Ross stelt Centraal Informatiepunt Zorg in
Persbericht, 5-10-2006
Staatssecretaris Ross-Van Dorp van VWS stelt een Centraal
Informatiepunt voor de zorg in. Mensen die het centrale nummer bellen
worden automatisch verbonden met het zorgkantoor.
Dat is de vertegenwoordiger van de zorgverzekeraar in de regio waar ze
wonen. Dat zorgkantoor geeft de mensen informatie waar zij de zorg
kunnen ontvangen waarvoor zij een indicatie hebben gekregen. Dat is
het resultaat van overleg tussen Ross en Zorgverzekeraars Nederland.
Met het instellen van een informatiepunt wil Ross voorkomen dat mensen
de weg naar een zorgaanbieder bij hen in de buurt niet kunnen vinden.
Het zorgkantoor heeft de plicht om mensen die daarvoor een indicatie
hebben, van zorg te voorzien. Zorgkantoren hebben het overzicht van
instellingen die nog ruimte hebben om klanten aan te nemen. Het
informatiepunt zal zo snel mogelijk geoperationaliseerd worden, aldus
Ross.
De afgelopen zomer heeft een aantal thuiszorgorganisaties
cliëntenstops ingesteld omdat zij geen middelen meer zouden hebben om
nieuwe cliënten in zorg te nemen. Nader onderzoek leerde dat de stops
niet altijd terecht waren. In de regio van het zorgkantoor bleken
andere zorgaanbieders te zijn die de zorg konden leveren. Inmiddels
heeft Ross 95 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de 32 zorgkantoren
om mogelijke knelpunten op te lossen.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport