Ingezonden persbericht
Persbericht
Internet overduidelijk favoriet bij jongeren
~ jongeren besteden ruim 2,5 uur per dag op internet ~
Amsterdam, 4 oktober 2006 - Jongeren besteden het merendeel van hun vrije tijd - gemiddeld ruim 2,5 uur per dag - online, waar ze het liefst MSN-en. Dit blijkt uit onderzoek van newrulez research & marketing. Jongeren onderhouden daar een aardige vriendenkring blijkt uit de gemiddeld 113 contactpersonen in hun Messenger-lijst.
newrulez research & marketing ondervroeg 1.300 jongeren tussen de 15 en 24 jaar naar hun mediagedrag en -gebruik. Uit de antwoorden van de respondenten kwamen de volgende opvallende resultaten naar voren:
- Jongeren hebben gemiddeld 2,5 uur per dag hun televisie aanstaan maar kijken gemiddeld slechts 1 uur en 42 minuten bewust naar het beeldscherm
- 98 procent van de jongeren is in het bezit van een mobiele telefoon
Internetgebruik
Internetten is zeker niet het enige wat jongeren doen als zij zich op het web begeven. Mailen, gericht sites bezoeken en surfen weten ook het merendeel van de jongeren te boeien. Een kleine vijfentwintig procent schakelt de hulp van het www in voor het opzoeken van informatie voor school of houdt een eigen pagina of site bij.
Jongeren doen dagelijks de volgende activiteiten online:
1. MSN'en - 81 %
2. Mailen - 70 %
3. Gericht sites bezoeken - 60 %
4. Rondkijken/surfen - 55 %
5. Muziek downloaden - 35 %
Multitasking
Terwijl er geïnternet wordt, staat vaak op de achtergrond de tv aan. Qua stroomverbruik doen computer en tv haast niet voor elkaar onder, qua aandacht echter wel. Hoewel de tv 2,5 uur aanstaat, kijkt de gemiddelde jongere er slechts 1 uur en 42 minuten bewust naar. Daarbij gaat de voorkeur over het algemeen niet zoals verwacht uit naar muziekzenders, maar prijken gezinszenders als RTL 4 en Net 5 bovenaan de lijst favorieten. Met enige afstand gevolgd door TMF en MTV.
De eerste keuze van tv-zenders van jongeren is:
1. RTL 4 - 15 %
2. Net 5 - 13 %
3. TMF - 10 %
4. MTV - 9 %
5. Veronica - 8 %
Ook radio is duidelijk zijn aantrekkingskracht nog niet verloren. Een ruime meerderheid van 61 procent luistert geregeld naar de radio via de ether of de kabel. Maar ook daar zijn de moderne toepassingen in opkomst. Jongeren weten hun stations te vinden via internet, iPod en mp3-speler en via de mobiel. De absolute favoriet is radio 538 die ruim een kwart van de respondenten als voorkeurszender heeft ingesteld. 3FM en Q-music volgen met 11 procent van de voorkeursstemmen.
De eerste keuze radiozenders van jongeren zijn:
1. Radio 538 - 27 %
2. 3FM - 11 %
3. Q-music - 11 %
4. Slam!FM - 10 %
5. Sky Radio - 9 %
Gadgets
Gadgets vinden ook bij de jeugd gretig aftrek. Zo heeft bijna iedere jongere (98 procent) een mobiele telefoon en luistert zo'n 78 procent naar zijn iPod of mp3-speler. 59 procent maakt gebruik van een webcam.
Bijna allemaal hebben ze dus een mobieltje op zak. Daarmee belt de gemiddelde jongere 24 minuten per dag en hij of zij verstuurt 5 sms-berichten.
Het onderzoek
Het doel van het onderzoek was inzicht verkrijgen in actueel online en offline mediagedrag en -gebruik van jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar. Het metende onderzoek werd uitgevoerd middels online datacollectie via onderzoekspanel newrulez JeugdMediaPanel en de community CU2. Dit resulteerde in een netto steekproef onder 1300 jongeren. Het onderzoek werd uitgevoerd in week 38 en 39 in september 2006. Opdrachtgever is newrulez media b.v. en het is uitgevoerd door newrulez research & marketing; de dataprocessing is verzorgd door 2Gather informatiespecialisten.
(603 woorden)
VOOR DE REDACTIE
Over newrulez
newrulez is een dochter van de ilse media groep. Het huidige portfolio van newrulez bestaat uit de merken Kaboem.nl, Cu2.nl, Yourscene b.v. (Partyscene, Fashionscene.nl, Urbanscene.nl, Summerscene.nl, Pozerscene.nl), Startpaginakids.nl, Startgames.nl, Startspelletje.nl, Startfun.nl en onderzoeksbureau newrulez research en marketing. Daarnaast heeft newrulez een commercieel partnership met Kidsplanet.nl en de Sanoma jongeren sites. newrulez volgt de ontwikkelingen in de jongerenmarkt op de voet. De komende paar jaar zal newrulez succesvolle mediamerken en concepten ontwikkelen en onderhouden, die gericht zijn op de doelgroep jongeren van 12 tot 29 jaar.
Voor vragen over newrulez kunt u contact opnemen met:
Toon Branbergen, directeur newrulez
T: +31 (0)20 840 4500
toon.branbergen@newrulez.nl
Voor vragen over newrulez research & marketing kunt u contact opnemen met:
Lianne van der Kruk, marketing manager ilse media
T: +31 (0)20 840 4500
E: pers@ilsemedia.nl
LEWIS - Global Public Relations
Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com