September oogstmaand voor Hyundai
(10/10/2006)
Het gaat buitengewoon goed met Hyundai in Nederland. In de maand
september realiseerde de succesvolle Koreaanse autofabrikant een
marktaandeel van liefst 4,4 procent. Door dit goede resultaat heeft
Hyundai zich vast op de achtste positie op de ranglijst van best
verkopende automerken van Nederland genesteld. Opzienbarend was dat de
groei werd gerealiseerd in een dalende markt.
September was met recht een oogstmaand voor Hyundai. De autofabrikant
registreerde in de maand september 2006 1730 eenheden in Nederland en
overtrof daarmee het aantal van 1687 registraties van vorig jaar in
dezelfde maand. Dat is stijging van bijna vier procent. De totale
personenautoverkopen in Nederland in de maand september van 2006
daalde in vergelijking met september 2005 met bijna negen procent van
43.487 eenheden naar 39.654 eenheden.
Santa Fe en Atos positieve uitschieters
De grootste positieve uitschieters in september waren voor Hyundai de
nieuwe Santa Fe en de Atos. De Hyundai Santa Fe is het succesnummer
van het merk. In september werden er 358 autoâs van dit model
geregistreerd. Vorig jaar september werden (van het oude model)
veertig autoâs verkocht. De Hyundai Atos blijft het onveranderd goed
doen. Werden vorig jaar september 274 eenheden van dit model verkocht.
In september 2006 waren dit er 487. Hyundai blijft ook zeer succesvol
met de Hyundai Tucson en de Hyundai Getz.
Marktaandeel gestaag uitbouwen
Hyundai bouwde het marktaandeel in de afgelopen jaren gestaag uit.
Sinds vier jaar is Hyundai een vaste waarde in de top tien van best
verkopende autofabrikanten in Nederland. Het jaar 2006 verloopt voor
Hyundai tot nu toe zeer naar wens met een achtste positie aan het eind
van het derde kwartaal van 2006. Hyundai-importeur Greenib Car
verwacht deze uitstekende achtste positie tot aan het einde van dit
jaar te kunnen vasthouden.
Hyundai denkt de komende jaren snel verder te kunnen groeien. Volgend
jaar, op de AutoRai van 2007, introduceert Hyundai de nieuwe speciaal
voor Europa ontwikkelde auto in het C-segment. Dit model, dat eerst
als 5-deurs hatchback en als stationwagon uitkomt, later gevolgd door
een MPV en een coupé cabriolet, zal voor een extra stimulans in de
registraties zorgdragen met naar verwachting vijf tot zevenduizend
registraties in 2008.
Stevige groei zeer realistisch
Volgens Managing Director Hans Kwaad van Greenib Car bv. is een
stevige groei van Hyundai in Nederland zeer realistisch. âHyundai
biedt een steeds beter op Europa afgestemd productaanbod. De kwaliteit
is de afgelopen jaren sterk omhoog gegaan waardoor de loyaliteit aan
Hyundai groeit. Ook is ons dealernetwerk verder verfijnd en
uitgebreid. In de zakelijke markt boeken we steeds grotere successenâ.
Volgens Hans Kwaad profiteert Greenib Car bv. de komende jaren
bovendien van nieuwe, op Europa uitgezette, strategie van Hyundai.
âVroeger legde Hyundai de focus op de thuismarkt en vervolgens op
Amerika. Nu is Europa sterk in beeld bij de fabrikant. Hyundai wil de
meest Europese Aziatische autofabrikant worden op het gebied van
design. Hyundai wil dat bereiken door met kwalitatief uitstekende,
betrouwbare en zeer dynamische modellen op de markt te komen die
speciaal zijn afgestemd op de Europese marktâ.
Hyundai verwacht dat de productie in vier jaar tijd bijna zal worden
verdubbeld van ongeveer 350.000 eenheden naar 600.000 eenheden in
2010. Binnenkort wordt in Nosovice in Tsjechië de tweede Europese
fabriek van Hyundai gebouwd. De productiecapaciteit van deze 1,3
miljard dollar kostende fabriek bedraagt 300.000 eenheden in 2010.
AutoRai