DAF Trucks

PERSBERICHT

Brandstofbesparing en reductie van emissies:
DAF ontwikkelt prototype LF hybridetruck

DAF's moedermaatschappij PACCAR heeft zich het ambitieuze doel gesteld om binnen zeven jaar bij specifieke middelzware voertuigen een brandstofefficiency-verbetering van 30% te realiseren. Daarbij zal vooral gebruik worden gemaakt van hybride-technologie. Als onderdeel van PACCAR's wereldwijde hybride-programma, ontwikkelde DAF Trucks N.V. op een prototype van een LF45 Hybridetruck die gebruik maakt van een geavanceerd diesel/elektrisch aandrijfsysteem.

DAF heeft een uitgebreide ervaring met hybride-technologie. Al in de jaren tachtig ontwikkelde DAF een hybride busconcept, in de jaren negentig gevolgd door een prototype van een hybride distributietruck, gebaseerd op de CF. Met name het gewicht van de batterijpakketten (zo'n 3.000 kilo) stond een verdere ontwikkeling in de weg. Nu dit gewicht tot minder dan 10% is gereduceerd, komt de hybridetechnologie binnen bereik.

Het prototype van de DAF LF hybridetruck werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Eaton, TNO en Leyland Trucks Ltd, eveneens een PACCAR-onderneming. Het voertuig maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide.

PACCAR FR-motor
Het prototype van de 7,5 tons LF Hybridetruck is uitgerust met de nieuwe 4,5 liter PACCAR FR (Euro 4) dieselmotor met een maximum vermogen van 136 kW/185 pk en gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak (Autoshift). Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een 44 kW elektromotor aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator kan functioneren. Energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt dan opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het accelereren. Afhankelijk van de vullingsgraad van de lithium-ion-accu's, bepaalt een centrale computer wanneer de dieselmotor voor de aandrijving zorgt en wanneer en in welke mate de elektromotor wordt ingeschakeld.

Omdat de elektromotor een additioneel vermogen van 44 kW levert, kan - voor inzet binnen de stadsdistributie - voor de aandrijving van de truck met een kleinere dieselmotor volstaan worden. Voor dezelfde prestaties op het gebied van accelereren, kan in bepaalde toepassingen bijvoorbeeld in plaats van een zescilinder- voor een viercilinder-motor gekozen worden. Het gewicht dat op deze manier bespaard wordt (zo'n 150 - 200 kilogram), compenseert voor een groot deel het extra gewicht dat de hybride-technologie met zich meebrengt (200 - 250 kilogram).

Lithium-ion batterijen
Het accupakket van het hybridesysteem heeft een gewicht van zo'n 100 kilo en bestaat uit lithium-ion-batterijen met in totaal honderd 3,4 Volt-cellen. Wanneer deze accu's volledig zijn opgeladen, kan de LF Hybridetruck zo'n twee kilometer elektrisch rijden zonder voor de aandrijving de dieselmotor nodig te hebben. In de praktijk is dat voldoende om in en uit de 'groene zones' van stadscentra te rijden.

De DAF Hybride Technologie kan - uiteraard afhankelijk van de specifieke inzet - in distributietoepassingen tot een reductie van het brandstofverbruik van zo'n 25 tot 30% leiden. Bijkomend voordeel is dat slijtage-gevoelige componenten als de remvoeringen, een langere levensduur krijgen omdat er op de elektromotor geremd wordt, hetgeen een positieve uitwerking heeft op de operationele kosten.

Introductieplanning
De hybridetechnologie vormt een zeer belangrijke sleutel op weg naar nog schonere voertuigen. Geheel in lijn met PACCAR's doelstelling om binnen zeven jaar bij specifieke middelzware voertuigen een brandstofefficiency-verbetering van 30% te bereiken en de rechtstreeks daaraan gekoppelde reductie van CO2-emissies, onderzoekt ook DAF Trucks de mogelijkheden, met name voor de LF- en CF-series, die worden toegepast in het distributietransport. DAF's directeur Productontwikkeling, R. Borsboom, benadrukt echter dat verdere ontwikkeling en beproeving noodzakelijk is om de betrouwbaarheid en levensduur te kunnen garanderen, terwijl ook tijd nodig is om de hybridetruck economisch gezien tot een aantrekkelijk alternatief te maken. DAF verwacht vanaf eind 2007 de eerste prototypes in te zetten voor 'veldtests' bij klanten.

Eindhoven, 6 oktober 2006




DAF Trucks