Voorproefje in Parijs van de geheel vernieuwde Ford Mondeo 2007
(9/22/2006)
De geheel vernieuwde Ford Mondeo debuteert van 30 september tot 15
oktober op de autosalon van Parijs 2006. Het voorproefje van dit
stijlvolle nieuwe topmodel van Ford Europa is een Wagon in bijna
productierijpe vorm. Volgens de planning zal deze auto overal in
Europa worden geïntroduceerd in het tweede kwartaal van 2007.
"De nieuwe Mondeo is van essentieel belang voor Ford Europa," zegt
John Fleming, president en CEO van Ford Europa. "De Ford Mondeo heeft
altijd al een sterke positie ingenomen in het Europese C- en
D-segment. Meer dan vier miljoen Mondeo-bezitters verwachten dat we
met iets bijzonders komen en met dit geheel vernieuwde model hopen wij
aan al hun verwachtingen te voldoen."
De nieuwe Mondeo bouwt voort op het succes van de nieuwe Ford S-MAX en
Ford Galaxy, die in 2006 beiden enthousiast zijn onthaald door pers en
klanten.
De nieuwe Mondeo biedt klanten precies wat ze willen: meer comfort,
meer ruimte en meer kwalitatief hoogwaardige elementen, terwijl de
auto toch betaalbaar blijft.
Doordat de nieuwe Mondeo onderdeel is van het Ford Shared
Technologies-initiatief, heeft de auto niet alleen een productielijn,
maar ook een groot deel van de architectuur en technologie gemeen met
de S-MAX en de Galaxy.
De nieuwe Mondeo zal worden gebouwd in de Ford-fabriek in het
Belgische Genk, die met een investering van 715 miljoen euro is
getransformeerd tot een flexibele productiefaciliteit van
wereldklasse. Vanaf begin 2007 zullen de carrosserievarianten van de
nieuwe Mondeo over dezelfde assemblagelijnen rollen als de S-MAX en de
nieuwe Galaxy.
De flexibiliteit en efficiëntie die hierdoor bij de productie
ontstaan, geven het bedrijf de mogelijkheid om beter in te spelen op
schommelingen in de markt.
Genk speelt een steeds belangrijker rol in de wereldwijde
bedrijfsactiviteiten van Ford. Ford Europa neemt een steeds sterkere
positie in als ontwikkelaar van kwalitatief hoogwaardige voertuigen
zoals de nieuwe Mondeo. Voertuigen die niet alleen zijn bedoeld voor
Europa maar ook voor de markten van Azië-Pacific en Afrika.
Verder is de nieuwe Mondeo ontwikkeld volgens de PSI-aanpak (Product
Sustainability Index).
PSI is de basis voor een continue evaluatie en betere prestaties op
het gebied van duurzaamheid, zodat nieuwe generaties voertuigen het in
milieutechnisch, sociaal en economisch opzicht steeds beter doen. Deze
integrale aanpak van de productontwikkeling is een absolute noviteit
in deze branche en is voor het eerst toegepast op de nieuwe S-MAX en
Galaxy.
Nieuw Mondeo-ontwerp â Energie in beweging
De nieuwe Mondeo is een onmiskenbaar lid van de Ford-familie. Met
deze auto bereikt het kinetic design van Ford een nieuw hoogtepunt.
Hoewel er een complete reeks carrosserievarianten van de Mondeo wordt
geïntroduceerd, heeft het designteam van Ford Europa besloten dat de
nieuwe Wagon de held van Parijs wordt.
"De Wagon is zo belangrijk in het C- en D-segment dat we in Parijs
deze variant als eerste willen presenteren," zegt Martin Smith, Design
Director van Ford Europa.
"In de Wagon-uitvoering van de nieuwe Mondeo komt het sportieve,
dynamische en luxueuze karakter van de nieuwe reeks het best tot
uiting," vervolgt Smith. "Bovendien hebben we deze kinetic design
uitstraling bereikt zonder concessies te doen aan de ruimte voor
bagage. De nieuwe Mondeo zal naar mijn idee nieuwe inhoud geven aan
het begrip 'een grote Ford' en aantonen dat we er weer in geslaagd
zijn stijl en bruikbaarheid te leveren in een aantrekkelijke vorm."
Aan de nieuwe Mondeo is duidelijk te zien hoe het kinetic design van
Ford Europa gestalte krijgt in de nieuwe modellen van het bedrijf.
Deze vormtaal zal geleidelijk, afhankelijk van de wensen in specifieke
marktsegmenten, meer en meer worden toegepast op toekomstige
Ford-auto's.
De nieuwe Mondeo-reeks beschikt over alle belangrijke elementen van
het kinetic design:
* Dynamische lijnen en een vooraanzicht met drie niveaus
* Grote vlakken
* Stevige schouderpartijen
* Geprononceerde wielkasten
* Een oplopende ruitlijn
* Een kenmerkende 'kick-up' van de zijruiten bij de C-stijl
"De zuiverste expressie van het kinetic design was te zien in de Ford
iosis, de conceptauto die in 2005 in Frankfurt werd onthuld. De eerste
elementen van dit design zijn nu in productie gegaan bij de nieuwe
S-MAX en de nieuwe Galaxy," zegt Smith. "De nieuwe Mondeo is de
eerstvolgende stap op weg naar een expressievere Ford-reeks die meer
aanspreekt op emotie."
Wat meteen opvalt aan het nieuwe model is de karakteristieke neus met
afgekante hoeken en de diepe welving van de bovenkant van de motorkap
naar de voorspatborden. Van boven af gezien zijn de drie vlakken van
de voorpartij meteen duidelijk. Ze vormen een visuele verwantschap
tussen de Mondeo en de iosis, de conceptauto uit 2005, ook wat betreft
de proporties.
Het nieuwe gezicht van de Ford-familie wordt verder gekenmerkt door
een chic ogende bovenste radiateuropening en een ondergrille in de
vorm van een trapezium met de lange kant boven. Grote, karakteristieke
koplampen en lager geplaatste mistlampen zijn een ander belangrijk
designelement en leiden het oog rond de afgekante hoeken die
onopvallend voldoen aan de laatste eisen voor de bescherming van
voetgangers.
Langs de zijkant van de auto loopt een gespierde, oplopende
schouderlijn naar achteren. Van opzij gezien, heeft de DLO (Day Light
Opening) daardoor een dynamische uitstraling. Een opwaartse lijn
(kick-up) aan de achterkant van de DLO benadrukt het gevoel van
snelheid nog meer. Ook de opvallende, zorgvuldig ingedeelde
achterlichten dragen bij aan de algehele beleving van topkwaliteit.
Vanaf de geprononceerde wielkasten loopt een krachtige horizontale
lijn over de zijkant van de auto. De grote, vlakke plaatdelen die
vandaar omlaag lopen tot aan de massief ogende treeplanken, verlenen
de auto zijn dynamische uitstraling.
De horizontale lijn en grote vlakken zijn belangrijke grafische
elementen van het kinetic design en beginnen al een vertrouwd beeld te
worden nu de nieuwe S-MAX en Galaxy de Europese wegen veroveren.
Thema's uit het kinetic design worden voortgezet in het volledig
vernieuwde interieur met materiaalgebruik en afwerking van hoge
kwaliteit.
Ook hier valt het oog direct op de dynamische lijnen en de grote
vlakken. Het instrumentenpaneel biedt door het low-profileontwerp een
zee van ruimte aan inzittenden op de voorstoelen. Dankzij de
'flow-through' middenconsole kon de versnellingspook hoog worden
geplaatst, wat de ergonomie voor de bestuurder ten goede komt.
Het designteam heeft in het interieur ook veel aandacht besteed aan de
details. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwste versies van het
infotainmentsysteem en de HMI (Human Machine Interface), Fords
elektronische bedieningssysteem. Dit gebruikersvriendelijke systeem
heeft dezelfde tuimelschakelaars aan het stuurwiel als in de nieuwe
Galaxy en S-MAX, maar heeft als nieuwtje een groot LCD-kleurenscherm
tussen de belangrijkste analoge instrumenten voor de bestuurder.
Het Mondeo-ontwikkelingsteam heeft zich ook bezig gehouden met de
hoofd- en beenruimte achterin en heeft die ruimte vergroot om het
comfort en de veiligheid van de passagiers te optimaliseren.
"De nieuwe Mondeo biedt het allerhoogste comfortniveau in een pakket
dat toonaangevend is in deze klasse," zegt Steve Adams, Vehicle Line
Director for Large Cars bij Ford. "De auto biedt bovendien een aantal
technologische topvoorzieningen die de bestuurder bij het rijden
ondersteunen en die het rijden veraangenamen."
Nieuwe technologie en bewezen rijkwaliteit
De Mondeo 2007 beschikt over veel van de nieuwe technologieën uit de
Ford S-MAX en de Galaxy en heeft daarnaast diverse voorzieningen die
hun debuut maken in dit nieuwe model.
Het Ford-team is erop gebrand dat de nieuwe Mondeo zijn positie als
beste auto in het C- en D-segment behoudt dankzij de rijeigenschappen,
de superieure dynamiek en de beste stuureigenschappen, wegligging en
handelbaarheid in zijn klasse.
De Mondeo wordt geleverd met een groot aantal betrouwbare
Ford-motoren, van de krachtige, ruimschoots beproefde Ford Duratorq
2.0-liter TDCi dieselmotor en de sterke 2.5-liter Duratec benzinemotor
met turbo (afgeleid van de motor in de nieuwe S-MAX) tot de
efficiënte en bijzonder zuinige 1.6-liter Duratec benzinemotor en de
1.8-liter Duratorq TDCi dieselmotor.
Volledige informatie, technische specificaties en andere gegevens over
de nieuwe Mondeo-reeks worden onthuld in het voorjaar van 2007.
"We laten de nieuwe Mondeo Wagon alvast in Parijs zien om onze klanten
voor te bereiden op de meest opwindende, kwalitatief meest hoogstaande
C/D-segment auto die Ford ooit heeft geproduceerd," besluit Joe Bakaj,
Vice President of Product Development van Ford Europa. "De technische
details worden nog een paar maanden geheim gehouden, maar wij denken
dat de dynamische uitstraling, het kinetic design van het exterieur en
het stijlvolle, ruime interieur duidelijke laten zien hoe anders de
nieuwe Mondeo-reeks zal zijn. We staan te popelen om de auto te
introduceren!"
AutoRai