Volkswagen CrossGolf: Schakel tussen MPV en SUV
(10/3/2006)
Volkswagen heeft op de autotentoonstelling van Parijs, die nog tot en
met 15 oktober duurt, de CrossGolf gepresenteerd. Deze Volkswagen vult
het gat tussen MPVâs en SUVâs door de goede eigenschappen van beide te
combineren. Met de CrossGolf komt Volkswagen na de CrossPolo met het
tweede model dat de toevoeging Cross krijgt. Ook de Touran zal in de
toekomst als CrossTouran aangeboden worden.
De CrossGolf is gebaseerd op de Golf Plus en dat betekent dat hij een
extra hoog interieur met een hoge instap heeft. Daarbij heeft vooral
het exterieur onmiskenbare SUV-kenmerken zoals 2 centimeter meer
bodemvrijheid, extra stoere bumpers vóór en achter, diverse in
antracietkleur uitgevoerde kunststof koetswerkdelen, een verchroomde
dakreling en 17-inch lichtmetalen wielen.
Ook het interieur van de CrossGolf is âandersâ. Om te beginnen
beschikt hij over specifiek voor dit model ontworpen, kleurrijke
bekledingsstoffen. Deze worden niet alleen gebruikt voor de standaard
sportstoelen, maar ook als afwerking van bijvoorbeeld de deuren.
Diverse in âIce Silver Metallicâ uitgevoerde details (omlijsting van
ventilatieroosters en middenconsole bijvoorbeeld) onderstrepen het
bijzondere karakter van de CrossGolf.
Praktisch
Uiteraard is de CrossGolf zeer praktisch in het gebruik. Standaard
beschikt hij over een verschuifbare en in delen neerklapbare
achterbank. Door de bank te verschuiven, is altijd een goede balans te
vinden tussen ruimte voor passagiers en bagage. Door deze
verschuifbare bank kan de standaard bagageruimte variëren tussen 395
en 505 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen,
ontstaat een laadruim van maximaal 1.450 liter. Ook de voorstoelen
zijn multifunctioneel. Zo zijn ze voorzien van extra opbergruimte
(schuiflades) en geïntegreerde opklaptafeltjes voor de
achterpassagiers.
Twee keer benzine, twee keer diesel
Aan het einde van dit jaar wordt de uitsluitend als voorwiel
aangedreven leverbare CrossGolf in de showroom verwacht. Dan zijn
gelijk twee benzinemotoren en twee diesels beschikbaar. De
basisbenzinemotor is een 1.6 met 75 kW/102 pk en daarnaast is er de
1.4 TSI, die dankzij een turbo en een mechanische compressor een
vermogen levert van 103 kW/140 pk. Deze versie is tegen meerprijs
leverbaar met de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het
dieselaanbod bestaat uit de 1.9 TDI met 77 kW/105 pk en de 2.0 TDI met
103 kW/140 pk. Beide dieselmodellen zijn standaard uitgevoerd met een
DRF (dieselroetfilter) en tegen meerprijs te voorzien van de
DSG-versnellingsbak.
De prijzen van de CrossGolf zijn nog niet bekend.
AutoRai