Roland Berger: toekomst televisie bedreigt sector

Roland berger


- Persbericht -

Rapport Roland Berger over toekomst televisie:
Niet meer zenders, maar meer interactie

Amsterdam, dinsdag 3 oktober 2006 - Televisiekijken wordt televisie maken en beleven, zo concludeert Roland Berger Strategy Consultants in haar net verschenen rapport over de toekomst van de beeldbuis. Waar de kijker van vandaag nog passief tot zich neemt wat er aangeboden wordt, zo zal de televisieconsument van morgen zélf gaan deelnemen aan de creatie van content. Het sleutelwoord wordt interactie, niet zozeer almaar meer zenders, stelt het rapport. Hiermee waarschuwt Roland Berger ook voor de huidige koers die de sector vaart.

Dat internet en televisie steeds dichter bij elkaar gaan komen, daar is de hele televisiewereld het wel over eens. Er heerst op dit moment echter grote onzekerheid over de snelheid waarmee dit zich zal voltrekken. Gaat het langzaam en stapsgewijs, waarbij het aanbod van de televisie steeds verfijnder en langzaam interactiever wordt, of gaat het juist heel snel, waarbij business modellen en distributiekanalen volledig over de kop gaan zoals ook in de muziekwereld is gebeurd? 'Wij denken dat de televisiewereld op dit moment nog onvoldoende rekening houdt met dit tweede scenario. Een shake-up die erin kan resulteren dat de hele sector zwaar in de problemen komt,' aldus Jochem Moerkerken, lid van het management team van Roland Berger Nederland en auteur van het rapport.

Dat het heel snel kan gaan leidt Roland Berger af aan de ontwikkelingen in met name de Verenigde Staten, waar de nieuwe televisiewereld met rasse schreden naderbij komt. Televisie of televisieachtige content bekijken via het Internet, is daar al lang gemeengoed. In de VS is het ook al normaal dat consumenten zelf beslissen wat er op welk moment gekeken wordt, in plaats van te selecteren uit het momentane aanbod van de televisiemaatschappijen. De Amerikaanse televisiewereld speelt hier goed op in met een breed aanbod van oplossingen als video-on-demand (VOD) en electronic programming guides (EPG), die precies opnemen wat de gebruiker wil zien en ook leren van de gewoonten van de gebruiker. TiVo is een succesvol voorbeeld van een harddisk recorder met EPG die al enkele jaren bestaat. De opkomst van websites as YouTube en Tagworld illustreren de enorme behoefte van consumenten om met elkaar videomateriaal te creëren en te delen. Het Internetdomein is geschikt voor deze vormen van communicatie en interactie, de televisiewereld (nog) niet. Internettelevisie, ook wel IPTV genoemd, kan echter een doorbraak zijn in het samenbrengen van televisie en Internet.

Hoofdrol voor de kijker
Volgens Roland Berger is het noodzaak om nu in te zetten op verschillende paarden, gezien de onzekerheden over de snelheid van verandering. Moerkerken: 'Met name distributiemaatschappijen (kabelaars) en televisiemaatschappijen moeten zich opmaken voor een fundamentele verandering van hun manier van geld verdienen. De oude advertentie-inkomsten en abonnementskosten zullen onderhevig zijn aan nieuwe vormen van content, andere betaalwijzen en andere afrekenmodellen.'

In de muziekwereld heeft het gebrek aan nieuwe business modellen en oplossingen geleid tot een shake-up bij de introductie van digitale muziek. Illegaal downloaden van muziek en het gratis verspreiden van muziek via peer-to-peer netwerken als Kazaa (vroeger Napster, toen Kazaa en tegenwoordig Bittorrent), heeft tot grote veranderingen geleid. De industrie heeft pas in reactie hierop en in samenwerking met de nieuwe partijen (waaronder ook bijvoorbeeld Apple) muziek beschikbaar gesteld in het digitale kanaal. In de televisiewereld kan de impact nog wel eens groter zijn: naast de 'scripted content' (films, series), waarvoor de impact vergelijkbaar kan zijn als voor muziek, is 'non-scripted content' (met name reality TV) erg populair. Het verschil tussen deze vormen van content is dat de eerste door de schrijver wordt gecreëerd, terwijl de tweede vorm eigenlijk door de hoofdrolspelers wordt bepaald. Deze laatste vorm van content kan wel eens vervangen worden door content die door eindgebruikers zelf wordt gecreëerd, ofwel: een situatie waarbij de kijker zelf de hoofdrol speelt.

TV-communities
Content producenten moeten hun content snel beschikbaar gaan stellen via andere kanalen. Talpa biedt het populaire programma 'Gooische Vrouwen' bijvoorbeeld al via verschillende kanalen aan waarbij de klant op verschillende manieren kan betalen. Televisiemaatschappijen moeten gaan experimenteren met nieuwe verdienmodellen en nieuwe vormen van -door gebruikers gecreëerde- content. 'Niet 300 kanalen ter beschikking stellen en de klant in verwarring brengen, maar de klant de mogelijkheid geven zijn of haar gewenste content te verkrijgen en interactief in contact te treden met mensen met dezelfde interesses,' aldus Moerkerken. 'Bijvoorbeeld een geïntegreerde chat- en debatomgeving rondom voetbal of rondom politiek nieuws.' Distributiemaatschappijen moeten ook een keuze maken, zo zegt Roland Berger in het rapport: 'Ze moeten nu bepalen of ze een platform provider worden of dat ze slechts een access provider blijven.'

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.