Blauw New Media
---
Kwaliteit van zakelijke dienstverlening in Nederland hoger dan ooit
Incompany 100: zakelijke beslissers zien sterke verbetering in
klantgerichtheid van dienstverleners
Amsterdam , 28 september 2006
De aantrekkende economie, extra investeringen in service en afgeronde
fusies en reorganisaties zorgen ervoor dat de kwaliteit van zakelijke
dienstverleners in 2006 sterk is toegenomen. Niet eerder waren
zakelijke beslissers zo tevreden over hun dienstverleners. Dit blijkt
uit het jaarlijkse onderzoek van zakenblad Incompany, uitgevoerd door
Blauw Research, onder 4.245 klanten van zakelijke dienstverleners. De
resultaten verschijnen in de Incompany 100 editie 2006, die vanaf
vandaag in de kiosk en tijdschriftenhandel is te verkrijgen.
Het is het derde achtereenvolgende jaar dat Incompany het onderzoek
naar klanttevredenheid onder zakelijke dienstverleners in Nederland
heeft gehouden. Ten opzichte van 2005 heeft tweederde van de 164
beoordeelde adviesbedrijven zich volgens de respondenten, allen
zakelijke beslissers, verbeterd. In acht van de negen onderzochte
branches delen zij beduidend hogere rapportcijfers uit, waarbij vooral
hun traditionele kritiek op prijs-kwaliteit en integriteit afneemt.
Investeringen betalen zich terug
De belangrijkste reden voor de algehele groei is dat een twaalftal
bedrijven, die de laatste jaren slecht scoorden, zich de laatste tijd
serieus hebben gericht op verbetering van de klanttevredenheid, zegt
René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. Dankzij de groeiende
economie zijn er binnen deze organisaties budgetten vrijgekomen om
verbeterprocessen in te zetten. Dit heeft bij bedrijven als AXA, Hay
Group, Twynstra Gudde en Zwitserleven duidelijk haar vruchten
afgeworpen.
Interne focus leidt tot ontevreden klanten
Een andere belangrijke oorzaak van de stijging zijn afgeronde fusies
en reorganisaties. Door grote interne veranderingen kwam de focus bij
bedrijven als Fortis en Getronics PinkRoccade tijdelijk op de interne
organisatie te liggen. Gerhardus: Deze ingrijpende veranderingen
gingen wellicht ongemerkt en zeker ongewild ten koste van de kwaliteit
van de dienstverlening. Nu deze interne focus voorbij is zie je dat de
klanttevredenheid weer sterk is toegenomen.
IT en verzekeraars drijvende krachten achter groei
De sector IT kwam in 2005 zeer slecht uit het onderzoek, maar is dit
jaar sterk verbeterd. Van alle tweeëntwintig IT-bedrijven weten
dertien bedrijven zich met meer dan tweetiende punt te verbeteren, wat
een groot verschil aanduidt. Geleid door de sterkste stijgers Twynstra
Gudde (+0,81), Deloitte Consulting (+0,53) en Inter Access (+0.45)
zorgt de IT-sector op zichzelf voor een kwart van de totale
verbetering. Ook de verzekeraars doen het goed. Axa (+0,97) is van
alle 164 onderzochte bedrijven zelfs de grootste stijger. Ook
Zwitserleven (+0,66) en De Goudse Verzekeringen (+0,61) hebben hun
prestaties sterk verbeterd.
De sector advocatuur & notariaat steekt net als voorgaande jaren met
kop en schouders boven de rest uit: binnen de top 16 weet alleen IBM
Business Consulting Services zich met een negende plaats tussen de
advocaten en notarissen te plaatsen. DLA Piper voert met een
waardering van 7,60 de ranglijst aan. Het neemt de koppositie over van
Hekkelman, dat nu op plaats 13 staat. Daarnaast komt de jaarlijkse
opmars van Rabobank dit jaar tot een climax: in drie financiële
sectoren neemt deze bank met zevens de eerste plaats in.
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van
80.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan
bod: de Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100
(beoordeling van adviesbedrijven) en de Incompany 200
(werknemerstevredenheid). In de Incompany 100 editie 2006 staan alle
scores vermeld.
Blauw Research maakt van elke branche afzonderlijk een uitgebreide
rapportage. Hierin worden alle in het onderzoek betrokken organisaties
per branche tegen elkaar afgezet.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over het onderzoek of de brancherapportage kunt u
contact opnemen met Rijn Vogelaar of Arjen van Ulden; +31 10 4000 938;
Blauw Research BV.
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van
Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van
beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten
en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke
informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw
Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om
haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse
werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant &
Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006
verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen
te hebben gerealiseerd.