Consumentenbond

Entertainmentbranche zet zelf aan tot gebruik illegaal aanbod 29 september 2006
Muziek- en filmindustrie mag geen gebrekkige producten op de markt brengen

Mensen die legaal van muziek en film willen genieten, lopen tegen allerlei problemen aan. De entertainmentbranche brengt - bijvoorbeeld om kopiëren tegen te gaan - producten en diensten op de markt die gebrekkig zijn en veroorzaakt daarmee dat mensen hun toevlucht zoeken tot illegaal aanbod. De Consumentenbond eist dat de muziek- en filmindustrie de producten en diensten die niet voldoen aan de wet van de markt haalt en met een goed aanbod komt.

Liedjes die je bij iTunes gekocht hebt, kun je niet op de populaire mp3-speler van Creative afspelen. MusicStore, die als legale site wordt gepresenteerd maar zich niet houdt aan de wet, vertelt vooraf niet over de beperkingen die in zijn liedjes zit ingebakken. Een dvd via internet bij een Amerikaanse webwinkel gekocht is hier niet af te draaien of een specifiek album van een Amerikaanse artiest is voor een Nederlander bij een Amerikaanse webwinkel niet te downloaden. De populaire recente film Harry Potter te downloaden bij de Free Record Shop heeft allerlei beperkingen maar is nauwelijks goedkoper dan de dubbel-dvd bij het Kruitvat. Op de cd's van bijvoorbeeld Coldplay en A Balladeer wordt geëxperimenteerd met kopieerbeveiligingen die zorgen dat je de cd's niet op alle cd-spelers kunt afspelen of dat je tikken te horen kan krijgen.

Het zijn voorbeelden van modern consumentenleed met muziek en film. Het is niet onlogisch dat mensen dan hun heil zoeken bij het illegale aanbod, waar je niet tegen al die problemen aanloopt. In de toekomst zullen de problemen overigens alleen maar erger worden, denk ook aan de discussie die op dit moment loopt over de kopieerbeveiliging die met het televisiesignaal gaat worden meegezonden (waardoor het opnemen van je favoriete programma wel eens onmogelijk kan worden).

De Consumentenbond heeft vandaag, bij de start van zijn campagne over digitale auteursrechten, twee oproepen gedaan aan de industrie. Staak het op de markt brengen van producten en diensten die niet voldoen aan de wet (denk daarbij aan cd's die niet op alle cd-spelers zijn af te spelen en online muziekwinkels die niet vooraf eerlijk vertellen wat je precies krijgt). En: kom nu eindelijk eens met een goed en duidelijk aanbod tegen een scherpe prijs, wat ook in het commercieel belang van de industrie is (lopende initiatieven daartoe bewijzen dat). Dan kan de creatieveling een eerlijke beloning krijgen én is de consument van alle problemen af.

Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl