Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Persbericht ministerraad
6 oktober 2006
Omroepen meer in trek bij adverteerders
De inkomsten uit reclame voor commerciële en publieke omroepen zullen naar
verwachting weer stijgen. Dat biedt voor de Publieke Omroep een financieel
kader dat voldoende is om de publieke taak te continueren en past binnen de
gestelde doelstellingen. Dit blijkt de kabinetsreactie op het TNO-rapport
'De toekomst van reclame in een digitaal televisielandschap' waarmee de
ministerraad op voorstel van minister Van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap heeft ingestemd. Het absolute aandeel in de televisie-
inkomsten van de publieke omroep zal volgens TNO tot 2007 nog licht groeien
en daarna stabiliseren op 175 miljoen euro.
De ministerraad heeft voorts ingestemd met een kabinetsreactie op twee
andere rapporten over reclameontwikkeling bij de publieke en commerciële
omroepen: 'Regulering Nederlandse commerciële televisiemarkt' van het
Commissariaat voor de Media en het rapport 'Quickscan crossmediale publiek-
private samenwerking publieke omroepinstellingen' van het Centrum voor
Intellectueel Eigendomsrecht (CIER). De drie rapporten zullen vergezeld van
de kabinetsreactie aan de Tweede Kamer worden aangeboden.
'De toekomst van reclame in een digitaal televisielandschap'
Het TNO-rapport geeft inzicht in de gevolgen van de technologische
veranderingen in de audiovisuele mediasector voor de reclame-inkomsten voor
de commerciële en publieke omroep. Gekeken is hoe de omroepen - publiek en
commercieel - een gezonde financiële basis kunnen behouden, nu deze
omroepen in toenemende mate concurrentie ondervinden van de nieuwe
toetreders tot de audiovisuele markt en te maken hebben met nieuwe vormen
van kijkgedrag. De verwachting is dat de totale reclamebestedingen voor
televisie in de Nederlandse markt zal groeien van 850 miljoen euro in 2005
tot 1,2 miljard euro in 2012.
'Quickscan crossmediale publiek-private samenwerking publieke
omroepinstellingen en uitgevers'
Naar aanleiding van het rapport van het CIER worden mogelijkheden voor
titelsponsoring en merchandising voor de publieke omroep verruimd bij
programma's met betrekking tot cultuur, sport en liefdadigheid. Bij de
commerciële omroep wordt zonder beperkingen titelsponsoring toegestaan met
uitzondering van nieuws- en actualiteitenprogramma's. Het rapport bevat de
uitkomsten van onderzoek naar samenwerkingsmogelijkheden van publieke en
commerciële omroepen met andere private partijen. Hieruit blijkt dat
titelsponsoring en merchandising naast een bron van inkomsten ook manieren
zijn om de band tussen publiek en programma te versterken. Deze
mogelijkheden kunnen binnen de bestaande Mediawet. Het Commissariaat heeft
aangegeven om de beleidsregels op deze punten te versoepelen. Een
verdergaande (wettelijke) verruiming van het sponsorregime voor de publieke
omroep is een zaak voor een volgend kabinet.
'Regulering Nederlandse commerciële televisiemarkt'
In het rapport van het Commissariaat van de media wordt een eerste
invulling gegeven aan deregulering van reclame en sponsoring bij de
commerciële omroepen. Beoogd wordt een gelijk speelveld te creëren tussen
commerciële omroepen die actief zijn op de Nederlandse markt, ongeacht het
land van waaruit zij uitzenden door het toestaan dan wel verruiming van de
mogelijkheden zoals splitscreenreclame, het opnemen van 'slogans' en de
minimumduur van reclameblokken.
RVD, 06.10.2006