Gemeente Kerkrade

03-10-2006

03.10.06: Tweede media-onderzoek gemeente Kerkrade

Begin oktober ontvangen 1200 Kerkradenaren een vragenlijst van de gemeente Kerkrade in de brievenbus. Doel van het onderzoek is inzicht krijgen in de waardering van de Kerkraadse bevolking voor de gemeentelijke communicatiemiddelen en in het mediagebruik van de Kerkradenaar.

Aanpassingen communicatiebeleid
In 2003 heeft de gemeente een soortgelijk media-onderzoek uitgevoerd. Op grond van de resultaten van dit onderzoek zijn diverse aanpassingen en vernieuwingen doorgevoerd. Er is onder meer gestart met de tv-programma's `Buurt TV' en `Kerkrade in beeld' op de lokale televisie, waarin onderwerpen voor en over de buurt (Buurt TV) en gemeentelijke onderwerpen (Kerkrade in Beeld) worden toegelicht. Ook zijn onder andere de gemeentelijke servicepagina (Stadsjournaal), de website van de gemeente en de Wegwijzer vernieuwd.

Verbeterpunten, wensen en behoeften
Aan de hand van de resultaten van het nieuwe onderzoek wordt bekeken of de aanpassingen en vernieuwingen die doorgevoerd zijn, worden gewaardeerd en welke (andere) verbeterpunten, wensen en behoeften er op dit moment bij de inwoners van Kerkrade zijn. De gemeente zal haar communicatiemiddelen en media-inzet wederom aanpassen mede aan de hand van de verkregen resultaten.

A-selectieve steekproef
De 1200 Kerkradenaren zijn willekeurig gekozen uit alle inwoners van 18 jaar en ouder uit de gemeente. Door het nemen van een a-selectieve steekproef wordt een representatief deel van de bevolking benaderd. Begin 2007 zullen de resultaten van het onderzoek bekend worden gemaakt.