Blauw New Media


---

Kwaliteit van zakelijke dienstverlening in Nederland hoger dan ooit Incompany 100: zakelijke beslissers zien sterke verbetering in klantgerichtheid van dienstverleners
Amsterdam , 28 september 2006

De aantrekkende economie, extra investeringen in service en afgeronde fusies en reorganisaties zorgen ervoor dat de kwaliteit van zakelijke dienstverleners in 2006 sterk is toegenomen. Niet eerder waren zakelijke beslissers zo tevreden over hun dienstverleners. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van zakenblad Incompany, uitgevoerd door Blauw Research, onder 4.245 klanten van zakelijke dienstverleners. De resultaten verschijnen in de Incompany 100 editie 2006, die vanaf vandaag in de kiosk en tijdschriftenhandel is te verkrijgen.

Het is het derde achtereenvolgende jaar dat Incompany het onderzoek naar klanttevredenheid onder zakelijke dienstverleners in Nederland heeft gehouden. Ten opzichte van 2005 heeft tweederde van de 164 beoordeelde adviesbedrijven zich volgens de respondenten, allen zakelijke beslissers, verbeterd. In acht van de negen onderzochte branches delen zij beduidend hogere rapportcijfers uit, waarbij vooral hun traditionele kritiek op prijs-kwaliteit en integriteit afneemt.

Investeringen betalen zich terug
De belangrijkste reden voor de algehele groei is dat een twaalftal bedrijven, die de laatste jaren slecht scoorden, zich de laatste tijd serieus hebben gericht op verbetering van de klanttevredenheid, zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. Dankzij de groeiende economie zijn er binnen deze organisaties budgetten vrijgekomen om verbeterprocessen in te zetten. Dit heeft bij bedrijven als AXA, Hay Group, Twynstra Gudde en Zwitserleven duidelijk haar vruchten afgeworpen.

Interne focus leidt tot ontevreden klanten
Een andere belangrijke oorzaak van de stijging zijn afgeronde fusies en reorganisaties. Door grote interne veranderingen kwam de focus bij bedrijven als Fortis en Getronics PinkRoccade tijdelijk op de interne organisatie te liggen. Gerhardus: Deze ingrijpende veranderingen gingen wellicht ongemerkt en zeker ongewild ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening. Nu deze interne focus voorbij is zie je dat de klanttevredenheid weer sterk is toegenomen.

IT en verzekeraars drijvende krachten achter groei De sector IT kwam in 2005 zeer slecht uit het onderzoek, maar is dit jaar sterk verbeterd. Van alle tweeëntwintig IT-bedrijven weten dertien bedrijven zich met meer dan tweetiende punt te verbeteren, wat een groot verschil aanduidt. Geleid door de sterkste stijgers Twynstra Gudde (+0,81), Deloitte Consulting (+0,53) en Inter Access (+0.45) zorgt de IT-sector op zichzelf voor een kwart van de totale verbetering. Ook de verzekeraars doen het goed. Axa (+0,97) is van alle 164 onderzochte bedrijven zelfs de grootste stijger. Ook Zwitserleven (+0,66) en De Goudse Verzekeringen (+0,61) hebben hun prestaties sterk verbeterd.

De sector advocatuur & notariaat steekt net als voorgaande jaren met kop en schouders boven de rest uit: binnen de top 16 weet alleen IBM Business Consulting Services zich met een negende plaats tussen de advocaten en notarissen te plaatsen. DLA Piper voert met een waardering van 7,60 de ranglijst aan. Het neemt de koppositie over van Hekkelman, dat nu op plaats 13 staat. Daarnaast komt de jaarlijkse opmars van Rabobank dit jaar tot een climax: in drie financiële sectoren neemt deze bank met zevens de eerste plaats in.

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 80.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: de Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (beoordeling van adviesbedrijven) en de Incompany 200 (werknemerstevredenheid). In de Incompany 100 editie 2006 staan alle scores vermeld.

Blauw Research maakt van elke branche afzonderlijk een uitgebreide rapportage. Hierin worden alle in het onderzoek betrokken organisaties per branche tegen elkaar afgezet.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over het onderzoek of de brancherapportage kunt u contact opnemen met Rijn Vogelaar of Arjen van Ulden; +31 10 4000 938; Blauw Research BV.

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006 verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen te hebben gerealiseerd.