Roland Berger: toekomst televisie bedreigt sector
Roland berger
- Persbericht -
Rapport Roland Berger over toekomst televisie:
Niet meer zenders, maar meer interactie
Amsterdam, dinsdag 3 oktober 2006 - Televisiekijken wordt televisie maken en beleven, zo
concludeert Roland Berger Strategy Consultants in haar net verschenen rapport over de
toekomst van de beeldbuis. Waar de kijker van vandaag nog passief tot zich neemt wat er
aangeboden wordt, zo zal de televisieconsument van morgen zélf gaan deelnemen aan
de creatie van content. Het sleutelwoord wordt interactie, niet zozeer almaar meer
zenders, stelt het rapport. Hiermee waarschuwt Roland Berger ook voor de huidige koers
die de sector vaart.
Dat internet en televisie steeds dichter bij elkaar gaan komen, daar is de hele
televisiewereld het wel over eens. Er heerst op dit moment echter grote onzekerheid over
de snelheid waarmee dit zich zal voltrekken. Gaat het langzaam en stapsgewijs, waarbij
het aanbod van de televisie steeds verfijnder en langzaam interactiever wordt, of gaat
het juist heel snel, waarbij business modellen en distributiekanalen volledig over de kop
gaan zoals ook in de muziekwereld is gebeurd? 'Wij denken dat de televisiewereld op dit
moment nog onvoldoende rekening houdt met dit tweede scenario. Een shake-up die erin kan
resulteren dat de hele sector zwaar in de problemen komt,' aldus Jochem Moerkerken, lid
van het management team van Roland Berger Nederland en auteur van het rapport.
Dat het heel snel kan gaan leidt Roland Berger af aan de ontwikkelingen in met name de
Verenigde Staten, waar de nieuwe televisiewereld met rasse schreden naderbij komt.
Televisie of televisieachtige content bekijken via het Internet, is daar al lang
gemeengoed. In de VS is het ook al normaal dat consumenten zelf beslissen wat er op welk
moment gekeken wordt, in plaats van te selecteren uit het momentane aanbod van de
televisiemaatschappijen. De Amerikaanse televisiewereld speelt hier goed op in met een
breed aanbod van oplossingen als video-on-demand (VOD) en electronic programming guides
(EPG), die precies opnemen wat de gebruiker wil zien en ook leren van de gewoonten van de
gebruiker. TiVo is een succesvol voorbeeld van een harddisk recorder met EPG die al enkele
jaren bestaat. De opkomst van websites as YouTube en Tagworld illustreren de enorme
behoefte van consumenten om met elkaar videomateriaal te creëren en te delen. Het
Internetdomein is geschikt voor deze vormen van communicatie en interactie, de
televisiewereld (nog) niet. Internettelevisie, ook wel IPTV genoemd, kan echter een
doorbraak zijn in het samenbrengen van televisie en Internet.
Hoofdrol voor de kijker
Volgens Roland Berger is het noodzaak om nu in te zetten op verschillende paarden, gezien
de onzekerheden over de snelheid van verandering. Moerkerken: 'Met name
distributiemaatschappijen (kabelaars) en televisiemaatschappijen moeten zich opmaken voor
een fundamentele verandering van hun manier van geld verdienen. De oude
advertentie-inkomsten en abonnementskosten zullen onderhevig zijn aan nieuwe vormen van
content, andere betaalwijzen en andere afrekenmodellen.'
In de muziekwereld heeft het gebrek aan nieuwe business modellen en oplossingen geleid tot
een shake-up bij de introductie van digitale muziek. Illegaal downloaden van muziek en het
gratis verspreiden van muziek via peer-to-peer netwerken als Kazaa (vroeger Napster, toen
Kazaa en tegenwoordig Bittorrent), heeft tot grote veranderingen geleid. De industrie
heeft pas in reactie hierop en in samenwerking met de nieuwe partijen (waaronder ook
bijvoorbeeld Apple) muziek beschikbaar gesteld in het digitale kanaal. In de
televisiewereld kan de impact nog wel eens groter zijn: naast de 'scripted content'
(films, series), waarvoor de impact vergelijkbaar kan zijn als voor muziek, is
'non-scripted content' (met name reality TV) erg populair. Het verschil tussen deze
vormen van content is dat de eerste door de schrijver wordt gecreëerd, terwijl de
tweede vorm eigenlijk door de hoofdrolspelers wordt bepaald. Deze laatste vorm van
content kan wel eens vervangen worden door content die door eindgebruikers zelf wordt
gecreëerd, ofwel: een situatie waarbij de kijker zelf de hoofdrol speelt.
TV-communities
Content producenten moeten hun content snel beschikbaar gaan stellen via andere kanalen.
Talpa biedt het populaire programma 'Gooische Vrouwen' bijvoorbeeld al via verschillende
kanalen aan waarbij de klant op verschillende manieren kan betalen.
Televisiemaatschappijen moeten gaan experimenteren met nieuwe verdienmodellen en nieuwe
vormen van -door gebruikers gecreëerde- content. 'Niet 300 kanalen ter beschikking
stellen en de klant in verwarring brengen, maar de klant de mogelijkheid geven zijn of
haar gewenste content te verkrijgen en interactief in contact te treden met mensen met
dezelfde interesses,' aldus Moerkerken. 'Bijvoorbeeld een geïntegreerde chat- en
debatomgeving rondom voetbal of rondom politiek nieuws.' Distributiemaatschappijen moeten
ook een keuze maken, zo zegt Roland Berger in het rapport: 'Ze moeten nu bepalen of ze een
platform provider worden of dat ze slechts een access provider blijven.'
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.