelijke wijze te slopen. Het ministerie van VROM zou de
werf hebben onderzocht, maar kon later niet aannemelijk maken dat deze
werf dit gifschip verantwoord kon slopen.
Van Geel en zijn ambtenaren verspelen zo langzamerhand de reputatie
van Nederland. Op internationale conferenties over dit onderwerp
speelden Van Geel en zijn ambtenaren een constructieve rol maar nu het
op daden aankomt sjoemelt ook Nederland met een gifschip om geld te
besparen. Eindverantwoordelijke Van Geel legt de fout bij iedereen
behalve bij zichzelf. Zo probeert hij Greenpeace medeverantwoordelijk
te maken door te beweren dat Greenpeace en VROM "samen optrokken" en
van te voren deze sloopdeal met Turkije goedkeurden. Integendeel:
Greenpeace sloeg alarm toen duidelijk werd dat er werd gesjoemeld met
de Otapan.
Greenpeace wil dat afgedankte schepen op een fatsoenlijke manier
worden gesloopt; volgens de internationale afspraken en dus zonder de
veiligheid van mens en milieu in gevaar te brengen. Het Global
Platform on Shipbreaking, waarvan Greenpeace deel uitmaakt samen met
BAN, Bellona en Initiative on Harzardous Shipbreaking in Turkey,
blijven de Otapan op de voet volgen.
(1) Greenpeace, BAN, Bellona en Initiative on Harazdous Shipbreaking
in Turkey vormen het Global Platform on Shipbreaking
Contact informatie
---
Voor meer informatie, video- en foto materiaal:
Greenpeace persvoorlichting Loes Visser 06 250 310 13, maandag op
het Greenpeace-schip de Argus.
Het Otapan-dossier (4 p.) staat op www.greenpeace.nl/sloopschepen