Reactie op brief Z-org
Kamerstuk, 29-9-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-CB-U-2714334
29 september 2006
U heeft in uw brief van 4 september 2006 aangegeven mijn reactie op de
brief van Z-org, organisatie van zorgondernemers over het afschaffen
van de eigen bijdrage in de kraamzorg te willen ontvangen. Bijgevoegd
vindt u mijn reactie op de brief van Z-org.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
* Brief aan ActiZ Brief | 29-9-2006
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Postbus 20350
2500 EJ DEN HAAG
Telefoon (070) 340 79 11
Fax (070) 340 78 34
Bezoekadres:
Parnassusplein 5
2511 VX DEN HAAG
Correspondentie uitsluitend
richten aan het postadres
met vermelding van de
datum en het kenmerk van
deze brief.
Internetadres:
www.minvws.nl
ActiZ, organisatie van Zorgondernemers
Postbus 8258
3503 RG UTRECHT
Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag
CZ/EZ-2711668
Onderwerp Bijlage(n) Uw brief
Afschaffen eigen bijdrage kraamzorg 29 juni 2006
Op 29 juni jongstleden heeft u - mede namens de Koninklijke Nederlandse Organisatie van
Verloskundigen en Zorgverzekeraars Nederland - per brief (kenmerk JD/BS/FS/2813) mijn
aandacht gevraagd voor de afschaffing van de eigen bijdrage kraamzorg. In deze brief vraagt
u op korte termijn duidelijkheid, zodat het eventueel mogelijk is om de afschaffing per
1 januari 2007 te kunnen invoeren. In deze brief heb ik geen aanleiding gezien om de eigen
bijdrage in de kraamzorg af te schaffen. Mijn bezwaren tegen uw voorstel zijn zowel
inhoudelijk als financieel van aard. In deze brief zal ik een en ander toelichten.
Inhoudelijk: de Zorgverzekeringswet
Bij de Zorgverzekeringswet (Zvw) is het uitgangspunt geweest dat het ziekenfondspakket
zoals dat op 31 december 2005 bestond, de basis vormt voor de in de Zvw verzekerde
zorgvormen. Het gaat hier om de omvang van de verzekerde zorg en de daarvoor geldende
eigen betalingen. Dit was ook nodig om de overgang naar de Zvw in macro-termen
financieel neutraal mogelijk te maken. Toepassing van dit uitgangspunt leidt ertoe dat er
voor kraamzorg op de punten van omvang verzekerde zorg en eigen bijdrage per 1 januari
2006 niets is veranderd. Ook op het punt van de no-claimteruggaaf is er met de
inwerkingtreding van de Zvw voor de kraamzorg niets veranderd.
De Zvw kent een tweetal financiële prikkels, die onder meer dienen ter medefinanciering van
de zorg en om de verzekerde bewust te maken van de kosten van zijn eigen (noodzakelijke)
zorgconsumptie. Dat zijn de eigen bijdragen die voor een aantal vormen van noodzakelijke
zorg gelden (bijvoorbeeld hulpdelen of zittend ziekenvervoer) en de no-claimteruggaaf die in
principe voor alle Zvw-zorg geldt behalve voor huisartsenzorg, verloskundige zorg en
kraamzorg. Daarnaast kent de Zvw een vrijwillig eigen risico, waarvoor de verzekerde zelf
kan kiezen.
Momenteel zijn er geen onderzoeksgegevens bekend waaruit blijkt dat deze vormen van
eigen betalingen in de Zvw een (te hoge) financiële drempel vormen, waardoor toegang tot
de noodzakelijke zorg niet mogelijk is.
U geeft aan dat met de komst van het landelijk indicatieprotocol kraamzorg geen financiële
drempel meer nodig is omdat het noodzakelijke zorg betreft. In mijn visie is het geen
automatisme dat er dan geen eigen bijdrage zou kunnen zijn. Een eigen bijdrage geldt ook
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
voor een aantal andere noodzakelijke vormen van zorg die als prestatie in de Zvw zijn
geregeld, bijvoorbeeld bij hulpmiddelen. Ik zie in het indicatieprotocol dan ook geen
aanleiding om de eigen bijdrage af te schaffen.
Financieel: Budgettair Kader Zorg
In de laatste alinea van uw brief geeft u aan dat u van mening bent dat wat betreft de
financiering van het afschaffen van de eigen bijdrage het aanpassen van het macrobudget
voor de hand ligt. Op basis van een eerste inschatting is voor het afschaffen van de eigen
bijdrage een extra bedrag van circa twintig miljoen euro nodig. Hiervoor heb ik geen
financiële ruimte.
Tot slot: Verlaging administratieve lasten
Ik begrijp uit uw brief dat de inning van de eigen bijdrage via de kraamzorgaanbieders
verloopt, dat deze dit doorsturen naar de zorgverzekeraar en dat - als de cliënt een
aanvullende verzekering heeft waarin vergoeding van deze eigen bijdrage is opgenomen - de
zorgverzekeraar deze bijdrage weer geheel of gedeeltelijk uitkeert aan de cliënt. Ik begrijp
dat dit een ingewikkelde procedure is waarmee aanzienlijke uitvoeringslasten voor de
kraamzorgaanbieders zijn gemoeid. In het Besluit en de Regeling zorgverzekering is niet
voorgeschreven aan wie de verzekerde de eigen bijdrage moet voldoen, terwijl de overheid
op het punt van de aanvullende verzekeringen al helemaal geen bevoegdheid heeft. De
kraamzorgaanbieders en de verzekeraars hebben dus de mogelijkheid om met elkaar
afspraken te maken over het punt aan wie de verzekerde de eigen bijdrage kraamzorg dient
te voldoen. Bij dergelijke afspraken kunnen de uitvoeringslasten voor alle betrokkenen - en
niet in de laatste plaats de verzekerden - worden betrokken. Ik geef u dan ook in
overweging hierover met elkaar in overleg te treden.
Samenvattend
U zult uit het voorgaande begrijpen dat ik geen aanleiding zie tot wijziging van een wezenlijk
onderdeel van de Zvw, namelijk de mogelijkheid om voor bepaalde zorg een eigen bijdrage te
mogen vragen aan de verzekerde die zorg inroept.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport