Gemeente Kerkrade
03-10-2006
03.10.06: Tweede media-onderzoek gemeente Kerkrade
Begin oktober ontvangen 1200 Kerkradenaren een vragenlijst van de
gemeente Kerkrade in de brievenbus. Doel van het onderzoek is inzicht
krijgen in de waardering van de Kerkraadse bevolking voor de
gemeentelijke communicatiemiddelen en in het mediagebruik van de
Kerkradenaar.
Aanpassingen communicatiebeleid
In 2003 heeft de gemeente een soortgelijk media-onderzoek uitgevoerd.
Op grond van de resultaten van dit onderzoek zijn diverse aanpassingen
en vernieuwingen doorgevoerd. Er is onder meer gestart met de
tv-programma's `Buurt TV' en `Kerkrade in beeld' op de lokale
televisie, waarin onderwerpen voor en over de buurt (Buurt TV) en
gemeentelijke onderwerpen (Kerkrade in Beeld) worden toegelicht. Ook
zijn onder andere de gemeentelijke servicepagina (Stadsjournaal), de
website van de gemeente en de Wegwijzer vernieuwd.
Verbeterpunten, wensen en behoeften
Aan de hand van de resultaten van het nieuwe onderzoek wordt bekeken
of de aanpassingen en vernieuwingen die doorgevoerd zijn, worden
gewaardeerd en welke (andere) verbeterpunten, wensen en behoeften er
op dit moment bij de inwoners van Kerkrade zijn. De gemeente zal haar
communicatiemiddelen en media-inzet wederom aanpassen mede aan de hand
van de verkregen resultaten.
A-selectieve steekproef
De 1200 Kerkradenaren zijn willekeurig gekozen uit alle inwoners van
18 jaar en ouder uit de gemeente. Door het nemen van een a-selectieve
steekproef wordt een representatief deel van de bevolking benaderd.
Begin 2007 zullen de resultaten van het onderzoek bekend worden
gemaakt.