IP/06/1313
Brussel, 5 oktober 2006
Beveiliging van de luchtvaart: de EU reageert op de nieuwe bedreiging van
vloeibare explosieven
Zelfgemaakte vloeibare explosieven vormen een nieuwe bedreiging voor de
beveiliging van de burgerluchtvaart. Om deze bedreiging het hoofd te bieden
heeft de Europese Commissie vandaag een verordening vastgesteld waarbij
beperkingen worden opgelegd inzake de vloeistoffen die passagiers mogen
meenemen voorbij controlepunten en aan boord van vliegtuigen.
"Vloeibare explosieven vormen een reële en wijdverspreide bedreiging
voor de luchtvaart. Met deze nieuwe verordening, die beperkingen
oplegt inzake de vloeistoffen die passagiers mogen meenemen voorbij
controlepunten en aan boord van vliegtuigen, wordt een zwak punt in de
beveiliging van de luchtvaart weggewerkt. De verordening is van
toepassing op alle vertrekkende vluchten, zodat passagiers in de hele
Unie bescherming genieten", benadrukte Jacques Barrot, vice-voorzitter
van de Commissie en bevoegd voor vervoer.
Op 10 augustus van dit jaar werd een plan ontdekt om bommen met
vloeibare explosieven tot ontploffing te brengen op vluchten naar de
Verenigde Staten. De Commissie heeft onmiddellijk gereageerd door
beperkingen op te leggen met betrekking tot de vloeistoffen die
passagiers mogen meenemen voorbij controlepunten en aan boord van
vliegtuigen. Volgens de nieuwe verordening mogen geen vloeistoffen
worden meegenomen voorbij controlepunten, noch door de passagiers
zelf, noch in hun handbagage. De verordening is van toepassing op alle
vluchten die vertrekken op luchthavens in de Europese Unie, ongeacht
hun bestemming en de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij. In
de hele Europese Unie geldt dus hetzelfde beschermingsniveau. Alleen
handbagage valt onder deze verordening; als ruimbagage eenmaal is
ingecheckt, kan immers niemand zich er nog toegang toe verschaffen.
De nieuwe regels gelden voor alle vloeistoffen. De controleapparatuur
kan immers niet voldoende snel onderscheid maken tussen verschillende
soorten vloeistoffen, waardoor ze niet in luchthavens kan worden
gebruikt. Hoeveelheden die te klein zijn om gevaarlijke explosieven
mee te maken (in recipiënten van hoogstens 100 milliliter) mogen wel
worden meegenomen voorbij de controlepunten. Passagiers mogen dus nog
steeds kleine hoeveelheden toiletartikelen en parfum meenemen in hun
handbagage. In de nieuwe verordening wordt ook een uitzondering
gemaakt voor geneesmiddelen en vloeistoffen die om dieetredenen worden
meegenomen tijdens een vlucht, zoals babyvoeding. Reizigers mogen deze
vloeistoffen nog steeds meenemen in hun handbagage.
Vloeistoffen zoals drank en parfum die gekocht zijn voorbij de punten
waarop de instapkaarten worden gecontroleerd, mogen ook nog steeds
worden meegenomen aan boord van vliegtuigen. De verordening bevat
voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat na de aankoop met deze
vloeistoffen wordt geknoeid.
De Commissie heeft zorgvuldig nagedacht over de gevolgen van de nieuwe
regels voor de controles in luchthavens. Het is van essentieel belang
dat vertragingen tot een minimum worden beperkt, maar dit mag niet ten
koste gaan van de beveiliging. De verordening bevat daarom bepaalde
maatregelen om de controleurs te helpen bij het uitvoeren van hun
taken. Passagiers moeten de recipiënten van maximaal 100 milliliter
bijvoorbeeld verpakken in plastic zakken met een inhoud van hoogstens
1 liter en deze ter controle aanbieden bij de controlepunten.
Bovendien schrijft de nieuwe verordening voor dat passagiers bij de
controlepunten hun mantels en jassen moeten uittrekken en laptops en
grote elektrische toestellen uit de handbagage moeten nemen.
In de verordening is ook vermeld dat de afmetingen van handbagage over
zes maanden zullen worden beperkt tot maximaal 56 cm x 45 cm x 25 cm.
Voor bepaalde bagage, zoals muziekinstrumenten, camera's enz., kunnen
echter nog steeds uitzonderingen worden toegestaan.
De Commissie zal de lidstaten en de verenigingen die
luchtvaartmaatschappijen en luchthavens vertegenwoordigen actief
bijstaan in hun inspanningen om de passagiers op de hoogte te brengen
van de nieuwe regels vóór de verordening van kracht wordt, wat naar
verwachting begin november zal gebeuren.
http://ec.europa.eu/transport/air_portal/security/index_en.htm
European Union