Afdeling Communicatie TROS/AVRO
Hilversum, 03-10-2006

Televisie
EENVANDAAG
Internet
WWW.EENVANDAAG.NL/MILITAIREN

EENVANDAAG OPINIEPANEL VRAAGT MENING MILITAIREN

EénVandaag houdt in de maand oktober via het EénVandaag Opiniepanel een grootschalige enquête onder Nederlandse militairen en veteranen met als doel informatie te vergaren over de positieve en negatieve effecten van vredesmissies.

De omstreden uitzending van militairen naar Uruzgan is de laatste maanden onderwerp van gesprek. Uit een enquête van EénVandaag afgelopen zomer is al gebleken dat de meningen van (ex-)militairen over uitzendingen enigszins afwijken van die van de gemiddelde Nederlander. De actualiteitenrubriek startte afgelopen maand met een campagne om nog meer uitgezonden militairen en veteranen te werven voor het panel om zo meer draagvlak te creëren. Deze specifieke groep militairen kan door middel van de enquête een duidelijke mening geven over vredesmissies en de effecten die een uitzending teweeg brengen.

In de enquête wordt bijvoorbeeld gevraagd naar de voorbereiding van een uitzending, de ervaringen, maar ook of de betreffende (ex-)militair vindt dat de missie zinvol is of niet. Verder komen vragen over eventuele klachten als gevolg van de uitzending en de aard en de kwaliteit van de nazorg in de enquête aan bod. Tevens wordt gevraagd naar de persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld in hoeverre het gezinsleven te lijden heeft (gehad) onder een uitzending.

EénVandaag verwacht veel van de enquête: "Wat wij met deze enquête doen is uniek. Onafhankelijk onderzoek onder actieve militairen wordt niet of nauwelijks gedaan. De studies die worden gedaan, doet het ministerie van defensie zelf. Dit is niet onafhankelijk en in beginsel niet openbaar" aldus Petra Spaninks, redactiecoördinator EénVandaag.

Begin december worden de uitslagen van de grootscheepse enquête verwacht.

Voor meer informatie: www.eenvandaag.nl/militairen