Afspraken Peijs en regio's over infrastructurele projecten
Nieuwsbericht | 16-10-2006
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft begin oktober
bestuurlijk overleg gehad met de regio's over de netwerkanalyses en
infrastructurele projecten in de regio. Hierover zijn een aantal
afspraken gemaakt. In de analyses kijkt men naar de bereikbaarheid
binnen een hele regio, zowel over de weg als met het openbaar vervoer.
Er wordt daarbij van uitgegaan dat de `van deur tot deur benadering'
de sleutel is tot een betrouwbare en voorspelbare reistijd, zoals
gesteld in de Nota Mobiliteit.
Allereerst zijn er tussen minister Peijs en de regio's afspraken
gemaakt over korte termijn acties ("quick-wins"). Dit zijn maatregelen
waarvan nut en noodzaak nu voldoende duidelijk zijn en die op korte
termijn kunnen worden uitgevoerd. Hiervoor staat 66 miljoen euro op de
begroting van Verkeer en Waterstaat. Daarnaast zijn er afspraken
gemaakt over een zogenaamde programmatische aanpak voor de middellange
termijn in de regio's. Dit is een aanpak waarbij naar het gebied als
geheel wordt gekeken en naar gebruik en inzet van alle
verkeersmodaliteiten. Verder is met de bestuurders nagegaan welke
knelpunten met voorrang vragen om nadere studie. Het gaat hierbij om
afspraken over gebiedsgerichte planstudies en verkenningen. Waarbij
wordt gekeken naar de samenhang met prijsbeleid, openbaar vervoer en
de samenhang tussen onderliggende wegen en hoofdwegen. Ook wordt het
openbaar vervoer verder verdiept en uitgewerkt. Zo gaat Verkeer en
Waterstaat de toekomst van het spoorgebruik (meer reizigers in meer
treinen) onderzoeken samen met de regio's, de Nederlandse Spoorwegen
en ProRail onder het motto "reizen per trein zonder spoorboekje".
Per regio zijn onder andere de volgende concrete afspraken gemaakt:
Met Noord Nederland is afgesproken dat Verkeer en Waterstaat vijf
miljoen euro beschikbaar stelt voor de "Maatregelen Stadsring
Leeuwarden". De regio neemt de rest van de kosten voor haar rekening,
wat neerkomt op tenminste vijf miljoen euro. Het gaat hier om geld
voor een ongelijkvloerse kruising voor fietsers en maatregelen om de
capaciteit van de weg en kruisingen optimaal te benutten of vergroten
(door zogenaamd `dynamisch verkeersmanagement'). Tevens komt er vijf
miljoen euro voor het Transferium Hoogkerk nabij Groningen. Dit
transferium biedt werknemers en bezoekers van de stad de mogelijkheid
om zonder file- en parkeerproblemen de stad in te reizen. Verder neemt
minister Peijs nog deze kabinetsperiode een standpunt in met
betrekking tot de Rijksweg 31 Haak om Leeuwarden, op basis van de
tracé/MER studie en het overleg tussen Rijk en provincie Fryslân. In
het standpunt wordt uitgegaan van het voorkeursalternatief van de
regio met een aquaduct in de kruising met het Van Harinxmakanaal.
Met de Noordvleugel is afgesproken dat het ministerie tien miljoen
euro toekent aan korte termijn maatregelen op de weg en in het
openbaar vervoer. De regio stelt een vergelijkbaar bedrag beschikbaar.
Het gaat om projecten zoals het verbeteren en uitbreiden van P&R
locaties en de aanleg van Toerit Dosering op opritten naar de
snelwegen A7 en A9.
Tijdens het overleg met Zuid-Holland is afgesproken dat Verkeer en
Waterstaat tien miljoen euro beschikbaar stelt voor dynamische
reizigersinformatie op alle circa 2.500 relevante tram- en bushaltes
in de provincie, onder de voorwaarde dat de regio een gelijk bedrag
investeert.
Daarnaast zijn er afspraken gemaakt voor de financiering A13/A16
Rotterdam. Het rijk reserveert hiervoor 650 miljoen euro in de
begroting. Samen met de verwachte beprijzingskosten van 350 miljoen
euro is de financiering voor het project rond. Om vanaf 2012 met de
uitvoering te kunnen starten, is honderd miljoen euro beschikbaar (als
onderdeel van de 650 miljoen euro) voor de periode 2012-2014.
Verder start Verkeer en Waterstaat samen met de regio een gezamenlijk
programma voor de aanpak van op- en afritten van de hoofdwegen naar de
gemeentelijke en provinciale wegen. Voor de zomer van 2007 wordt een
lijst opgesteld met knelpunten die als eerste in aanmerking komen om
aan te pakken. Hierbij worden mogelijke oplossingen uitgewerkt,
inclusief een schatting van de kosten. Het streven is om in de periode
2008-2010 vijf van deze knelpunten op te lossen.
Met de regionale bestuurders in Zeeland is afgesproken dat binnenkort
het project N57 Veersedam - Middelburg wordt uitgevoerd. Met deze
omleiding wordt op het noordelijke deel van de weg de
verkeersveiligheid vergroot en rond Middelburg de leefbaarheid sterk
verbeterd. Om de onverwachte stijging van het aantal
verkeersslachtoffers in Zeeland te keren, nemen de provincie en
Verkeer en Waterstaat gezamenlijk extra maatregelen. Het gaat hierbij
met name om verharding van bermen van provinciale wegen.
Met een bestuurlijke delegatie van de regio Utrecht heeft de minister
een akkoord gesloten over mogelijk nieuwe maatregelen ter verbetering
van de bereikbaarheid van het centrum van Nederland. Hiermee wordt een
belangrijke stap gezet op weg naar extra investeringen in de Ring
rondom Utrecht, evenals de Driehoek rond de rijkswegen A1, A27 en A28.
Ook voor de lokale en provinciale wegen en het openbaar vervoer worden
aanvullende maatregelen voorbereid. Met het totale pakket aan
maatregelen voor weg, openbaar vervoer, fiets en goederenvervoer is
1,8 - 3,1 miljard euro gemoeid. Afhankelijk van de resultaten van
verdere studies hebben alle partijen afgesproken zich in te spannen om
het benodigde geld vast te leggen in toekomstige begrotingen.
Met Oost Nederland is afgesproken dat 18 miljoen euro wordt
uitgetrokken voor korte termijn acties. Deze gelden zijn verdeeld over
diverse projecten in de regio. Voor bijvoorbeeld de stadsregio Arnhem
Nijmegen is zes miljoen toegezegd voor verschillende maatregelen zoals
de aanleg van een nieuwe busbaan, het afronden van de centrumring
Arnhem en de aanleg van regionale fietsroutes in Arnhem Nijmegen. Ook
is de aanvullende bijdrage van zeventig miljoen euro voor de tweede
stadsbrug Nijmegen nu definitief door minister Peijs toegezegd.
Verder wordt een gezamenlijke verkenning opgezet om de
bereikbaarheidsproblemen op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer-oost op
te lossen. Dit geldt ook voor de A73 corridor Ewijk-Rijkevoort.
Diverse verkennende studies voor de doortrekking van de A15 zijn
afgerond. Het rijk heeft 375 miljoen euro beschikbaar en de regio
112,5 miljoen euro. Tol op de A15 moet 262,5 miljoen euro opleveren.
Er is nog geen overeenstemming over de randvoorwaarden die de regio
bij haar bijdrage stelt. Hierover is nog overleg gaande.
Tijdens het overleg met de regio Brabant bleek dat het verkeer rond
Eindhoven sterk groeit. Ondanks dat er al veel aan wordt gedaan, gaan
regio en rijk gezamenlijk onderzoeken in hoeverre voor de langere
termijn aanvullende maatregelen nodig zijn. Een eerste plan hiervoor
moet over een half jaar klaar zijn. Voor de invulling van de acht
miljoen euro bijdrage van Verkeer en Waterstaat voor korte termijn
maatregelen komt de provincie nog met een voorstel.
Met de regionale bestuurders in Limburg is afgesproken dat de
financiële meevaller van 123 miljoen euro bij de aanbesteding van de
A73-zuid wordt besteedt aan projecten in de regio.
Ook wordt gestart met maatregelen die uit het pakket `stadspoorten:
mobiliteits- en verkeersmanagement" komen. Met dit pakket (totale
kosten dertig miljoen euro) verwacht de provincie vijf procent
reductie van het verkeer in de regio Zuid Limburg te realiseren.
Provincie, gemeenten en rijk nemen elk eenderde van de kosten voor hun
rekening. Verkeer en Waterstaat stelt vooralsnog vijf miljoen euro
beschikbaar.
De afspraken over de netwerkanalyses en een gedetailleerd overzicht
van alle afspraken staan in de brief aan de Tweede Kamer
Ministerie van Verkeer en Waterstaat