Duurzame verbetering van operationeel resultaat NMBS-Groep
29/09/2006
Kostenbeheersing en stijging van de inkomsten tijdens 1ste semester
2006
Het geconsolideerde operationele resultaat van de drie belangrijkste
bedrijven van de NMBS-Groep (NMBS-Holding, Infrabel, NMBS) bedraagt
het eerste semester 62,3 miljoen euro, tegenover een resultaat dicht
bij nul in 2005. De beheersing van de exploitatiekosten en de stijging
van de inkomsten in alle activiteitensectoren liggen aan de basis van
dit goede resultaat. Er moest door de NMBS-Holding evenwel in een
bijkomende netto provisie worden voorzien om alle gevolgen van de
verkoop van ABX-Worldwide te dekken. Deze bedrijfsresultaten werden
goedgekeurd door de Raden van Bestuur van Infrabel en de NMBS. De
geconsolideerde resultaten werden op 28 september bestudeerd door het
auditcomité van de NMBS-Holding om op 3 oktober 2006 te worden
voorgelegd aan haar Raad van Bestuur. We zijn op de goede weg naar de
financiële gezondmaking, zegt Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van
de NMBS-Holding, maar verdere inspanningen blijven nodig. We moeten
hierbij heel ambitieus zijn als het aankomt op verdere groei. Onze
maatschappelijke opdracht is immers enkel geslaagd als we kwaliteit en
veiligheid blijven koppelen aan een toenemende bijdrage aan de
mobiliteit.
De geconsolideerde resultaten van de NMBS-Groep
(NMBS-Holding/Infrabel/NMBS) voor het eerste semester 2006 bevestigen
de tendens van een aanhoudende verbetering van het operationeel
resultaat. Ze worden echter uitzonderlijk beïnvloed door de overdracht
van ABX-Worldwide.
Het EBITDA (operationeel resultaat) bedraagt 62,3 miljoen euro voor
het eerste semester. Verleden jaar lag dit dicht bij nul euro. Dit
resultaat maakt het mogelijk om verder vooruitgang te maken teneinde
een EBITDA te bereiken dat volstaat om de lasten verbonden aan de
schulden en de investeringen op eigen fondsen te dragen. Ter
herinnering: die doelstelling moet half 2008 worden bereikt.
De omzet stijgt met 6,3% ten gevolge een gestage groei van het verkeer
in alle activiteitensectoren. Als gevolg daarvan stijgen de inkomsten
uit het verkeer sneller (+8,2%) dan de exploitatiedotatie van de Staat
(+4,6%). De evolutie van het verkeer en van de eenheidsopbrengsten
waren gunstig voor alle activiteitensectoren.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de evolutie van het verkeer
per activiteitsector:
Totaal verkeer
9.070,7
8.510,6
6,6%
RN (mio r-km)
4.245,5
4.004,9
6,0%
RI (mio r-km)
558,8
532,4
5,0%
Cargo (mio T-km)
4.266,4
3.973,3
7,4%
RN= Reizigers Nationaal RI= Reizigers Internationaal r-km=
reiziger-kilometer Die gunstige evolutie zorgt ervoor dat het
aandeel van de staatsdotatie in de geconsolideerde omzet daalt tot
53,3%; een jaar geleden was dit nog 54,1%. Ze zorgt tevens opnieuw
voor een verhoging van de productiviteit die met 8,5% steeg tegenover
vorig jaar. Naast de evolutie van de omzet is het goede niveau van
het EBITDA voornamelijk te wijten aan de beheersing van de
expolitatiekosten, in het bijzonder van goederen en diverse diensten
waarvan de stijging beperkt bleef tot 5,5% in vergelijking met 2005.
Die kostencontrole is evenwel gedeeltelijk toe te schrijven aan de
uitvoeringstermijnen van bepaalde investeringsprojecten. De
personeelskosten stijgen licht. Alhoewel het personeelsbestand lager
is dan in 2005 (-1% op 30 juni 2006 tegenover 31 december 2005), is de
eenheidskost van het operationeel personeel echter in stijgende lijn
(+4,5%) onder invloed van de inflatie en de stijging van de provisies
voor vakantie en deeltijds werk. Kerncijfers voor de NMBS-Groep
(**) :
1e semester 2006
1e semester 2005
Verschil (%)
Omzet (*)
1.367,6
1.286,7
6,3%
EBITDA (*)
62,3
-0,1
NS
EBT (*)
-50,4
-103,3
NS
Productiviteit (verkeer/VTE)
498
459
8,5%
NS= niet significatief ; VTE= voltijds equivalent
(*) in miljoen euro
(**) consolidatie beperkt tot NMBS-Holding, Infrabel en NMBS
Het geconsolideerd financieel resultaat wordt gunstig beïnvloed door
de positieve resultaten van de financiële instrumenten voor
risico-indekking (+43,7 miljoen euro). Er moet echter worden benadrukt
dat dit geen recurrente opbrengsten zijn: in 2005 was dit resultaat
nog voor 104,3 miljoen euro negatief.
Het uitzonderlijke resultaat bedraagt -125,1 miljoen euro. Hiervan
wordt 119,7 miljoen euro gevormd door de bijkomende netto kosten die
de NMBS-Holding heeft ingeschreven om al de gevolgen van de verkoop
van ABX Worldwide te dekken. Die verkoop heeft de NMBS-Groep verlost
van alle toekomstige financiële lasten met betrekking tot ABX, meer in
het bijzonder van alle algemene en specifieke garanties die aan ABX en
zijn filialen werden toegestaan. De overdracht van de winstgevende
distributieactiviteiten van pakjes en paletten in België moet voor het
einde van 2006 nog worden gerealiseerd. De resterende 5,4 miljoen euro
in het uitzonderlijk resultaat hebben betrekking op verscheidene
operaties van filialen van de Groep.
Het geconsolideerd resultaat voor belastingen bedraagt -50,4 miljoen
euro tegenover -103,3 miljoen euro in het 1ste semester 2005. Per
bedrijf levert dit volgende cijfers op: -41,3 miljoen euro voor de
NMBS-Holding, -37,3 miljoen euro voor de NMBS en + 21,3 miljoen euro
voor Infrabel. Daarenboven zorgt het consolideringsproces voor de
eliminatie van elementen van de boekhoudkundige hervorming ter
gelegenheid van de invoering van de nieuwe structuur van de Groep in
2005, en dit voor een bedrag van +6,9 miljoen euro.
De operationele cash-flow (zonder de impact van alternatieve
financieringsoperaties) bedraagt +7,5 miljoen euro. Die cash flow
houdt rekening met de kosten van de schulden die werden aangegaan. Hij
is wel onvoldoende om de investeringen op eigen fondsen (26,6 miljoen
euro) te dragen.
Netto geconsolideerde schuld
De netto schuld van de NMBS-Groep bedraagt op 30 juni 2006 1.772,0
miljoen euro waarvan 1.304,2 miljoen euro buiten balans, 190,4 miljoen
euro gewone schulden en 277,4 miljoen euro schulden die voortvloeien
uit de overdracht (eind 2005) van de pensioenverplichtingen aan de
Staat.
Op 30 juni 2005 beliep de netto schuld 1.277 miljoen euro. De toename
volgt hoofdzakelijk uit de schuld die werd aangegaan met het oog op de
compensatie van de overname van de pensioenverplichtingen en de met
eigen middelen te realiseren investeringen.
Resultaten per bedrijf van de Groep
NMBS-Holding
De courante resultaten van de NMBS-Holding voor het eerste semester
2006 bevestigen de grote lijnen die werden opgetekend in 2005. Het
uitzonderlijk resultaat wordt bepaald door de invloed van de verkoop
van ABX-Worldwide.
Het EBITDA van de NMBS-Holding bedraagt 34,6 miljoen euro voor het
eerste semester; in 2005 was dit nog 5,2 miljoen euro.
Het EBT bedraagt -41,2 miljoen euro tegen -18,3 miljoen in 2005, met
inbegrip van de uitzonderlijke kost van 119,7 miljoen euro die de
gevolgen van de verkoop van ABX Worldwide dragen.
Infrabel
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet,
heeft tijdens het eerste semester van 2006 haar inspanningen
onverminderd verder gezet om de kwaliteit en de veiligheid van haar
netwerk steeds verder te verbeteren. Die inspanningen worden bekroond
met uitstekende resultaten op het vlak van stiptheid, 95,2% van de
treinen rijden op tijd (of met een vertraging van minder dan of gelijk
aan 5 minuten). Dat resultaat behoort tot de beste in Europa.
Enkele belangrijke dossiers die kenmerkend zijn voor het eerste
semester van 2006 zijn de ondertekening van een belangrijk contract
(16,5 miljoen euro) voor de uitrusting van het Belgische spoorwegnet
met een nieuw informatiesysteem voor de reizigers (PIDAAS). Een ander
contract (105 miljoen euro) moet toelaten om de seininrichting van het
netwerk uit te rusten met een stopfunctie en op termijn met het
Europese signalisatie- en beveiligingssysteem ETCS. Op verschillende
plaatsen in België zet Infrabel haar onderhouds- en uitbreidingswerken
van het netwerk onverdroten verder. Dit is onder meer het geval voor
het GEN-netwerk en de hogesnelheidslijnen.
Op financieel vlak houden de resultaten van Infrabel gelijke tred met
die van het eerste semester van 2005. Dat getuigt van een uitstekende
stabiliteit in het beheer. De infrastructuurbeheerder van het
Belgische spoorwegnet noteert een operationeel resultaat (EBITDA) van
28 miljoen euro. Dit is identiek aan het resultaat van het eerste
semester van vorig jaar. Het globale resultaat (EBT) blijft eveneens
op gelijke hoogte: 21 miljoen euro tegenover 22 miljoen euro in 2005.
1^ste semester 2005
1^ste semester 2006
%
Omzet
708,3
723,5
+2,1
Kosten
680,7
695,4
+2,2
EBITDA (operationeel resultaat)
27,5
28,0
+1,4
EBT (globaal resultaat voor belastingen)
22,3
21,3
-0,4
In het tweede semester wil Infrabel zijn inspanningen voortzetten op
gebied van veiligheid en kwaliteit. Dat blijven dé prioriteiten van de
onderneming en vormen de sterke assen van het strategisch plan BRIO.
Het einde van het jaar zal ook worden gekenmerkt door de ingebruikname
van enkele belangrijke spoorinfrastructuren zoals de boog van Leuven,
de capaciteitsverdubbeling naar vier sporen op de lijn Brussel-Leuven
en de spoorviaducten van Brussel-Noord en Brussel-Zuid, verklaart
Gedelegeerd Bestuurder Luc Lallemand.
Voor het eerst positieve cash-flow voor de NMBS
De financiële resultaten voor het eerste semester van 2006 laten voor
de eerste keer een positief EBITDA van 1,1 miljoen euro optekenen, of
35,2 miljoen meer dan voor het eerste half jaar van 2005. Ook ten
opzichte van de budgetprognose wordt een verbetering genoteerd van 21
miljoen euro.
Het EBITDA is het meest sprekende cijfer om het beheer van het bedrijf
te beoordelen, wat aantoont dat de maatregelen die het management nam
in de reizigers- en in de goederensector hun vruchten afwerpen.
Het netto resultaat beloopt -37,3 miljoen euro, een verbetering met
29,2 miljoen euro tegenover het eerste semester van verleden jaar.
De inkomsten stegen met 94,2 miljoen euro (+9,8%), terwijl de kosten
slechts toenamen met 59,1 miljoen euro (+5,9%). De belangrijkste
verklaring voor de kostenstijging is de gebruiksvergoeding voor de
spoorinfrastructuur (aan Infrabel) die steeg met 53 miljoen euro. De
personeels- en energiekosten bleven globaal beschouwd goed onder
controle.
De omzet steeg voor het eerste semester tot 1.028,9 miljoen euro
(staatscompensaties inbegrepen). De omzet ging er in elk van de drie
activiteitensectoren op vooruit: +11,3% voor B-Cargo, +10% voor het
binnenlands reizigersverkeer en +7,1% voor het internationaal
reizigersverkeer.
* Voor het binnenlands reizigersverkeer werd 4.245 reizigers-km
gehaald, wat overeenstemt met 93,8 miljoen reizigers (6% meer dan
in dezelfde periode in 2005). Vooral de segmenten van de
trajectkaarten (bijvoorbeeld Pass-formules), de treinkaarten en
het grensoverschrijdend verkeer groeiden.
* Wat het internationaal reizigersverkeer betreft: hier werd 558,8
reizigers-km gerealiseerd, wat 5% meer is dan een jaar geleden.
Eurostar en Thalys zagen hun verkeer toenemen met 6,2 en 6,4%
Het vrachtverkeer ging er ook op vooruit: met 4.266 miljoen ton-km
deed
B-Cargo 7,4% beter dan tijdens de eerste zes maanden van 2005. Het
bruto tonnage bleef stabiel op 30,1 miljoen ton. Dit betekent dat de
aangewende middelen verder werden geoptimaliseerd, want ook de
gemiddelde afgelegde afstand steeg met 6,9%.
Een tevreden Gedelegeerd Bestuurder Marc Descheemaecker: We zijn erg
opgetogen over deze resultaten. Voor het zesde opeenvolgende trimester
verbeteren we ons resultaat met 15 miljoen euro, dat betekent 250.000
euro per werkdag. Dit toont duidelijk aan dat de NMBS meer dan ooit op
het juiste spoor zit om de doelstelling van een break-even in 2008 te
behalen.
""
NMBS