Infrabel en BIVV starten sensibiliseringscampagne
29/09/2006
Op initiatief van Minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, hebben
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet en
het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, hun
krachten gebundeld. Samen starten ze op vrijdag 29 september een
nationale sensibiliseringscampagne voor meer veiligheid aan de
overwegen. De campagne ondersteunt het strategisch plan van Infrabel
dat de nadruk legt op het afschaffen en verkeersveiliger maken van
haar overwegen. Het doel van de campagne is om een beter respecteren
van de signalisatie aan de overwegen af te dwingen.
Een nationale campagne op een nieuw affichagenetwerk
Met de sensibiliseringscampagne willen minister Renaat Landuyt,
Infrabel en het BIVV de weggebruikers bewust maken van het gevaar van
spooroverwegen. De campagne houdt in dat er in de onmiddellijke
nabijheid van de meest ongevalgevoelige overwegen (69 in totaal)
verspreid over het ganse spoorwegnet, nieuwe affichepanelen worden
geplaatst. Die moeten de weggebruikers aansporen om onder alle
omstandigheden de signalisatie aan de overwegen beter te respecteren.
De overwegen die bij de affichecampagne zijn betrokken, werden gekozen
in functie van het aantal ongevallen dat er gebeurde, de densiteit van
het trein- en wegverkeer én de mogelijkheid om er affichepanelen te
plaatsen.
De impact van een ongeval aan een spooroverweg kan zeer ernstig zijn.
Helaas hebben deze ook vaak te maken met een onvoorzichtigheid van de
weggebruiker zelf. We moeten dus niet alleen verder werk maken van
veilige spooroverwegen, maar mensen er ook van overtuigen de
signalisatie aan overwegen op alle momenten te respecteren. Niet
stoppen voor een gesloten slagbomen of het negeren van het stopsignaal
kan immers ernstige gevolgen hebben, aldus Minister van Mobiliteit
Renaat Landuyt.
De affiche stelt symbolisch de rood-witte slagboom van een overweg
voor, met de slogan Eventjes wachten. Daar ga je niet van dood. Deze
slogan wordt aangevuld met de baseline Respecteer de signalisatie aan
de overwegen. Via het BIVV-adressenbestand zullen er bovendien
affichettes worden verzonden naar politiecommissariaten, openbare
besturen, bibliotheken,
5 categorieën van overwegen op het Belgische spoorwegnet
De oorzaken van de ongevallen op de overwegen zijn heel verschillend.
Maar een groot aantal ongevallen zijn het gevolg van onvoorzichtigheid
én het niet respecteren van de signalisatie en de wegcode door de
weggebruikers. Enkele voorbeelden van een slechte inschatting van het
gevaar door de weggebruiker zijn: een overweg laattijdig oversteken;
een overweg oversteken die nog niet helemaal open is na de doortocht
van een trein; of een overweg oprijden zonder er zeker van te zijn
niet te worden opgehouden op de overweg door een voorgaand voertuig.
De overwegen zijn door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit in vijf
categorieën ingedeeld én dit volgens de lichtseinen, de
wegsignalisatie en de uitrusting van de overweg. Het Belgische
spoorwegnet, dat wordt beheerd door Infrabel, telt momenteel 2058
overwegen inclusief 286 private overwegen. Hiervan zijn 1621 overwegen
uitgerust met actieve signalisatie (slagbomen en/of knipperlichten) én
151 minder gebruikte overwegen met passieve signalisatie
(Sint-Andrieskruis en/of verkeersbord).
De overwegen zijn als volgt onderverdeeld :
* Categorie 1: 16 overwegen uitgerust met twee volledige slagbomen
of vier halve slagbomen over de volledige breedte van de openbare
weg en de nodige lichtseinen;
* Categorie 2: 1304 overwegen uitgerust met halve slagbomen die
zigzag zijn geplaatst én met rode lichtseinen die alternatief
knipperen bij het naderen van een trein én met een maanwit licht
dat knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden
voorbijgereden;
* Categorie 3: 301 overwegen uitgerust met twee rode knipperlichten
én een wit knipperlicht maar zonder slagbomen;
* Categorie 4: 144 overwegen aangekondigd door een Sint-Andrieskruis
maar zonder slagbomen en lichten;
* Categorie 5: 7 overwegen enkel aangeduid met een verkeersteken dat
vanop afstand aangeeft dat de weggebruiker een overweg nadert
(geen Sint-Andrieskruis, slagbomen of lichten).
Het belsignaal is optioneel maar zeer vaak voorzien bij de eerste 3
categorieën van overweg. Het kondigt een naderende trein aan én
rinkelt tot de slagbomen van de overwegen volledig gesloten zijn (1e
en 2e categorie) of tot de trein is voorbijgereden (3e categorie).
Statistiek van ongevallen aan overwegen
In 2005 werden vijf ongevallen met voetgangers vastgesteld,
zelfdodingen niet inbegrepen. Het aantal ongevallen tussen treinen en
voertuigen (tweewielers of wegvoertuigen) en voetgangers aan overwegen
evolueerde de voorbije vijf jaren als volgt:
2001
2002
2003
2004
2005
Ongevallen met voertuigen
53
51
46
48
56
Ongevallen met voetgangers
9
8
9
4
5
Het grootste gedeelte van het aantal ongevallen gebeurt aan overwegen
2^e of 3^e categorie (met slagbomen en/of knipperlichten). De
overwegen 3^e categorie zijn, in verhouding tot hun aantal, het meest
betrokken bij ongevallen.
In de periode 1990-2004 was bij 79% van het aantal ongevallen een
wegvoertuig (auto, bus of vrachtwagen) betrokken; bij 9% voetgangers;
bij 7% fietsers én bij 5% bromfietsen en motoren. Bij de ongevallen
met voetgangers kenden 72% van het aantal ongevallen een dodelijke
afloop, bij wegvoertuigen bedroeg dit 11%. Meer dan de helft van de
ongevallen met fietsers en motorrijders zijn dodelijk. De zwakke
weggebruikers (voetganger, fietser, bromfietser, motorrijder) vormen
de belangrijkste slachtoffers bij ongevallen aan overwegen.
Strategie en maatregelen voor veilige overwegen
Infrabel werkt voortdurend aan de verhoging van de veiligheid op het
Belgische spoorwegnet en de overwegen door spooraanpassingen en
bijkomende signalisatie. In de periode 2005-2007 verleent de
infrastructuurbeheerder voorrang aan de zogenaamde gevoelige overwegen
en de overwegen van 3e en 4e categorie waar de treinen meer dan 70
km/u rijden. In totaal gaat het om 205 overwegen. Die zijn allen ter
plaatse bezocht en vormen het voorwerp van een strategisch plan met
diverse voorstellen:
- afschaffen van de overweg indien mogelijk;
- aanpassen van de categorie van de overweg dankzij aanpassingen
aan de spoorinfrastructuur (bijplaatsen van signalisatie);
- bijplaatsen van verkeerslichten en/of kleine slagbomen voor de
zwakke weggebruikers;
- en/of verbeteren van de weginfrastructuur in samenwerking met de
wegbeheerder. Dit kan bijvoorbeeld door snelheidsverminderingen voor
weggebruikers in de omgeving van de overweg of het sensibiliseren van
de weggebruiker door een affichecampagne.
Volgens deze strategie werden sinds 1 juni 2005 al 18 overwegen
afgeschaft. Momenteel is de afschaffing van 27 andere overwegen in
uitvoering terwijl de afschaffing van nog eens 70 overwegen wordt
bestudeerd. Bovendien werden 13 overwegen aangepast door het
bijplaatsen van één of twee kleine slagbomen voor de zwakke
weggebruiker. Aan 22 overwegen werden bijkomende lichtseinen geplaatst
in 2005. Ook zullen 29 overwegen van 3^e categorie worden uitgerust
als overwegen van 2^e categorie én 4 overwegen van 4^e categorie
worden opgewaardeerd naar 3^e categorie.
De volgende cijfers tonen duidelijk aan dat het aantal overwegen de
laatste vijf jaren afneemt:
2002
2003
2004
2005
2006
2125
2108
2104
2072
2058
Infrabel investeert 43 miljoen euro in veiligere overwegen
Ieder jaar investeert Infrabel meer en meer in het afschaffen en
moderniseren van overwegen en de infrastructuurbeheerder zal dit de
komende jaren ook blijven doen. De onderstaande tabel toont een
overzicht van de investeringsbedragen van Infrabel met betrekking tot
de overwegen voor de periode 2005 2007. De cijfers zijn weergegeven in
miljoen euro:
2005
2006
2007
Afschaffing
4,112
5,647
6,813
Modernisering
6,293
10,035
10,217
Totaal
10,405
15,682
17,030
In totaal investeert Infrabel tussen 2005 en 2007 43,117 miljoen euro
in een verhoogde veiligheid van de overwegen op het Belgische
spoorwegnet.
Een campagne in drie golven
De organisatie van de sensibiliseringscampagne voor meer veiligheid
aan de overwegen gebeurt in samenwerking met het BIVV. De campagne
komt er op vraag van Minister Renaat Landuyt en ondersteunt het
strategisch plan van Infrabel dat de nadruk legt op het afschaffen en
verkeersveilig maken van haar overwegen.
Voor een optimale impact bij het grote publiek, zullen er 3 campagnes
voor meer veiligheid aan overwegen worden georganiseerd tussen eind
2006 en eind 2007. Bovendien zullen vanaf 24 oktober 2006 ongeveer
300.000 Boomerangkaarten worden verspreid in horecazalen, bioscopen,
sportcentra, enz. Die bevatten een lat met vooraan een slagboom en
achteraan een geheugensteuntje met de signalisatie aan de overwegen.
Volgend jaar zal de 1e graad van het secundair onderwijs worden
gesensibiliseerd rond de problematiek van het oversteken van
overwegen. Teveel jongeren beseffen niet welk gevaar ze lopen als ze
de signalisatie en wegcode niet respecteren. Deze campagne zal ook in
de kijker worden gezet in de programmas Kijk Uit (VRT) Veilig Thuis
(VTM), Contacts (RTBF) en ça roule (RTL). Deze campagne wordt ook
aangekondigd op de sites: www.bivv.be en www.ikbenvoor.be.
""
NMBS