Datum laatste wijziging: 20 september 2006
Uit de Raadsvergadering van 14 september 2006
In zijn laatste vergadering van 14 september jl. heeft de Raad voor de
financièle verhoudingen (Rfv) het binnenkort uit te bregen advies over
de bekostiging van de veiligheidsregio´s behandeld. Het gaat daarbij
om de vraag of hybride financiering dan wel rechtstreekse financiering
de voorkeur geniet. Daarnaast heeft de Raad de thema´s bepaald die van
belang zijn voor de financiéle verhoudingen in de komende
kabietsperiode en die middels een brief onder de aandacht van de
kabinetsformateur zullen worden gebracht. Ook heeft de Raad gesproken
over twee adviezen die de Raad voor het openbaar bestuur (Rob)
voornemens is uit te brengen namelijk een over de toekomst van het
middenbestuur en over sociale preventie.
Toelating tot artikel 12, de escalatieladder
De beheerders van het gemeentefonds stellen voor de toelating tot
artikel 12 te koppelen aan een ontheffingsverzoek van een gemeente de
OZB tarieven met meer dan het maximaal- wettelijk toegestane
percentage te mogen verhogen. Daarvoor is een zogenaamde
escalatieladder ontworpen. Bij het verlenen van een dergelijke
ontheffing in het eerste jaar zal de provincie de gemeente verplichten
een begrotingsscan uit te laten voeren. Indien de gemeente het
daaropvolgende jaar weer ontheffing aanvraagt, volgt preventief
toezicht. Het derde opeenvolgende jaar waarin de gemeente een
ontheffingsverzoek indient zal gepaard dienen te gaan met een artikel
12-aanvraag. De Raad stelt in zijn advies dat met de maximering van de
OZB in de financiële verhoudingen feitelijk een norm is geformuleerd
die inhoudt dat elke gemeente met het rekentarief moet kunnen
toekomen. Een verzoek om ontheffing is een signaal dat de gemeente er
financieel niet uitkomt. De Raad acht de procedurele koppeling tussen
de toelating tot artikel 12 en het ontheffingenbeleid passend binnen
de huidige verdeling van verantwoordelijkheden. De escalatieladder is
echter niet meer dan procedureel hulpmiddel ter ondersteuning van de
provinciale toezichtstaak. De escalatieladder gaat te veel uit van
automatismen en laat te weinig ruimte voor maatwerk. Artikel 12 vergt
naar zijn aard echter maatwerk. De escalatieladder is ook niet in
overeenstemming met de wettelijke bepalingen inzake artikel 12. Voor
toelating tot artikel 12 moet immers sprake zijn van een aanmerkelijk
en structureel tekort en dienen de eigen inkomsten van de gemeente
zich op een redelijk peil te bevinden. De Raad meent dat van een
gemeente die een beroep doet op aanvullende steun via artikel 12 een
extra eigen inspanning wordt verlangd. Het advies is vanaf deze site
te downloaden.
OZB-tarieven
Bij de bepaling van de tarieven in een nieuw tijdvak ligt het in de
rede dat rekening wordt gehouden met de nieuwe waarden. De Raad stelt
echter vast dat de OZB-wetgeving een interpretatie toelaat waardoor
gemeenten hun tarieven het komende jaar niet zouden hoeven aan te
passen aan de waardewijziging. De Raad acht dit echter strijdig met de
strekking van de wet. Het advies is vanaf deze site te downloaden.
Bekostigingsbesluit Wet inburgering
In het advies over de bekostiging van de Wet inburgering merkt de Raad
voor de financiële verhoudingen op dat de complexiteit van het
bekostigingssysteem in belangrijke mate het gevolg is van de nieuwe
Wet inburgering zelf. Die wet tuigt een complex inburgeringssysteem op
dat gemeenten op hun prestaties afrekent. Dat laatste verhoudt zich,
naar het oordeel van de Raad, niet goed met de afnemende
regiemogelijkheden die de nieuwe wet de gemeenten biedt. De voorkeur
van de Raad gaat uit naar een minder complex systeem dat meer ruimte
aan gemeenten laat. De administratieve en bestuurlijke lasten van een
dergelijk systeem zullen ook veel lager zijn.
De Raad pleit voor de tijdige evaluatie van de nieuwe wet. Aangezien
een dergelijke evaluatie pas zin heeft na doorloop van een volledige
beleidscyclus, adviseert de Raad om de administratieve en bestuurlijke
lasten van de Wet inburgering afzonderlijk te evalueren en in de tijd
naar voren te halen. Een belangrijk punt bij die evaluatie zou moeten
zijn hoe de administratieve en bestuurlijke lasten zoveel mogelijk
beperkt kunnen worden. Meer globale kaderstellingen, meer
mogelijkheden tot maatwerk door gemeenten en ruimere mogelijkheden om
tussen budgetten en over jaargrenzen te schuiven, ziet de Raad daarbij
als belangrijke aandachtspunten. U kunt het advies hier downloaden.
Kabinetsformatie
De Raad is voornemens een advies uit te brengen met het oog op de
komende Kabinetsformatie. In dat advies wil de Raad aandacht vragen
voor een aantal belangwekkende onderwerpen op het terrein van de
financiële verhoudingen voor de komende vier jaar.
Middenbestuur
De Raad heeft zich gebogen over de mogelijke consequenties van
bestuurlijke oplossingen voor het middenbestuur. De bevindingen van de
Raad zullen worden meegenomen in het advies dat Raad voor het openbaar
bestuur (Rob) medio september hoopt uit te brengen.
Differentiatie en sociale preventie
De Raad is verder betrokken bij de adviesaanvragen over differentiatie
in het openbaar bestuur en sociale preventie. Beide zijn primair aan
de Raad voor het openbaar bestuur gericht maar hebben mogelijk ook
consequenties voor de financiële verhoudingen.
Nieuwe medewerker
Per 1 september 2006 is mevrouw drs. G. S. Kooistra (Gerlant) in
dienst getreden van het secretariaat Rob-Rfv. Gerlant was hiervoor
werkzaam bij directie Grotestedenbeleid en Interbestuurlijke
Betrekkingen (GSIB) van het ministerie van BZK.
---
Raad voor het openbaar bestuur