ONDERHANDELINGSAKKOORD
1. Er komt een CAO RET NV:
a. Looptijd.
De CAO RET NV loopt tot 1 juni 2007.
b. Arbeidsvoorwaarden gaan bij verzelfstandiging één op één over.
De arbeidsvoorwaarden in de CAO van de gemeente Rotterdam die op
31-12- 2006 gelden voor de medewerkers van de RET als tak van dienst
van de gemeente Rotterdam, worden één op één vertaald naar de CAO RET
NV. Hiermee krijgen de medewerkers de garantie dat zij per 1 januari
2007 bij overgang van de RET als tak van dienst naar de RET NV exact
dezelfde arbeidsvoorwaarden behouden.
c. Sociaal statuut RET NV
Het huidige sociaal statuut van de gemeente Rotterdam dat geldt voor
elke ambtenaar van de gemeente Rotterdam en een looptijd kent tot 1
januari 2010 is ook één op één vertaald naar een sociaal statuut RET
NV met dezelfde voorwaarden. Dit betekent een
werkgelegenheids/inkomensgarantie en dezelfde spelregels, rechten en
voorzieningen bij eventuele toekomstige reorganisaties tot 1 januari
2010.
d. Stadsvervoer CAO.
De directie is bereid om met de directies van andere GVB's in de
grote steden en de betrokken vakbonden de mogelijkheden te onderzoeken
om tot een stadsvervoer CAO te komen. Hiervoor zal na het sluiten van
een onderhandelaarsakkoord over de CAO RET NV direct overleg worden
opgestart met Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Dit overleg dient voor 1
juni 2007 tot duidelijkheid te leiden over een stadsvervoer CAO.
e. Werkgelegenheids/inkomensgarantie
Dit artikel is alleen van toepassing op RET-medewerkers die op 31
december 2006 in dienst zijn/waren bij de RET.
Er kan sprake zijn van twee scenario's, te weten:
· A. Aanbesteding per 1 jan 2012 voor het vervoer per bus
en/of rail
· B. Aanbesteding per 1 jan 2009 voor het vervoer per bus
Bij de variant A met Randstadbus wordt het sociaal statuut verlengd
van 1 januari 2010 tot 1 januari 2012 voor de gehele RET NV. Dit
betekent een werkgelegenheids/inkomensgarantie van 5 jaar binnen de
RET NV en tevens binnen Randstadbus voor al het rechthebbende
personeel ten gevolge van de concessie die tot 1 januari 2012 loopt.
Bij eventueel concessieverlies per 1 januari 2012 ontstaat dan de
volgende situatie:
· het directe personeel evenals een aantal indirecten gaan
over naar de concessiewinnaar. Indien binnen deze eerste
concessieperiode medewerkers buiten hun schuld om(bijvoorbeeld
reorganisatie) hun baan verliezen bij de concessiewinnaar, zullen de
gemeente Rotterdam, de RET NV en Connexxion een verplichting aangaan
om medewerkers van werk naar nieuw werk te begeleiden gedurende een
periode van maximaal 2 jaar tot maximaal 2017.
Hierbij garandeert de RET NV een aanvulling op de WW-uitkering tot
100% van het inkomen (salaris + pensioengevende toelagen, zoals de
TOD) gedurende deze twee jaar tot maximaal 2017.
· voor het personeel dat bij concessieverlies per 2012 niet
overgaat naar de nieuwe concessiewinnaar zullen de gemeente Rotterdam,
de RET NV, Randstadbus en Connexxion een verplichting aangaan om
medewerkers van werk naar nieuw werk te begeleiden gedurende 2 jaar na
1 januari 2012 tot maximaal 2014. Hierbij garandeert de RET NV een
ínkomensgarantie tot 100% tot 1 januari 2014.
Bij de variant B, het Stand-alone scenario is het uitgangspunt het
sociaal statuut Rotterdam dat een ontslaggarantie biedt tot 1 januari
2010.
Bij eventueel concessieverlies na 2009 ontstaat dan de volgende
situatie:
· het directe personeel evenals een aantal indirecten gaan
over naar de concessiewinnaar. Indien binnen deze concessieperiode
medewerkers buiten hun schuld om hun baan verliezen, zullen de
gemeente Rotterdam en de RET NV een verplichting aangaan om
medewerkers van werk naar werk te begeleiden gedurende 2 jaar tot
maximaal 2014 (einde concessieduur). Hierbij garandeert de RET NV een
aanvulling op de WW-uitkering tot 100% van het inkomen (salaris +
pensioengevende toelagen, zoals de TOD) gedurende deze twee jaar tot
maximaal 2014.
· Voor het personeel dat bij concessieverlies niet overgaat
naar de nieuwe concessiewinnaar zullen de gemeente Rotterdam en de RET
NV een verplichting aangaan om medewerkers van werk naar werk te
begeleiden gedurende een periode van maximaal 2 jaar na 1 januari 2010
tot maximaal 2012. Hierbij garandeert de RET NV een ínkomensgarantie
tot 100% tot 1 januari 2012.
f. FLO
Per 1 juni 2006 moest er in het Landelijk Overleg Gemeentelijke
Arbeidsvoorwaarden (LOGA) een nieuwe regeling zijn bereikt ter
vervanging van de FLO-regeling voor bus/trambestuurder. Tot op heden
is daarop geen resultaat bereikt. Bestaande regeling loopt daarom
door.
Als gevolg van de verzelfstandiging per 1 januari 2007 geldt de
volgende afspraak:
a. Bestaande regeling loopt ongewijzigd door totdat in het LOGA
tussen partijen overeenstemming is bereikt en een nieuwe regeling van
kracht is geworden.
b. Zodra de ingangsdatum van deze nieuwe regeling is bereikt
geldt deze per gelijke datum voor het betreffende RET NV personeel.
g. Ziektekostenverzekering
Naast de ziektenkostenpolis van het IZA wordt via een collectieve
regeling een voordeliger pakket aan het personeel aangeboden.
Inhoudelijk bieden beide pakketten eenzelfde dekking. Het voordeel
bedraagt op jaarbasis EUR 60 per verzekerde.
De werkgeversbijdrage zal in de nieuwe CAO RET NV niet alleen op het
IZA pakket van toepassing zijn, maar tevens ook op andere
ziektekostenverzekeringen.
h. Overgangsbonus.
Een overgangsbonus zal worden uitgekeerd op basis van onderstaande
staffel naar dienstjaren RET voor iedere medewerker die op 31
december 2006 in dienst is van de RET en in dienst treedt van de RET
NV dan wel Randstadbus. Deze zal worden uitgekeerd in de maand
februari 2007.
cat. RET dienstjaren
bruto bedrag p.p
0-14
795
>= 15 jaar
1250
2. Bonden gaan akkoord met opzegtermijn van 6 weken per 15 november om
overgang van personeel naar de RET NV per 1 januari 2007 te kunnen
realiseren. Personeel krijgt dus half november 2006 ontslagbrief en
gelijktijdig een arbeidsovereenkomst aangeboden van de RET NV.
3. Als in 2009, danwel 2012 sprake is van concessieverlies van RET NV
zal overleg met de ambtenarenbonden (Abvakabo, VOR en CNV/Publieke
zaak) plaatsvinden over de overgang van het personeel naar de nieuwe
concessiehouder vanuit goed werkgeverschap.
Aan werkgeverzijde zullen dan voor de RET-medewerkers de RET NV en de
gemeente Rotterdam de gesprekspartner van de bonden zijn in hun
verantwoordelijkheid van (oud) werkgever en
(mede)eigenaar/aandeelhouder.
Indien de nieuwe concessiehouder de CAO RET NV niet overneemt zullen
de daaruit voortvloeiende primaire arbeidsvoorwaarden (salaris &
toelagen, verlof, arbeidsduur), op basis van de huidige wet- en
regelgeving, integraal onderdeel van de individuele
arbeidsovereenkomst van de oud RET medewerkers zijn.
Hierdoor behouden oud- medewerkers RET, bij het expireren van de CAO
van de nieuwe concessiehouder, hun primaire arbeidsvoorwaarden.
Als bovenstaande wet- en regelgeving verandert zullen partijen opnieuw
overleg voeren.
4. Indien de variant Randstadbus, in plaats van de situatie onder 3,
doorgaat dan dient zich het volgende scenario aan:
A. Als in 2012 sprake is van concessieverlies bij Randstadbus zal
overleg met de ambtenarenbonden (Abvakabo, VOR en CNV/Publieke zaak)
plaatsvinden over de overgang van het personeel naar de nieuwe
concessiehouder vanuit goed werkgeverschap. Aan werkgeverzijde zullen
dan voor de RET-medewerkers de RET NV en de gemeente Rotterdam de
gesprekspartner van de bonden zijn in hun verantwoordelijkheid van
(oud) werkgever en (mede)eigenaar/aandeelhouder.
Indien de nieuwe concessiehouder het CAO Pluspakket niet overneemt
zullen de daaruit voortvloeiende primaire arbeidsvoorwaarden (salaris
& toelagen, verlof, arbeidsduur), op basis van de huidige wet- en
regelgeving, integraal onderdeel van de individuele
arbeidsovereenkomst van de oud RET medewerkers zijn.
Hierdoor behouden oud- medewerkers RET, bij het expireren van de CAO
van de nieuwe concessiehouder, hun primaire arbeidsvoorwaarden.
Als bovenstaande wet- en regelgeving verandert zullen partijen opnieuw
overleg voeren.
B. Indien bekend is of personeel over gaat naar Randstadbus zal zo
spoedig mogelijk, doch met tenminste 6 weken opzegtermijn, het
ontslagbesluit en arbeidsovereenkomst ontvangen.
C. Indien de huidige RET medewerkers overgaan naar Randstadbus zullen
de CAO-bepalingen gelijk zijn aan die van de RET NV. Direct
buspersoneel zal zo spoedig mogelijk na 1 januari 2007 vanuit de
gemeente overgaan naar Randstadbus.
Het verschil tussen de CAO RET NV en de nieuwe CAO wordt gewaarborgd
in een met de ambtenarenbonden afgesloten CAO Pluspakket.
5. De bonden geven met het tekenen van dit onderhandelaarsakkoord
niet aan dat ze voorstander zijn van Randstadbus.
P.G. Peters
Algemeen Directeur RET
K. de Buijzer
Abvakabo
C.E. Hoeksma
CNV/Publieke Zaak
J. van Huizen
RET