Entertainmentbranche zet zelf aan tot gebruik illegaal aanbod
29 september 2006
Muziek- en filmindustrie mag geen gebrekkige producten op de markt
brengen
Mensen die legaal van muziek en film willen genieten, lopen tegen
allerlei problemen aan. De entertainmentbranche brengt - bijvoorbeeld
om kopiëren tegen te gaan - producten en diensten op de markt die
gebrekkig zijn en veroorzaakt daarmee dat mensen hun toevlucht zoeken
tot illegaal aanbod. De Consumentenbond eist dat de muziek- en
filmindustrie de producten en diensten die niet voldoen aan de wet van
de markt haalt en met een goed aanbod komt.
Liedjes die je bij iTunes gekocht hebt, kun je niet op de populaire
mp3-speler van Creative afspelen. MusicStore, die als legale site
wordt gepresenteerd maar zich niet houdt aan de wet, vertelt vooraf
niet over de beperkingen die in zijn liedjes zit ingebakken. Een dvd
via internet bij een Amerikaanse webwinkel gekocht is hier niet af te
draaien of een specifiek album van een Amerikaanse artiest is voor een
Nederlander bij een Amerikaanse webwinkel niet te downloaden. De
populaire recente film Harry Potter te downloaden bij de Free Record
Shop heeft allerlei beperkingen maar is nauwelijks goedkoper dan de
dubbel-dvd bij het Kruitvat. Op de cd's van bijvoorbeeld Coldplay en A
Balladeer wordt geëxperimenteerd met kopieerbeveiligingen die zorgen
dat je de cd's niet op alle cd-spelers kunt afspelen of dat je tikken
te horen kan krijgen.
Het zijn voorbeelden van modern consumentenleed met muziek en film.
Het is niet onlogisch dat mensen dan hun heil zoeken bij het illegale
aanbod, waar je niet tegen al die problemen aanloopt. In de toekomst
zullen de problemen overigens alleen maar erger worden, denk ook aan
de discussie die op dit moment loopt over de kopieerbeveiliging die
met het televisiesignaal gaat worden meegezonden (waardoor het opnemen
van je favoriete programma wel eens onmogelijk kan worden).
De Consumentenbond heeft vandaag, bij de start van zijn campagne over
digitale auteursrechten, twee oproepen gedaan aan de industrie. Staak
het op de markt brengen van producten en diensten die niet voldoen aan
de wet (denk daarbij aan cd's die niet op alle cd-spelers zijn af te
spelen en online muziekwinkels die niet vooraf eerlijk vertellen wat
je precies krijgt). En: kom nu eindelijk eens met een goed en
duidelijk aanbod tegen een scherpe prijs, wat ook in het commercieel
belang van de industrie is (lopende initiatieven daartoe bewijzen
dat). Dan kan de creatieveling een eerlijke beloning krijgen én is de
consument van alle problemen af.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond