---
Grensoverschrijdend en grensverleggend ondernemen
EDE - âCo-innoveren en globaliseren zijn van belang, ondanks dat het
voor sommige bedrijven lastig is om over grenzen heen te stappen, door
bijvoorbeeld gebrek aan ervaring of onvoldoende middelen. Maar het is
niet alleen noodzakelijk, het is ook leukâ, deelde Roger van Hoesel,
directeur van Food Valley, enthousiast mee tijdens de Food Valley
Conferentie 2006 op 5 oktober in Ede. Dit jaar was het thema âCrossing
bordersâ, waarbij zowel letterlijk (grensoverschrijdend) en figuurlijk
(grensverleggend) over de grenzen heen gekeken werd.
De conferentie, die jaarlijks wordt georganiseerd voor de
voedingsmiddelenindustrie, kende veel nieuwe ingrediënten. Nieuw
waren bijvoorbeeld de expertmeetings in de ochtend.
âs Middags werd een plenair programma geboden aan de honderden gasten
en tussendoor was er gelegenheid om te proeven in de
innovatieproeverij. De gasten lieten zich graag nieuwe producten
voorschotelen, zoals de groentesappen van Provalor, romige paté met
chocolade van Chiapas en de Weideyoghurt met extra onverzadigde
vetzuren omega 3 en 7 van Natuurhoeve.
Verbazing
Proeven deden ook de deelnemers aan de expertmeeting van Syntens. Zij
keken verbaasd op toen ze in plaats van een beamer en rijen stoelen
juist een uitgebreid gedekte tafel voor hen klaar zagen staan. Ze
schoven voorzichtig aan, keken onwennig rond en gaven zich toen over
aan wat er ging gebeuren. Ze werden verzocht voorzichtig samen het
glas te heffen, want â ontdekten ze snel - de glazen verbonden hen via
een draadje met hun onbekende tafelpartner. En dat niet alleen, in de
volgende minuten bleken ze in staat samen met deze onbekende
tafelgenoot een nieuw concept op het grensvlak van hun eigen
werkzaamheden te ontwikkelen.
Verrassend
âVerrassendâ, vond Peter van de Steeg van Koninklijke Buisman dat. Het
concept wilde hij niet bekend maken. âNee, dat ga ik eerst in mijn
bedrijf besprekenâ, zei hij serieus. K.A. Bleeker van Royal Barenbrug
en Annelie Koenraadt van Yacht vonden hun verse concept minder
succesvol. âNee, daar gaan we niet op doorâ, lachten ze na afloop,
âmaar we hebben zo juist wel iets anders besproken waar misschien wel
toekomst in zit.â
Stof tot nadenken
Het middagprogramma bood ook genoeg stof tot nadenken. Witte van
Capellen van de Hero vertelde met enige zelfspot over de teneurgang
van het eens zo glansrijke bedrijf en hoe het sinds 2000 uit het dal
klimt met een nieuwe innovatieve strategie en innovatieve producten
als Fruit2day. Hans Hoogeveen van het ministerie van LNV en Frans
Claassen van het productschap palmolie spraken over de samenwerking
van Nederland met Maleisië en Indonesië. âHet commercieel uitnutten
van samenwerken met ontwikkelingslanden kon eerder niet, dat was een
beetje vies, maar nu is dat andersâ, stelde Hoogeveen.
Weten wie u bent!
Hoogleraar Erik van der Linden van Wageningen UR stimuleerde de
aanwezigen om nieuwe toepassingen te zoeken voor bestaande
technologieën. Als voorbeeld gebruikte hij de moleculaire
gastronomie, met sprekende voorbeelden uit onder meer
sterrenrestaurant De Librije. âJe hebt de hoogste kans op innoveren
door combinerenâ, benadrukte hij en ook de voorzitter van Royal Cosun,
Kees Menkhorst, pleitte voor samenwerken. Andy Mosmans van de ARA
Groep sprak over innovatie in een ander context, namelijk innovatie op
mentaal niveau. âEr is geen innovatie zonder identiteitâ, sprak hij,
waarna hij een pleidooi hield voor het hebben en houden van merken.
âZorg dat mensen nog steeds weten wie u bent, ook al is uw logo van
het product afâ, gaf hij als tip.
Na afloop van de lezingen maakten de gasten tenminste het begin met
te zorgen dat anderen weten wie ze zijn. Luuk Evers van Well Design:
âIk vond de sprekers interessant, maar ik kom hier vooral om te
netwerken.â
Meer informatie
Op www.foodvalley.nl vindt u informatie over de conferentie, de Food
Valley Award en de activiteiten van de Stichting Food Valley. U kunt
ook contact opnemen met de Stichting Food Valley, bereikbaar op 0317 â
42 70 95. Food Valley is de innovatiemotor van de Nederlandse
foodsector. Ondernemerschap en kennis staan er centraal.
Syntens