Inspectie Verkeer en Waterstaat


6 oktober 2006: Te veel ongelukken in recreatieve motorluchtvaart

In de categorie microlichte vliegtuigen met een startgewicht tot 450 kilo en de categorie motorzweefvliegtuigen vallen gemiddeld meer doden en gewonden dan in de rest van de luchtvaart. Dat is een van de conclusies van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in een rapport dat dieper ingaat op een aantal ongevallen in 2006 met vliegtuigen in de recreatieve motorluchtvaart.

Het aantal doden en gewonden gerelateerd aan het aantal brevethouders verschilt per klasse enorm. Zo zijn er de afgelopen vijf jaar 14 doden gevallen op 500 vliegers van microlichte vliegtuigen (met een startgewicht tot 450 kilo). Dat is 1 dodelijk ongeval op 37 vliegers. Bij motorzweefvliegtuigen vielen er 3 doden op 800 vliegers (1/267) te betreuren. Zweefvliegen is veel veiliger: 2 doden op 2.300 vliegers (1/1150).

Een van de oorzaken van de grotere onveiligheid in de recreatieve motorluchtvaart is dat de training van de piloten geen gelijke tred houdt met de technologische ontwikkeling. Terwijl microlights steeds sneller en verder vliegen, heeft de groep onvoldoende operationele expertise. De eisen aan het praktische deel van de opleiding dienen naar de mening van de inspectie dan ook te worden aangescherpt.

Ook neemt een aantal vliegers onvoldoende eigen verantwoordelijkheid. Met een onvolledige kwalificatie voeren ze pseudo-commerciële rond-, foto- en instructievluchten uit. Ook zijn er zorgen over het grote aantal meldingen over recreatievliegers die zonder toestemming van de verkeersleiding het gecontroleerde luchtruim doorkruisen. In een aantal gevallen is er onvoldoende aandacht voor systematisch onderhoud van het vliegtuig.

De inspectie heeft er daarom bij de vliegverenigingen op aangedrongen een meer prominentere rol te spelen bij het bevorderen van de vliegveiligheidscultuur. Vliegverenigingen kunnen ook een rol spelen bij het aangeven van misstanden. Tevens zal de inspectie samen met de vliegverenigingen waar nodig de aan- en uitvliegroutes aanpassen om de veiligheid voor de omgeving te vergroten.

Behalve het verlenen van voorlichting, zal de inspectie het toezicht op de betreffende recreatieve vliegvelden intensiveren. Bij onvoldoende verbetering zullen scherpere maatregelen zoals intrekking van vergunningen en brevetten en strafrechtelijke sancties niet uitblijven.

Bestanden bij dit artikel
Rapport onderzoek naar veiligheid MLA's

6-10-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement