Reclame Code Commissie
TV-Reclame Pearle in strijd met goede smaak en nodeloos kwetsend.
De Commissie overweegt daartoe dat lange tijd, op realistische en
daardoor zeer indringende wijze, een moeder op zoek is naar haar zoon
die zij, zoals zij zegt, vier jaar niet meer heeft gezien. De zoon
komt weliswaar verschillende malen in beeld doch niet op zo duidelijke
wijze dat hij door de gemiddelde kijker zal worden herkend als de
zoon naar wie de moeder op zoek is. Daardoor wordt de kijker lange
tijd op het verkeerde been gezet en verkeert hij in de
veronderstelling dat de moeder niet weet waar haar zoon is. Ook is
niet duidelijk dat de uiting humoristisch is bedoeld. Pas als Pearle
in beeld komt, wordt duidelijk dat de moeder alleen vanwege het feit
dat zij geen bril heeft, haar zoon vier jaar niet meer heeft gezien en
ook dan pas ziet men voldoende duidelijk dat haar zoon achter haar
staat. Door de lang durende, realistisch aandoende beelden en het feit
dat het humoristisch bedoelde karakter van de uiting geruime tijd niet
kenbaar is voor de kijker, acht de Commissie de uiting in strijd met
de goede smaak en nodeloos kwetsend.
RCC - 06.0413/A/B/C - aanbeveling - 3 oktober 2006