Capgemini-onderzoek toont aan: grote keuze aan ERP-paketten voor food-sector
Weloverwogen pakketselectie is essentieel
Publicatiedatum 4 October 2006
Steeds meer ERP-leveranciers bieden specifieke oplossingen voor de
voedingsmiddelensector aan. In de foodsector vinden de laatste jaren
grote veranderingen plaats op het gebied van voedselveiligheid,
margedruk, samenwerking in keten, transparantie en innovatiesnelheid;
de ERP-markt groeide mee. Het valt op dat er vooral een groot aanbod
is voor het middensegment. De door de verschillende leveranciers
geboden functionaliteit verschilt zowel in de breedte als in de
diepte. Deze en andere conclusies komen naar voren in het zesde
Capgemini ERP Food-onderzoek sinds 1993.
In kaart
Capgemini brengt in het onderzoek in kaart welke oplossingen er worden
aangeboden en wat de marktpositie is van de verschillende
leveranciers. Hierbij is mede gebruik gemaakt van Ernie, de
pakketselectietool van Capgemini, van de input van de ERP-leveranciers
en van de ervaring van Capgemini-consultants in de foodsector.
De bomen en het bos
Er is een groot aantal leveranciers dat een op de food toegesneden
ERP-basis leveren. Daarbij zijn de functionaliteitsverschillen
behoorlijk en het meest uitgebreide pakket is niet voor elke
bedrijfssituatie het beste pakket. Voor een goede pakketselectie dient
men dan ook de diepte in te gaan. Volgens Roel Delnooz (consultant
Supply Chain Management) van Capgemini: "Een ruwe
functionaliteitstoets volstaat vaak niet voor een goede
pakketselectie. Productdemonstraties met bedrijfsspecifieke scripts
zijn een essentieel onderdeel van een selectietraject". Daarbij moet
men niet zo maar uitgaan van de huidige situatie: dit is het moment om
eerst de gewenste transformatie van de te ondersteunen
bedrijfsprocessen en business scenario's vorm te geven. Veel
ERP-leveranciers bieden inmiddels ook een brede productsuite met
aanvullende modules als APS, CRM en WMS *. In veel gevallen zijn deze
modules echter niet of in beperkte mate bij klanten geïmplementeerd.
Food-bedrijven dienen dan ook voorzichtig te zijn met het klakkeloos
"meeselecteren" van deze modules.
* APS: Advanced Planning Systems
CRM: Customer Relationship Management
WMS: Warehouse Management Systems
Over Capgemini
Capgemini Consulting is de management- en
business-consultancydiscipline van Capgemini.
Wij bekleden een vooraanstaande positie in de markt van strategie-,
management- en technologieconsultancy. Capgemini Consulting richt zich
op het duurzaam verbeteren van organisaties én hun mensen.
Samenwerking staat daarbij centraal en is ingebed in de werkwijze
Collaborative Business Experience. Verbeteren betekent veranderen.
Versneld veranderen is mogelijk dankzij onze versnellers, zoals de
Accellerated Solutions Environment. Veranderen versnellen wij ook door
toepassing van onze gerichte ervaringen in vrijwel alle facetten van
besturen en ondernemen. Capgemini Consulting werkt wereldwijd vanuit
ongeveer 30 landen met zo'n 5.000 consultants. Zij zijn
gespecialiseerd in zowel branchespecifieke thema's als in
Transformation Consulting, CRM, Supply Chain, Finance en Employee
Transformation.
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie en het rapport:
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Mobiel: 06 417 25 315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com