GroenLinks pleit voor speciale leraar achterstandsscholen
5 oktober 2006
GroenLinks wil achterstandsscholen veel beter toerusten om hun werk te doen.
Dat is cruciaal om de leerlingen op deze scholen in staat te stellen hun
talent te ontwikkelen. Een speciale lerarenopleiding kan daar een bijdrage
aan leveren.
Op achterstandsscholen treedt een cumulatie van maatschappelijke
problemen op, zowel bij leerlingen uit allochtone als autochtone
gezinnen. Het zijn scholen die enerzijds veel meer moeite moeten doen
om leerdoelen te realiseren die tot de kern van het leerplan behoren,
maar het zijn tegelijk scholen die op andere terreinen dan in de
cognitieve vakken allerlei voorwaarden moeten creëren die kansarme
leerlingen niet van thuis meebrengen. Het zijn bovendien scholen die -
mede door de aard van hun populatie - organisatorisch veel
ingewikkelder in elkaar zitten dan andere scholen.
Die scholen moeten een enorme inhaalslag maken. Willen wij onze
verhalen over Nederland-kennisland waarmaken, willen wij de leerlingen
wier ouders niet of beperkt meedoen in onze samenleving toch kansen op
integratie en emancipatie bieden, dan moeten wij de leraren op die
scholen ook in positie durven brengen. Het gaat om mensen die met de
zwaarste problemen worstelen, maar ook om scholen die het minst van al
duidelijk weten hoe ze hun doelen moeten realiseren. Het zijn de
scholen die het meest behoefte hebben aan evidence-based
kennisvermeerdering, aan interne evaluatie en aan consistente
organisatie.
GroenLinks pleit voor een multi-disciplinaire universitaire opleiding
voor leraren in het onderwijskansenbeleid. Een opleiding die geen
schooldirecteuren oplevert, maar zeer goed geschoolde professionals,
die een inhoudelijke aanvulling bieden op wat de zittende teams in
huis hebben, die zich kunnen concentreren op de doelgroep van de
kansarme leerlingen en die onze verhalen over een te maken inhaalslag
ook realistisch maken. Zij vervangen de zittende teamleden niet, maar
vormen daarop een aanvulling die de professionaliteit en effectiviteit
van het hele team verhoogt.
Wat ik voorstel is een eenjarige fulltime postdoctorale cursus die een
breed palet van invalshoeken bevat: van theorieën over effective
learning tot evaluatie, van remedial teaching tot bedrijfscommunicatie
en van school-organisatieverandering tot sociale cohesie en inclusie.
En natuurlijk ook een duidelijke praktijkcomponent. Met mijn voorstel
wil ik een reeks doelen combineren: statusverhoging van het vak,
professionalisering en voorbereiding op de degelijke plannen van de
onderwijsraad over kennisvermeerdering in het lerarenberoep. En vooral
wil ik snel de inhaalslag maken die nodig is om werkelijk effectief
kansenbeleid te realiseren. Daar is veel extra geld voor nodig, maar
dit voorstel kan al op korte termijn en tegen lage kosten een
positieve impuls geven aan het onderwijs aan leerlingen met
achterstanden.
Paul Jungbluth
GroenLinks