Reactie ActiZ Inspectierapport Patiënt en recht
Actiz
Reactie ActiZ op rapport Patiënt en recht: de rechtspositie van de patiënt niet
goed verzekerd?
Bij de conclusies die de Inspectie voor de gezondheidszorg trekt ten aanzien van het
cliëntenrecht mag niet uit het oog worden verloren dat op tal van terreinen die te
maken hebben met de positie van cliënten, ingrijpende veranderingsprocessen in gang
zijn gezet, met name in de branche van verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg.
Hieronder, in aansluiting op de inhoud van het inspectierapport, enkele voorbeelden
daarvan.
Kiezen van zorgaanbieders en beslissen over behandeling
ActiZ, organisatie van zorgondernemers, is al in 2003 begonnen met de ontwikkeling van
een website waarop cliënten via uiteenlopende criteria kunnen zoeken naar
zorgaanbieders die passen bij hun zorgvraag en aansluiten bij hun voorkeuren. Deze
informatie over verpleeg- en verzorgingshuizen is sinds mei 2005 ondergebracht op de
website kies Beter. Vanaf september wordt de website uitgebreid met gegevens over de
thuiszorg. Op de website komen ook steeds meer kwaliteitsgegevens beschikbaar.
Vorige maand heeft ActiZ een model Zorgleefplan uitgebracht. Heel veel zorgorganisaties
werken al consequent met zorgleefplannen. In het model heeft ActiZ aansluiting gezocht
bij de uitgangspunten van Verantwoorde zorg, die zijn vastgesteld in samenwerking met de
landelijke organisaties van professionals en cliëntenraden en in overleg met
verzekeraars en de inspectie, en die vanaf 2007 in de heel branche zullen worden
toegepast.
Verantwoorde zorg
De stap die de branche van verpleeghuizen,verzorgingshuizen en thuiszorg heeft gezet met
het vaststellen van criteria voor Verantwoorde zorg betekent een belangrijke verbetering
in het kwaliteitsbewustzijn van zorgorganisaties en professionals. Ketenzorg, zorg waar
verschillende zorgorganisaties bij betrokken zijn is inderdaad in een aantal opzichten
kwetsbaar te noemen. ActiZ zet zich intensief in om ook in die ketenzorg tot
verbeteringen te komen, onder andere door samenwerking met de Stichting Onderzoek en
Ontwikkeling Maatschappelijke gezondheidszorg. Binnen het programma van STOOM is
ketenzorg een expliciet aandachtspunt.
Klachtrecht
De laagdrempeligheid van voorzieningen om klachten te bespreken en af te handelen is een
cruciaal punt in een branche met zo veel cliënten die niet meer in staat zijn hun
eigen wil te bepalen. Om de bij haar aangesloten zorgorganisaties te ondersteunen in het
opzetten en onderhouden van goede klachtenprocedures is ActiZ bezig met de ontwikkeling
van een profiel voor de klachtenfunctionaris. Daarbij horen ook handreikingen voor de
opvang en bemiddeling bij klachten. In dit verband hecht ActiZ ook veel waarde aan de rol
van de cliëntenraden. Deze kunnen onder andere veel doen aan de laagdrempeligheid van
klachtenprocedures.
Noot voor de redactie