Maatwerk nodig voor effectiviteit 80 km zones
Nieuwsbericht | 03-10-2006
Uit de evaluatie van de 80 km zones op de A10 Amsterdam, A12 Utrecht,
A12 Voorburg en A20 Rotterdam blijkt dat op drie van de vier zones de
schadelijke uitstoot van het wegverkeer is afgenomen. Alleen op de A20
bij Rotterdam heeft de 80 km een neutraal effect op de
verkeersemissies. De effecten op de files verschillen per traject. De
filezwaarte (*) op de A10 Amsterdam is afgenomen, maar op de A12 bij
Voorburg en de A20 bij Rotterdam zijn de files toegenomen. De
waargenomen files op de A12 bij Utrecht worden niet veroorzaakt door
de 80 km maatregel, maar door andere knelpunten in de buurt (bij
Bunnik en op de A2). Het beeld van de verkeersveiligheid en de
geluidhinder is voor alle 80 km zones positief.
De trajectcontrole op de 80 km zones blijft bestaan. Voor een betere
doorstroming hebben minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en
officier van justitie Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie wel afgesproken meer bekendheid te geven aan het feit dat
er (net als bij andere trajectcontrolesystemen) pas boetes worden
opgelegd aan automobilisten als er gemiddeld op het betreffende
traject na aftrek van 3 kilometer correctie 84 km/uur of meer wordt
gereden. Dit betekent dat weggebruikers op de 80 km zones zonder
zorgen daadwerkelijk 80 km/uur kunnen rijden en indien nodig even
kunnen versnellen om de doorstroming van het verkeer niet teveel af te
remmen.
In april heeft minister Peijs tijdens de interim evaluatie aangegeven
dat ze voor het traject op de A12 bij Voorburg "de stad uit" de
maximumsnelheid zou willen verhogen om de dynamiek in het verkeer
terug te krijgen. Een snelheidsverhoging is echter niet op korte
termijn te realiseren. Zo moeten er bijvoorbeeld eerst
geluidsmaatregelen worden genomen voordat de snelheid kan worden
verhoogd. Dit neemt geruime tijd in beslag. Daarom heeft minister
Peijs in overleg met de gemeente Leidschendam-Voorburg en stadsgewest
Haaglanden besloten eerst verkeerskundige maatregelen te nemen om de
situatie ter plekke te verbeteren. Het gaat dan onder andere om
verbeterde belijning en bebording. Bij de 80 km zone op de A20 bij
Rotterdam wil de minister in overleg met de gemeente Rotterdam
verkeerskundige maatregelen nemen om het functioneren van de zone te
verbeteren. Daarnaast blijft de inzet van minister Peijs voor de
langere termijn om op het traject A12 Voorburg "de stad uit" weer
terug te gaan naar een maximumsnelheid van 100 km/uur.
De 80 km zones zijn ingevoerd om de luchtkwaliteit substantieel te
verbeteren. Daarnaast is als voorwaarde gesteld dat de maatregel de
verkeersveiligheid niet mag verslechteren, een bijdrage levert aan de
vermindering van de geluidsproblemen en bijdraagt aan een gelijkmatige
doorstroming van het verkeer. Uit de evaluatie blijkt dat de
snelheidsverlaging per locatie verschillende resultaten oplevert.
Daarom is maatwerk nodig. Peijs denkt daarbij onder andere aan een
dynamisering van de maximumsnelheden. Dit betekent dat de
maximumsnelheid op een traject afhankelijk van het tijdstip en
verkeersdrukte varieert. De bedoeling is om hiermee een optimale
afstemming te bereiken tussen doorstroming, leefkwaliteit en
verkeersveiligheid. De minister wil een aantal proeven starten met
deze dynamisering van de maximumsnelheden en stuurt daarvoor
binnenkort een voorstel naar de Tweede Kamer. Gedetailleerde
informatie staat in de evaluatie die aan de Tweede Kamer is gestuurd
en antwoorden op kamervragen van het lid Duyvendak. (*) Filezwaarte is
de lengte maal de duur van de files; een file van 5 kilometer
gedurende één uur betekent een filezwaarte van 60 minuten maal 5
kilometer is 300 kilometerminuten.
Meer informatie
* br.2308 Evaluatie 80 km zones
Verwante onderwerpen
* Filebestrijding
* Auto
Ministerie van Verkeer en Waterstaat