Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Persbericht ministerraad
6 oktober 2006

Omroepen meer in trek bij adverteerders

De inkomsten uit reclame voor commerciële en publieke omroepen zullen naar verwachting weer stijgen. Dat biedt voor de Publieke Omroep een financieel kader dat voldoende is om de publieke taak te continueren en past binnen de gestelde doelstellingen. Dit blijkt de kabinetsreactie op het TNO-rapport 'De toekomst van reclame in een digitaal televisielandschap' waarmee de ministerraad op voorstel van minister Van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft ingestemd. Het absolute aandeel in de televisie- inkomsten van de publieke omroep zal volgens TNO tot 2007 nog licht groeien en daarna stabiliseren op 175 miljoen euro.

De ministerraad heeft voorts ingestemd met een kabinetsreactie op twee andere rapporten over reclameontwikkeling bij de publieke en commerciële omroepen: 'Regulering Nederlandse commerciële televisiemarkt' van het Commissariaat voor de Media en het rapport 'Quickscan crossmediale publiek- private samenwerking publieke omroepinstellingen' van het Centrum voor Intellectueel Eigendomsrecht (CIER). De drie rapporten zullen vergezeld van de kabinetsreactie aan de Tweede Kamer worden aangeboden.

'De toekomst van reclame in een digitaal televisielandschap' Het TNO-rapport geeft inzicht in de gevolgen van de technologische veranderingen in de audiovisuele mediasector voor de reclame-inkomsten voor de commerciële en publieke omroep. Gekeken is hoe de omroepen - publiek en commercieel - een gezonde financiële basis kunnen behouden, nu deze omroepen in toenemende mate concurrentie ondervinden van de nieuwe toetreders tot de audiovisuele markt en te maken hebben met nieuwe vormen van kijkgedrag. De verwachting is dat de totale reclamebestedingen voor televisie in de Nederlandse markt zal groeien van 850 miljoen euro in 2005 tot 1,2 miljard euro in 2012.

'Quickscan crossmediale publiek-private samenwerking publieke omroepinstellingen en uitgevers'

Naar aanleiding van het rapport van het CIER worden mogelijkheden voor titelsponsoring en merchandising voor de publieke omroep verruimd bij programma's met betrekking tot cultuur, sport en liefdadigheid. Bij de commerciële omroep wordt zonder beperkingen titelsponsoring toegestaan met uitzondering van nieuws- en actualiteitenprogramma's. Het rapport bevat de uitkomsten van onderzoek naar samenwerkingsmogelijkheden van publieke en commerciële omroepen met andere private partijen. Hieruit blijkt dat titelsponsoring en merchandising naast een bron van inkomsten ook manieren zijn om de band tussen publiek en programma te versterken. Deze mogelijkheden kunnen binnen de bestaande Mediawet. Het Commissariaat heeft aangegeven om de beleidsregels op deze punten te versoepelen. Een verdergaande (wettelijke) verruiming van het sponsorregime voor de publieke omroep is een zaak voor een volgend kabinet.

'Regulering Nederlandse commerciële televisiemarkt'

In het rapport van het Commissariaat van de media wordt een eerste invulling gegeven aan deregulering van reclame en sponsoring bij de commerciële omroepen. Beoogd wordt een gelijk speelveld te creëren tussen commerciële omroepen die actief zijn op de Nederlandse markt, ongeacht het land van waaruit zij uitzenden door het toestaan dan wel verruiming van de mogelijkheden zoals splitscreenreclame, het opnemen van 'slogans' en de minimumduur van reclameblokken.

RVD, 06.10.2006