Wet- en regelgeving blijft de bouw frustreren
In de bouw wordt de toename in wet- en regelgeving opnieuw als de grootste bron van ergernis beschouwd. Dit blijkt uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy waarvoor 983 online enquêtes zijn afgenomen onder het Bouwpanel Bouwpanel.Gevraagd naar wat de grootste frustratie is die werken in de bouw met zich meebrengt, geeft dit jaar 58% (vorig jaar 59%) aan dat het de toenemende wet- en regelgeving is. Alhoewel de verschillen tussen de onderscheiden bouwpartijen niet groot zijn, lijken opnieuw de aannemers B&U hier het meest door gefrustreerd te raken; binnen die groep is het voor 63% de grootste frustratie. De toenemende wet- en regelgeving laat ook de voorschrijvers en opdrachtgevers kennelijk niet onberoerd, want zij volgen de frustratie van de aannemers met respectievelijk 62% en 61% op de voet.
Het aspect dat hierna de meeste frustratie oproept bij het werken in de bouwwereld is de moeilijkheid om afspraken te maken met andere partijen; totaal geeft dit jaar 16% (vorig jaar 15%) aan dat dit hun grootste frustratie is. De betrokkenheid van personeel/collega's komt dit jaar met 8% op een derde plaats in de top 6 van grootste frustraties in de bouw. Vorig jaar werd dit nog maar door 3% van de bouwpartijen als de grootste frustratie gezien. Verder wordt het veronderstelde slechte imago dit jaar (5%) minder vaak als bron van frustratie genoemd (vorig jaar nog 8%), ook over de milieueisen ergeren de bouwpartijen zich nu (4%) iets minder vaak dan vorig jaar (3%).
Klik afbeelding voor vergroting.
Zie het origineel
©2006 USP Marketing Consultancy
In de vroege zomer van 2006 zijn 183 opdrachtgevers (woningcorporaties, projectontwikkelaars, gemeenten), 184 ontwerpers/adviseurs, 180 aannemers B&U en -GWW, 229 afbouwers, 146 installateurs en 61 fabrikanten en handelsorganisaties geënquêteerd. Ruim eenderde van de deelnemende respondenten is directeur, daarnaast hebben medewerkers op aansturend als ook op uitvoerend niveau meegedaan aan het onderzoek.
drs. Maurice Caniels
De auteur is verbonden aan USP Marketing Consultancy. USP Marketing Consultancy voert als onderzoeks- en marketingadviesbureau continu marktonderzoek uit voor onder andere toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw. USP heeft vorig jaar ook het Bouwpanel opgezet. Hierbij zijn nu al ruim 10.000 organisaties uit de ontwerpende en uitvoerende (af)bouw en installatie aangesloten. Wanneer u meer informatie wenst over de activiteiten van USP of de mogelijkheden binnen het Bouwpanel kunt u bellen naar tel: 010-2066900.