Socialistische Partij
Balans van vier jaar onderwijs onder Balkenende: problemen nemen toe
11-10-2006 * Een gigantisch lerarentekort, bemoeizuchtige managers,
tekortschietende financiering, een dalende onderwijskwaliteit. Dat
zijn de opvallendste punten als je de balans opmaakt van vier jaar
onderwijsbeleid onder Balkenende. SP-Kamerlid Fenna Vergeer is blij
voor leraren en leerlingen dat er verkiezingen komen, zei ze vandaag
tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting.
Vergeer Vergeer is niet alleen negatief over de afgelopen periode, zij
is ook blij dat minister Van der Hoeven een aantal punten van de SP
heeft overgenomen: de basisvorming is afgeschaft, het VMBO is minder
theoretisch, het probleem van de zwarte scholen wordt erkend en de
schoolboeken worden gratis. "Ik ben blij met die prestaties, maar het
eindoordeel is toch dat de problemen toenemen. Het grootste punt is
het feit dat leraren niet de waardering krijgen die ze verdienen. Hun
salaris ligt gemiddeld tien procent lager dan in de marktsector. Er
komen steeds meer onbevoegde leraren en de bemoeizucht van managers
neemt alleen maar toe. De minister weigert dat aan te pakken, zodat
het leraarberoep steeds onaantrekkelijker wordt. Dat is gevaarlijk
voor de samenleving."
Vergeer doet een aantal concrete verbetervoorstellen voor de
begroting:
* Meer geld voor basisscholen voor onderhoud, leermiddelen en
gebouwen.
* Onderzoek of het budget voor leraren beschermd moet worden.
* Minder schoolkosten door scholen zelf digitale leermiddelen te
laten ontwikkelen.
* BTW-tarief voor educatieve CD-roms omlaag brengen.
* Steun voor het Ouderinitiatief dat streeft naar gemengde scholen.
* Meer controle op naleving van de regels rond de ouderbijdrage.
* Meer bekendheid geven aan de tegemoetkoming schoolkosten.
De bijdrage van Fenna Vergeer bij de begroting Onderwijs
Voorzitter, dit is mijn laatste begrotingsbehandeling en
waarschijnlijk ook die van de minister. Het is dus tijd om de balans
op te maken. Wat heeft de minister klaargespeeld op verzoek van de SP?
* De theoretische basisvorming is afgeschaft.
* Het VMBO is verbeterd, mede dankzij ons rapport Het VMBO verdient
beter uit 2003.
* Het probleem van de zwarte scholen wordt erkend. Het spreiden van
leerlingen is niet langer meer taboe.
* Het probleem van de macht van de managers. In mijn eerste
begrotingsbehandeling heb ik gezegd dat scholen teveel op
bedrijven gaan lijken, met de bijbehorende managementcultuur. Mijn
bezorgdheid over de positie van de leraar wordt nu breed gedeeld.
* Op aandringen van de SP is de inspectie naar een hogeschool
gestuurd, waar het management onder het mom van zelfstandig leren
bezuinigde op lesuren.
* De inspectie controleert of de voorgeschreven uren in het
voortgezet onderwijs en het MBO wel gehaald worden.
* En last but not least, de schoolboeken. In 2004 heb ik berekend
hoe de schoolboeken in het middelbaar onderwijs gratis kunnen
worden. Dat wordt nu breed gesteund. Weliswaar is ons voorstel bij
de algemene beschouwingen opnieuw verworpen, maar drie dagen later
door de congressen van PvdA en CDA overgenomen. De leden van die
partijen zijn blijkbaar slimmer dan de leiding.
De SP-fractie is blij dat deze standpunten zijn gerealiseerd of op
zijn minst erkend. Tel uw zegeningen, zegt mijn moeder in zulke
gevallen. Zij stemt overigens CDA.
Ik heb nog twee suggesties om leermiddelen op de scholen goedkoper te
maken:
-De prijs van leermiddelen kan nog verder omlaag, indien scholen in
eigen beheer digitale leermiddelen ontwikkelen. Wil de minister dit
initiatief structureel bevorderen?
-Op herhaalde vragen van mij over het verlagen van het BTW-tarief voor
educatieve software heeft de minister steeds geantwoord dat dit van
Europa niet mag. Volgens onderzoek van KPMG kan het hoge BTW-tarief
voor educatieve CD-roms wél omlaag. Ik vraag de minister om een
reactie op dat rapport en roep haar nogmaals dringend op om het tarief
te verlagen.
Tot zover de positieve punten. Dan nu de minder mooie punten. Ten
eerste de veelgeprezen autonomie van de scholen. Het probleem daarmee
wordt goed duidelijk in de brief van leraar Michel Oehlen, gisteren in
de Volkskrant.
Ik wil niet meer in het onderwijs werken. Na vijf jaar houd ik het
voor gezien, ondanks de lol die ik had in de omgang met mijn
leerlingen. Ik heb met veel bezieling voor de klas gestaan. Ik heb
keihard gewerkt om leren leuk en zinvol te maken. Maar de maat is vol.
Want ik ben het beu dat aan alles belang wordt gehecht, behalve aan
goed onderwijs. Mijn werkweken waren overvol, vergaderingen en
verplichte studiedagen en andere tijdrovende, inefficiënte bezigheden.
Dit drama is mogelijk door de autonomie die de minister voorstaat. Een
school met managers die de leraren lastig vallen met nutteloze zaken.
En dit is vreselijk toegenomen. Kijkt u eens op pagina 18 van de Nota
Werken in het Onderwijs: het volume van niet-lesgebonden taken is in
tien jaar gestegen van 17 naar 30%. Het probleem is dat de minister
hier niets aan wil doen, omdat ze krampachtig vasthoudt aan de
autonomie van de scholen. Het vak van leraar is onder deze minister
gedegradeerd: zowel in salarisschaal als qua inhoud. Er staat een
gigantisch lerarentekort voor de deur. Ik heb vorige week 10 vragen
ingediend voor een parlementair onderzoek om de leraar te
rehabiliteren. Wat gaat de minister met deze vragen doen?
Nog meer cijfers: Ongeveer 40% van de scholen in het voortgezet
onderwijs heeft onvoldoende klokuren geprogrammeerd. En in het MBO
wordt er ten opzichte ten opzichte van de 850 urennorm, gemiddeld 113
uur te weinig les gegeven. Dit kan oplopen tot 200 uur.
Goed dat de inspectie sancties gaat opleggen. Maar ik wil ook weten
wat de oorzaak is. Zijn er voldoende docenten? Kan het zijn dat er
teveel geld wordt besteed aan vergaderen en papier schuiven?
Vanaf 1 augustus hebben ook de basisscholen financiële autonomie
gekregen, de lumpsum bekostiging. Helaas gebeurt dit met veel te
weinig middelen. De huidige vergoeding voor leermiddelen dekt nog maar
74% van de werkelijke kosten. En wat is de reactie? Basisscholen
moeten nog maar een jaar extra doormodderen in armoede. De SP-fractie
vindt dat de minister met extra geld voor volgend jaar moet komen.
Doet zij dat niet, dan vrees ik dat het geld bij de leraren wordt
weggehaald. CNV en AOB zijn daar ook zeer bezorgd over. Hoe gaat de
minister dit voorkomen?
Nederland staat er in de OESO-vergelijking belabberd voor. In het
laatste Oeso-rapport van 2006 (over 2002 en 2003) zijn wij gedaald van
5,1 naar 5% van het BBP, terwijl het Oeso-gemiddelde is gestegen van
5,8% naar 5,9%. Zelfs Hongarije en Polen doen het beter. In 1975 ging
er nog 7% van het BBP naar onderwijs. In 2005 slechts 5%. Bij Nova
zegt de minister dat dit geen probleem is, aangezien het BBP in 1975
veel lager was. Zegt de minister daarmee dat onderwijs niet mee hoeft
te stijgen met de groeiende welvaart?
Vanochtend las ik dat de uitgaven per onderwijsdeelnemer zijn gestegen
volgens de minister! Begrijpt zij nu nog niet dat al dat geld bij de
managers terecht is gekomen? Wordt het niet tijd dat zij de heilige
koe, de autonomie van de manager, bij de horens vat? Kan de minister
aantonen dat de leraren bij het kabinet Balkenende meer tijd per
leerling hebben gekregen?
Dan over de schoolkosten. De SP heeft deze week haar derde rapport
over schoolkosten gepubliceerd. Met de ouderbijdrage bekostigen
scholen primaire taken zoals leerlingenzorg, proefwerkpapier, decanen
en onderwijsprojecten. Ik heb het hier bij mij, u krijgt straks een
exemplaar van mij. Ik wil de minister vragen om de inspectie goed te
laten controleren in hoeverre scholen de ouderbijdrage gebruiken voor
bekostiging van het primaire onderwijsproces.
Ouders met lage inkomens hebben recht op een tegemoetkoming. Maar de
onbekendheid met de regeling blijkt enorm. Wat doet de minister
daaraan?
Een opmerking over gemengde scholen. De Stichting Kleurrijke Scholen
is een initiatief waarbij witte ouders hun kinderen melden bij zwarte
scholen. Zij proberen andere ouders te stimuleren om hetzelfde te
doen. De SP ondersteunt dit initiatief van harte. Steunt de minister
het ook?
Dan over hoger onderwijs. Er gaan dit jaar beduidend minder leerlingen
van het VWO naar de universiteit: slechts 61% tegenover vorig jaar
81%. De toestroom van VWO'ers naar het HBO is navenant toegenomen. Hoe
verklaart u dit? En hoeveel bespaart u eigenlijk nu 20% minder
leerlingen naar de universiteit gaat? Uit welke sociale milieus zijn
de VWO-ers afkomstig die niet naar de universiteit gaan?
Tenslotte nog enkele vragen. Hoe staat het met de uitvoering van de
nieuwe gewichtenregeling? We krijgen veel berichten dat dit een chaos
wordt. En hoe zit het met de tekorten bij het MBO door de verlenging
van de leerplicht? Tijdens de algemene beschouwingen heeft Balkenende
erkend dat er tekorten zijn voor huisvesting. Graag een reactie van de
minister.