Reactie ActiZ Inspectierapport Patiënt en recht

Actiz

Reactie ActiZ op rapport Patiënt en recht: de rechtspositie van de patiënt niet goed verzekerd?

Bij de conclusies die de Inspectie voor de gezondheidszorg trekt ten aanzien van het cliëntenrecht mag niet uit het oog worden verloren dat op tal van terreinen die te maken hebben met de positie van cliënten, ingrijpende veranderingsprocessen in gang zijn gezet, met name in de branche van verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg. Hieronder, in aansluiting op de inhoud van het inspectierapport, enkele voorbeelden daarvan.

Kiezen van zorgaanbieders en beslissen over behandeling

ActiZ, organisatie van zorgondernemers, is al in 2003 begonnen met de ontwikkeling van een website waarop cliënten via uiteenlopende criteria kunnen zoeken naar zorgaanbieders die passen bij hun zorgvraag en aansluiten bij hun voorkeuren. Deze informatie over verpleeg- en verzorgingshuizen is sinds mei 2005 ondergebracht op de website kies Beter. Vanaf september wordt de website uitgebreid met gegevens over de thuiszorg. Op de website komen ook steeds meer kwaliteitsgegevens beschikbaar.

Vorige maand heeft ActiZ een model Zorgleefplan uitgebracht. Heel veel zorgorganisaties werken al consequent met zorgleefplannen. In het model heeft ActiZ aansluiting gezocht bij de uitgangspunten van Verantwoorde zorg, die zijn vastgesteld in samenwerking met de landelijke organisaties van professionals en cliëntenraden en in overleg met verzekeraars en de inspectie, en die vanaf 2007 in de heel branche zullen worden toegepast.

Verantwoorde zorg
De stap die de branche van verpleeghuizen,verzorgingshuizen en thuiszorg heeft gezet met het vaststellen van criteria voor Verantwoorde zorg betekent een belangrijke verbetering in het kwaliteitsbewustzijn van zorgorganisaties en professionals. Ketenzorg, zorg waar verschillende zorgorganisaties bij betrokken zijn is inderdaad in een aantal opzichten kwetsbaar te noemen. ActiZ zet zich intensief in om ook in die ketenzorg tot verbeteringen te komen, onder andere door samenwerking met de Stichting Onderzoek en Ontwikkeling Maatschappelijke gezondheidszorg. Binnen het programma van STOOM is ketenzorg een expliciet aandachtspunt.

Klachtrecht
De laagdrempeligheid van voorzieningen om klachten te bespreken en af te handelen is een cruciaal punt in een branche met zo veel cliënten die niet meer in staat zijn hun eigen wil te bepalen. Om de bij haar aangesloten zorgorganisaties te ondersteunen in het opzetten en onderhouden van goede klachtenprocedures is ActiZ bezig met de ontwikkeling van een profiel voor de klachtenfunctionaris. Daarbij horen ook handreikingen voor de opvang en bemiddeling bij klachten. In dit verband hecht ActiZ ook veel waarde aan de rol van de cliëntenraden. Deze kunnen onder andere veel doen aan de laagdrempeligheid van klachtenprocedures.


Noot voor de redactie