AutoRai

Voorproefje in Parijs van de geheel vernieuwde Ford Mondeo 2007

(9/22/2006)
De geheel vernieuwde Ford Mondeo debuteert van 30 september tot 15 oktober op de autosalon van Parijs 2006. Het voorproefje van dit stijlvolle nieuwe topmodel van Ford Europa is een Wagon in bijna productierijpe vorm. Volgens de planning zal deze auto overal in Europa worden geïntroduceerd in het tweede kwartaal van 2007. "De nieuwe Mondeo is van essentieel belang voor Ford Europa," zegt John Fleming, president en CEO van Ford Europa. "De Ford Mondeo heeft altijd al een sterke positie ingenomen in het Europese C- en D-segment. Meer dan vier miljoen Mondeo-bezitters verwachten dat we met iets bijzonders komen en met dit geheel vernieuwde model hopen wij aan al hun verwachtingen te voldoen."

De nieuwe Mondeo bouwt voort op het succes van de nieuwe Ford S-MAX en Ford Galaxy, die in 2006 beiden enthousiast zijn onthaald door pers en klanten.

De nieuwe Mondeo biedt klanten precies wat ze willen: meer comfort, meer ruimte en meer kwalitatief hoogwaardige elementen, terwijl de auto toch betaalbaar blijft.

Doordat de nieuwe Mondeo onderdeel is van het Ford Shared Technologies-initiatief, heeft de auto niet alleen een productielijn, maar ook een groot deel van de architectuur en technologie gemeen met de S-MAX en de Galaxy.

De nieuwe Mondeo zal worden gebouwd in de Ford-fabriek in het Belgische Genk, die met een investering van 715 miljoen euro is getransformeerd tot een flexibele productiefaciliteit van wereldklasse. Vanaf begin 2007 zullen de carrosserievarianten van de nieuwe Mondeo over dezelfde assemblagelijnen rollen als de S-MAX en de nieuwe Galaxy.

De flexibiliteit en efficiëntie die hierdoor bij de productie ontstaan, geven het bedrijf de mogelijkheid om beter in te spelen op schommelingen in de markt.

Genk speelt een steeds belangrijker rol in de wereldwijde bedrijfsactiviteiten van Ford. Ford Europa neemt een steeds sterkere positie in als ontwikkelaar van kwalitatief hoogwaardige voertuigen zoals de nieuwe Mondeo. Voertuigen die niet alleen zijn bedoeld voor Europa maar ook voor de markten van Azië-Pacific en Afrika.

Verder is de nieuwe Mondeo ontwikkeld volgens de PSI-aanpak (Product Sustainability Index).

PSI is de basis voor een continue evaluatie en betere prestaties op het gebied van duurzaamheid, zodat nieuwe generaties voertuigen het in milieutechnisch, sociaal en economisch opzicht steeds beter doen. Deze integrale aanpak van de productontwikkeling is een absolute noviteit in deze branche en is voor het eerst toegepast op de nieuwe S-MAX en Galaxy.

Nieuw Mondeo-ontwerp â Energie in beweging

De nieuwe Mondeo is een onmiskenbaar lid van de Ford-familie. Met deze auto bereikt het kinetic design van Ford een nieuw hoogtepunt.

Hoewel er een complete reeks carrosserievarianten van de Mondeo wordt geïntroduceerd, heeft het designteam van Ford Europa besloten dat de nieuwe Wagon de held van Parijs wordt.

"De Wagon is zo belangrijk in het C- en D-segment dat we in Parijs deze variant als eerste willen presenteren," zegt Martin Smith, Design Director van Ford Europa.

"In de Wagon-uitvoering van de nieuwe Mondeo komt het sportieve, dynamische en luxueuze karakter van de nieuwe reeks het best tot uiting," vervolgt Smith. "Bovendien hebben we deze kinetic design uitstraling bereikt zonder concessies te doen aan de ruimte voor bagage. De nieuwe Mondeo zal naar mijn idee nieuwe inhoud geven aan het begrip 'een grote Ford' en aantonen dat we er weer in geslaagd zijn stijl en bruikbaarheid te leveren in een aantrekkelijke vorm."

Aan de nieuwe Mondeo is duidelijk te zien hoe het kinetic design van Ford Europa gestalte krijgt in de nieuwe modellen van het bedrijf. Deze vormtaal zal geleidelijk, afhankelijk van de wensen in specifieke marktsegmenten, meer en meer worden toegepast op toekomstige Ford-auto's.

De nieuwe Mondeo-reeks beschikt over alle belangrijke elementen van het kinetic design:

* Dynamische lijnen en een vooraanzicht met drie niveaus
* Grote vlakken

* Stevige schouderpartijen

* Geprononceerde wielkasten

* Een oplopende ruitlijn

* Een kenmerkende 'kick-up' van de zijruiten bij de C-stijl

"De zuiverste expressie van het kinetic design was te zien in de Ford iosis, de conceptauto die in 2005 in Frankfurt werd onthuld. De eerste elementen van dit design zijn nu in productie gegaan bij de nieuwe S-MAX en de nieuwe Galaxy," zegt Smith. "De nieuwe Mondeo is de eerstvolgende stap op weg naar een expressievere Ford-reeks die meer aanspreekt op emotie."

Wat meteen opvalt aan het nieuwe model is de karakteristieke neus met afgekante hoeken en de diepe welving van de bovenkant van de motorkap naar de voorspatborden. Van boven af gezien zijn de drie vlakken van de voorpartij meteen duidelijk. Ze vormen een visuele verwantschap tussen de Mondeo en de iosis, de conceptauto uit 2005, ook wat betreft de proporties.

Het nieuwe gezicht van de Ford-familie wordt verder gekenmerkt door een chic ogende bovenste radiateuropening en een ondergrille in de vorm van een trapezium met de lange kant boven. Grote, karakteristieke koplampen en lager geplaatste mistlampen zijn een ander belangrijk designelement en leiden het oog rond de afgekante hoeken die onopvallend voldoen aan de laatste eisen voor de bescherming van voetgangers.

Langs de zijkant van de auto loopt een gespierde, oplopende schouderlijn naar achteren. Van opzij gezien, heeft de DLO (Day Light Opening) daardoor een dynamische uitstraling. Een opwaartse lijn (kick-up) aan de achterkant van de DLO benadrukt het gevoel van snelheid nog meer. Ook de opvallende, zorgvuldig ingedeelde achterlichten dragen bij aan de algehele beleving van topkwaliteit.

Vanaf de geprononceerde wielkasten loopt een krachtige horizontale lijn over de zijkant van de auto. De grote, vlakke plaatdelen die vandaar omlaag lopen tot aan de massief ogende treeplanken, verlenen de auto zijn dynamische uitstraling.

De horizontale lijn en grote vlakken zijn belangrijke grafische elementen van het kinetic design en beginnen al een vertrouwd beeld te worden nu de nieuwe S-MAX en Galaxy de Europese wegen veroveren.

Thema's uit het kinetic design worden voortgezet in het volledig vernieuwde interieur met materiaalgebruik en afwerking van hoge kwaliteit.

Ook hier valt het oog direct op de dynamische lijnen en de grote vlakken. Het instrumentenpaneel biedt door het low-profileontwerp een zee van ruimte aan inzittenden op de voorstoelen. Dankzij de 'flow-through' middenconsole kon de versnellingspook hoog worden geplaatst, wat de ergonomie voor de bestuurder ten goede komt.

Het designteam heeft in het interieur ook veel aandacht besteed aan de details. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwste versies van het infotainmentsysteem en de HMI (Human Machine Interface), Fords elektronische bedieningssysteem. Dit gebruikersvriendelijke systeem heeft dezelfde tuimelschakelaars aan het stuurwiel als in de nieuwe Galaxy en S-MAX, maar heeft als nieuwtje een groot LCD-kleurenscherm tussen de belangrijkste analoge instrumenten voor de bestuurder.

Het Mondeo-ontwikkelingsteam heeft zich ook bezig gehouden met de hoofd- en beenruimte achterin en heeft die ruimte vergroot om het comfort en de veiligheid van de passagiers te optimaliseren.

"De nieuwe Mondeo biedt het allerhoogste comfortniveau in een pakket dat toonaangevend is in deze klasse," zegt Steve Adams, Vehicle Line Director for Large Cars bij Ford. "De auto biedt bovendien een aantal technologische topvoorzieningen die de bestuurder bij het rijden ondersteunen en die het rijden veraangenamen."

Nieuwe technologie en bewezen rijkwaliteit

De Mondeo 2007 beschikt over veel van de nieuwe technologieën uit de Ford S-MAX en de Galaxy en heeft daarnaast diverse voorzieningen die hun debuut maken in dit nieuwe model.

Het Ford-team is erop gebrand dat de nieuwe Mondeo zijn positie als beste auto in het C- en D-segment behoudt dankzij de rijeigenschappen, de superieure dynamiek en de beste stuureigenschappen, wegligging en handelbaarheid in zijn klasse.

De Mondeo wordt geleverd met een groot aantal betrouwbare Ford-motoren, van de krachtige, ruimschoots beproefde Ford Duratorq 2.0-liter TDCi dieselmotor en de sterke 2.5-liter Duratec benzinemotor met turbo (afgeleid van de motor in de nieuwe S-MAX) tot de efficiënte en bijzonder zuinige 1.6-liter Duratec benzinemotor en de
1.8-liter Duratorq TDCi dieselmotor.

Volledige informatie, technische specificaties en andere gegevens over de nieuwe Mondeo-reeks worden onthuld in het voorjaar van 2007. "We laten de nieuwe Mondeo Wagon alvast in Parijs zien om onze klanten voor te bereiden op de meest opwindende, kwalitatief meest hoogstaande C/D-segment auto die Ford ooit heeft geproduceerd," besluit Joe Bakaj, Vice President of Product Development van Ford Europa. "De technische details worden nog een paar maanden geheim gehouden, maar wij denken dat de dynamische uitstraling, het kinetic design van het exterieur en het stijlvolle, ruime interieur duidelijke laten zien hoe anders de nieuwe Mondeo-reeks zal zijn. We staan te popelen om de auto te introduceren!"