Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-096
16 oktober 2006
Groei omzet detailhandel licht teruggelopen
In juli 2006 heeft de detailhandel 1,9 procent meer omzet behaald dan een
jaar eerder. Daarmee viel de groei lager uit dan in juni. Toen nam de omzet
nog met 6,5 procent toe. De omzetontwikkeling van de detailhandel is in juli
echter negatief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen, terwijl die
samenstelling in juni juist gunstig uitpakte. Daarnaast had het warme weer in
juli een ongunstige invloed op de omzetontwikkeling. Dit blijkt uit voorlopige
cijfers van het CBS.
Zowel in food als non-food omzetgroei kleiner
De winkeliers in de foodsector hebben 1,4 procent meer omgezet dan in juli
2006. De prijzen waren 1,2 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume
steeg met 0,2 procent. De omzet in de non-food groeide met 1,5 procent. Hier
was de prijsstijging 0,4 procent en nam het volume met 1,1 procent toe.
In bijna alle branches van de food en non-food liep de groei van de omzet in
juli terug. Alleen de bovenkledingwinkels en de textielsupermarkten deden het
beter dan de maand ervoor. Na forse omzetstijgingen in de eerste helft van dit
jaar boekten de winkels in woninginrichting en consumentenelektronica in juli
een omzetdaling. Ook de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
hadden in juli te maken met een omzetdaling vergeleken met een jaar eerder.
Technische toelichting
De cijfers over de verslagmaand juli zijn later beschikbaar gekomen dan
gepland. Dit is het gevolg van vertraging bij de ingebruikneming van een
nieuw bedrijfsregister per juli 2006. Voor de verslagmaand juli zijn voor het
eerst cijfers op basis van dit nieuwe register gepubliceerd. Dit leidt ertoe dat
de betrouwbaarheidsmarges groter zijn dan normaal.
ln.... behaalde omzet als de omzet van de postorderbedrijven en de ambulante
De totale detailhandelsomzet omvat zowel de door winkels (food en non-food)
handel.
sbc.... echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
w
CBS Persbericht pagina 1 van 2
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2006 2005
juli juni Jan. t/m 2e kwar- jaar
jul. taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 1,9 6,5 5,8 7,8 -0,2
Prijs 0,7 0,8 0,3 0,5 -0,9
Volume 1,2 5,6 5,5 7,3 0,7
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 1,4 6,9 3,8 5,5 -0,5
Prijs 1,2 1,1 0,9 1,1 -0,6
Volume 0,2 5,8 2,9 4,4 0,1
Supermarkten
Omzet 1,8 7,7 4,1 5,8 -0,4
Prijs 1,3 1,2 1,1 1,3 -0,8
Volume 0,5 6,4 2,9 4,5 0,4
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -1,0 3,1 2,4 3,8 -0,7
Non-foodwinkels
Omzet 1,5 6,3 7,2 9,4 0,0
Prijs 0,4 0,7 -0,1 0,2 -1,1
Volume 1,1 5,5 7,3 9,1 1,1
Omzet in:
Drogisterijen . . . . -1,6
Bovenkledingwinkels 4,8 4,7 7,1 9,6 2,0
Textielsupermarkten 2,0 0,4 5,3 4,6 0,7
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -2,3 10,9 8,6 11,8 -0,2
Winkels in consumenten-
elektronica 4) -0,8 9,4 8,8 11,1 -2,8
Doe-het-zelfwinkels 5) 2,4 5,1 6,9 8,2 -0,6
Bouwmarkten 2,5 5,7 6,9 8,3 1,1
Winkels in huishoudelijke artikelen -4,1 -0,3 1,3 3,8 -4,5
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
Bron: CBS
CBS Persbericht PPB06-096 pagina 2 van 2
---- --