Betere spoorvoorzieningen voor gehandicapten
Nieuwsbericht | 29-09-2006
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil dat er binnen een straal
van 15 kilometer een toegankelijk station voor mensen met een
functiebeperking is. Daarnaast zullen ProRail en NS bij het
toegankelijk maken van het spoor uitgaan van een lagere perronhoogte.
Dit maakte de Peijs vandaag in Utrecht bekend tijdens het symposium
`Uitgesproken Toegankelijk' georganiseerd door de Federatie
Slechtzienden- en Blindenbelang, in samenwerking met NS en Mobis. De
plannen van de minister staan in het Implementatieplan
Toegankelijkheid Spoor dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
In het plan staan maatregelen die ProRail en NS gaan uitvoeren om te
komen tot een zelfstandig toegankelijk spoorsysteem. Het betreft
maatregelen voor blinden en slechtzienden, voor doven en
slechthorenden en voor mensen in een rolstoel. Een groot aantal
maatregelen kan snel worden aangepast, zoals obstakelvrije routes van
het voorplein tot de trein (fietsen die in de weg staan); de aanleg
van blindegeleidelijnen; passende auditieve en visuele reisinformatie
(zowel voorafgaand aan de reis als op stations en in de trein);
zelfstandig toegankelijke toiletten en wachtruimten en de plaatsing
van service- en alarmzuilen.
Het aanpassen van de perrons en de bouw van liften duurt langer. In
2030 zijn 270 van de in totaal 363 stations toegankelijk met
aangepaste perrons. De overige komen na 2030 aan de beurt door de
reguliere onderhoud. De perronhoogte wordt 76 centimeter zodat mensen
in een rolstoel zelfstandig in en uit de trein kunnen. Deze
aanpassingen worden gedaan als de nieuwe treinen met lage vloer
instromen.
15 kilometer-straal
In oorspronkelijke plannen werd nog uitgegaan van een straal van 30
kilometer van de reiziger tot een toegankelijk station. Mede op
verzoek van de Tweede Kamer is een alternatief uitgewerkt waarbij
wordt uitgegaan van 15 kilometer. Voor dit laatste heeft de minister
nu gekozen. Plaatsen waar die afstand groter is dan 15 kilometer,
zoals bijvoorbeeld op de Waddeneilanden, de Noordoostpolder of enkele
Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden zal de mobiliteit door andere
vormen van toegankelijk collectief openbaar vervoer of vormen van
maatwerkvervoer moeten worden gefaciliteerd.
Kosten
De kosten van het infrastructuurdeel van het Implementatieplan worden
geraamd op EUR 450 miljoen. Deze kosten liggen EUR 45 miljoen hoger
dan het uitgangspunt in het Stappenplan. De toename van de kosten is
enerzijds het gevolg van de keuze voor de 15 km-straal, anderzijds het
resultaat van verschuiving in de selectie van stations na het overleg
met de regio's en de uitgebreide inventarisatie van (kleinere)
maatregelen op alle stations. Zo wordt bijvoorbeeld alle verlichting
op de stations vervangen om aan de nieuwe normen voor
toegankelijkheid, voor blinden -en slechtzienden, te voldoen.
Meer informatie
* br.2435 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor
Kamerstuk | 29-09-2006 | Pdf-document, 97 kB
* br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor
Kamerstuk | 29-09-2006 | Pdf-document, 6645 kB
* br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor pag. 52
Kamerstuk | 29-09-2006 | Pdf-document, 2215 kB
* br.2435 bijlage 1 Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor pag. 21
Kamerstuk | 29-09-2006 | Pdf-document, 860 kB
Verwante onderwerpen
* Toegankelijkheid OV
Ministerie van Verkeer en Waterstaat