Persbericht
Acapela's fonemen gekozen voor NAVTEQ Voice(TM)
Een technologische prestatie:
NAVTEQ Voice(TM) krijgt locale taalkundige specificaties met Acapela's spraaksynthese
Bergen, België en Toulouse, Frankrijk, 3 oktober 2006 - Acapela Group, Europese leider in spraaktechnologie, is gekozen door NAVTEQ ®, één van de grootste globale aanbieders van digitale kaartinformatie voor wagennavigatie en locatiegebaseerde oplossingen, als de officiële Europese leverancier van stemfonemen tot 2008. Acapela en NAVTEQ hebben hun expertise gecombineerd om zo efficiënt mogelijk de spraaksynthese te gebruiken en aan te passen aan de specifieke vereisten van de kaartgegevens die een duidelijke en natuurgetrouwe synthetische stem vereisen.
Nog dit jaar, zal Acapela Group bijna 1 miljoen fonemen in 21 talen leveren, om de verstaanbaarheid en vocale weergave van straatnamen, plaatsen en bestemmingen te vergroten. NAVTEQ Voice(TM) heeft al meer dan 3,3 miljoen fonemen en is beschikbaar voor ruim driehonderd miljoen West-Europeanen.
Waar in het verleden opnames werden ingezet, maakt de nieuwe generatie navigatiesystemen nu gebruik van spraaktechnologie om duidelijker informatie door te geven aan de bestuurders. Dankzij systemen met text-to-speech-mogelijkheden, kan geschreven informatie in realtime voorgelezen worden, zoals steden, straatnamen en in de nabije toekomst zelfs verkeersborden. Spraaksynthese kan eveneens dienen om interessante plekjes op de weg aan te duiden, zoals winkels en toeristische trekpleisters. Spraaksynthese geeft bestuurders aanwijzingen op een intuïtieve manier, terwijl ze hun blik op de weg en hun handen aan het stuur kunnen houden. NAVTEQ stemfonemen worden reeds toegepast in de nieuwe generatie navigatiesystemen voor automatische spraakherkenning (ASR), waardoor bestuurders verbaal kunnen communiceren met hun systeem.
Zowel NAVTEQ als Acapela streven ernaar gelokaliseerde fonetische informatie te geven die overeenstemt met de geografische context van de navigatie en beschikken over een correcte uitspraak en klemtoon. "We verheugen ons op de voortzetting van onze relatie met Acapela en dat we hun hoogkwalitatieve fonemen kunnen aanbieden," zegt George Filley, Vice President Product Management van NAVTEQ.
"We zijn er trots op en enthousiast over om langer een speler zoals NAVTEQ te blijven ondersteunen met Acapela's taalkundige bekwaamheden en expertise, door stem te geven aan kwalitatieve navigatieservices," aldus Vincent Fontaine, CEO van Acapela.
About NAVTEQ
NAVTEQ is a leading provider of comprehensive digital map information for automotive navigation systems, mobile navigation devices, Internet-based mapping applications, and government and business solutions. NAVTEQ creates the digital maps and map content that power navigation and location-based services solutions around the world. The Chicago-based company was founded in 1985 and has approximately 2,000 employees located in 139 offices in 25 countries.
Over Acapela:
Acapela Group, de Europese leider in spraaktechnologie, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van natuurlijke dialooginterfaces. Via hoogwaardige en rendabele applicaties, biedt Acapela bedrijven nieuwe interactiemogelijkheden aan. Het aanbod van de Group, richt zich op alle markten met een waaier van mogelijkheden : 23 talen en 50 stemmen.
De spraakoplossingen van Acapela Group zijn reeds op brede schaal toegepast in talloze diensten en applicaties, zoals sprekende portals, standaard berichtendiensten, contact centers, web en blogs, PDA's en iPods, interactieve games, e-learning programma's, hulpmiddelen voor mindervaliden en boordcomputers.
Als huidige nummer 1 in spraaktechnologie in Europa, en met name in de Noordelijke landen evenals het Midden Oosten, heeft Acapela zich op korte tijd een indrukwekkende klantenkring kunnen opbouwen met referenties zoals : Alcatel, Alva, Atos Origin, Bison Fûté, Bo Jo Tveter, Bosch Blaupunkt, Cegetel, Chronopost, Daimler Chrysler, Dolphin, Don Johnston, Franklin Electronic Publishers, Harman Becker, Intervoice, Magneti Marelli, MAAF Assurances, Navteq, PSA Peugeot Citroën, Telia, Temic, Texas Instruments, Tieman, Toby Churchill, Scandis, SFR en Siemens.
Perscontact:
Perscontact
Jan Robijns
Open2europe
+33 1 55 02 14 69
daily