Gemeente Tilburg
Datum
29 september 2006
Tilburg realiseert breed scala Wmo-loketten
Brede informatievoorziening welzijn, zorg, wonen en inkomensondersteuning
Het college heeft deze week besloten een breed scala aan Wmo-loketten te realiseren. Met als doel inwoners met vragen op het gebied van welzijn, zorg, wonen en inkomensondersteuning professioneel en onafhankelijk te helpen. Vaak zijn dat ouderen, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, mensen met inkomensondersteuning of mantelzorgers. De maatregelen worden vooruitlopend op de Wet maatschappelijk ondersteuning genomen, die op 1 januari van volgend jaar in werking treedt.
Wethouder Gon Mevis (Dienstverlening): "Alle burgers van Tilburg moeten actief mee kunnen doen. Dat betekent dat ouderen en mensen met een beperking de mogelijkheid moeten krijgen om langer thuis te kunnen blijven wonen. Hiervoor moeten zij goed en breed geïnformeerd worden over de voorzieningen waarvan zij gebruik kunnen maken. De vraag van de klant staat daarbij centraal en moet via verschillende kanalen gesteld kunnen worden. Ik denk dat we dat met een breed scala aan fysieke, telefonische en digitale Wmo-loketten én adviseurs weten te realiseren". Het college legt haar visie begin oktober voor aan de raadscommissie Maatschappij en zal naar aanleiding van de reacties nadere besluiten nemen.
Brede informatievoorziening
De informatiewinkels in de wijken west, oud-noord en oud-zuid worden per 1 januari 2007 omgebouwd tot Wmo-loketten. Inwoners kunnen daar informatie krijgen over de Wmo-voorzieningen, maar ook direct aanvragen indienen en afspraken maken voor verdere ondersteuning thuis. Naast deze loketten komen er steunpunten in Berkel-Enschot, Udenhout en in Groenewoud. "De klant hoeft zich maar één keer tot het loket te richten om voor het geheel van voorzieningen in aanmerking te komen", aldus Mevis. Omdat niet iedereen in staat is om naar een loket te komen, zullen adviseurs huisbezoeken brengen en mensen op trefpunten in de wijk van informatie en advies voorzien.
Vanaf volgend jaar wordt de gemeente verantwoordelijk voor hulp in de huishouding. De laatste maanden van 2006 zullen al heel wat mensen vragen hebben. Om die vragen te beantwoorden wordt een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen. De informatie komt ook digitaal beschikbaar, via het digitaal loket op de internetsite van de gemeente. Mevis: "Dat moet de komende jaren uitgroeien tot een echte vraagbaak voor burgers. Voorlopig ligt het accent op informatie, maar op termijn kunnen mensen daar ook direct aanvraagformulieren invullen".
Voor de pers:
Theun van den Boer, Bestuurswoordvoering, telefoon 013 542 88 19
Corine Breure, Communicatie, telefoon 013 542 91 27
---- --