Wijs worden uit de media van vandaag: Commissie start inspraakronde over media-alfabetisme
Naarmate de nieuwe informatie- en communicatietechnologie het voor iedereen
steeds gemakkelijker maakt te publiceren, uit te zenden of te communiceren,
wordt "media-alfabetisme" (het vermogen om de inhoud van media op zijn
waarde te kunnen beoordelen en bewuste keuzes te kunnen maken) steeds
belangrijker voor een actief burgerschap en de democratie. Om dit
media-alfabetisme in het digitale tijdperk te cultiveren en te verbeteren
heeft de Europese Commissie vandaag een begin gemaakt met een
inventarisering van optimale praktijk in de hele EU. In 2007 zal er een
mededeling verschijnen met de conclusies en voorstellen die uit deze
inventarisering voortvloeien. De vragenlijst moet inzicht opleveren in de
opinie van het publiek over media-alfabetisme in verband met digitale
technologie en daarnaast informatie over initiatieven voor commerciële
communicatie, film en de online-wereld. De antwoorden moeten uiterlijk op 15
december binnen zijn.
"Media-alfabetisme is vandaag de dag net zo cruciaal voor een actief
en volwaardig burgerschap als alfabetisme aan het begin van de
negentiende eeuw", stelt Viviane Reding, commissaris voor
informatiemaatschappij en media. "Het is ook essentieel om de nieuwe
wereld van breedband-inhoud, altijd en overal bereikbaar, te kunnen
betreden. Ik verwacht dan ook dat deze inspraakronde optimale praktijk
op Europees niveau voor het voetlicht brengt en ideeën voor
toekomstige initiatieven signaleert."
Media-alfabetisme heeft betrekking op alle media zoals televisie en
film, radio en muziek op geluidsdragers, gedrukte media,
videospelletjes het internet en andere nieuwe digitale
communicatietechnologie. De nieuwe technologie maakt het voor iedereen
gemakkelijker te publiceren wat hij of zij wil en daarom is het met de
ongekende hoeveelheid informatie en inhoud die op breedbandnetwerken
beschikbaar is, essentieel geworden dat we over de vaardigheden
beschikken om de betekenis te halen uit het bombardement van
boodschappen waarmee de media ons dagelijks bestoken. Deze
vaardigheden, d.w.z. het vermogen om in te zien, te analyseren en te
beoordelen wat de kracht van beelden, geluiden en berichten is en zich
hier bij het maken van keuzes bewust van te zijn, vormen samen
media-alfabetisme. Dit betekent dat media-alfabetisme de burger helpt
te beseffen hoe de media inzichten en meningen filteren, vorm geven
aan de volkscultuur en persoonlijke keuzes beïnvloeden. Dit geeft de
burger het kritische denkvermogen en de vaardigheden voor creatieve
probleemoplossing die hem tot een oordeelkundig consument en producent
van inhoud maakt.
Media-alfabetisme ondersteunt ook de vrijheid van meningsuiting en het
recht op informatie en helpt zo bij het opbouwen en instandhouden van
de democratie. Er is ook een verband tussen media-alfabetisme en
betere regelgeving, omdat een maatschappij met media-alfabetisme het
vermogen heeft om zelf beoordelen en te kiezen en zodoende minder
gedetailleerde beschermende voorschriften nodig heeft.
Dergelijke vaardigheden moeten echter worden gekoesterd en deze
vragenlijst is bedoeld om de beste manier hiervoor te zoeken. De
vragenlijst bestaat uit vier delen: het eerste deel bevat algemene
vragen over media-alfabetisme en in de andere drie delen wordt
informatie verzameld over initiatieven en projecten voor commerciële
communicatie, audiovisuele werken en de online-wereld.
Deze inspraakronde vormt een aanvulling op de lopende werkzaamheden
van deskundigen onder voorzitterschap van de Europese Commissie en
loopt tot 15 december. De conclusies zullen als leidraad voor de
discussies fungeren, met name binnen de werkgroep van deskundigen voor
media-alfabetisme. Ze zullen de basis vormen voor een mededeling van
de Commissie die in de tweede helft van 2007 zal verschijnen. Iedereen
kan aan de inspraakronde deelnemen, bijvoorbeeld mediaorganisaties en
de branche, gewone en buitenschoolse onderwijsinstellingen, aanbieders
en producenten van inhoud, culturele en onderzoeksinstellingen,
regelgevers, consumentenorganisaties en andere verenigingen die
burgers vertegenwoordigen.
Het initiatief van de Commissie voor media-alfabetisme is een
integrerend onderdeel van haar algemene beleid om het vertrouwen in en
de benutting van online-inhoud te bevorderen (zie IP/06/1071,
IP/06/1124, IP/06/672, IP/05/1261 en IP/05/98).
Voor meer informatie over de inspraakronde en het document daarover
kunt u terecht op
http://ec.europa.eu/comm/avpolicy/media_literacy/index_en.htm
European Union