NMBS

Duurzame verbetering van operationeel resultaat NMBS-Groep

29/09/2006

Kostenbeheersing en stijging van de inkomsten tijdens 1ste semester 2006

Het geconsolideerde operationele resultaat van de drie belangrijkste bedrijven van de NMBS-Groep (NMBS-Holding, Infrabel, NMBS) bedraagt het eerste semester 62,3 miljoen euro, tegenover een resultaat dicht bij nul in 2005. De beheersing van de exploitatiekosten en de stijging van de inkomsten in alle activiteitensectoren liggen aan de basis van dit goede resultaat. Er moest door de NMBS-Holding evenwel in een bijkomende netto provisie worden voorzien om alle gevolgen van de verkoop van ABX-Worldwide te dekken. Deze bedrijfsresultaten werden goedgekeurd door de Raden van Bestuur van Infrabel en de NMBS. De geconsolideerde resultaten werden op 28 september bestudeerd door het auditcomité van de NMBS-Holding om op 3 oktober 2006 te worden voorgelegd aan haar Raad van Bestuur. We zijn op de goede weg naar de financiële gezondmaking, zegt Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, maar verdere inspanningen blijven nodig. We moeten hierbij heel ambitieus zijn als het aankomt op verdere groei. Onze maatschappelijke opdracht is immers enkel geslaagd als we kwaliteit en veiligheid blijven koppelen aan een toenemende bijdrage aan de mobiliteit.

De geconsolideerde resultaten van de NMBS-Groep (NMBS-Holding/Infrabel/NMBS) voor het eerste semester 2006 bevestigen de tendens van een aanhoudende verbetering van het operationeel resultaat. Ze worden echter uitzonderlijk beïnvloed door de overdracht van ABX-Worldwide.

Het EBITDA (operationeel resultaat) bedraagt 62,3 miljoen euro voor het eerste semester. Verleden jaar lag dit dicht bij nul euro. Dit resultaat maakt het mogelijk om verder vooruitgang te maken teneinde een EBITDA te bereiken dat volstaat om de lasten verbonden aan de schulden en de investeringen op eigen fondsen te dragen. Ter herinnering: die doelstelling moet half 2008 worden bereikt.

De omzet stijgt met 6,3% ten gevolge een gestage groei van het verkeer in alle activiteitensectoren. Als gevolg daarvan stijgen de inkomsten uit het verkeer sneller (+8,2%) dan de exploitatiedotatie van de Staat (+4,6%). De evolutie van het verkeer en van de eenheidsopbrengsten waren gunstig voor alle activiteitensectoren.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de evolutie van het verkeer per activiteitsector:

Totaal verkeer

9.070,7

8.510,6

6,6%

RN (mio r-km)

4.245,5

4.004,9

6,0%

RI (mio r-km)

558,8

532,4

5,0%

Cargo (mio T-km)

4.266,4

3.973,3

7,4% RN= Reizigers Nationaal RI= Reizigers Internationaal r-km= reiziger-kilometer Die gunstige evolutie zorgt ervoor dat het aandeel van de staatsdotatie in de geconsolideerde omzet daalt tot 53,3%; een jaar geleden was dit nog 54,1%. Ze zorgt tevens opnieuw voor een verhoging van de productiviteit die met 8,5% steeg tegenover vorig jaar. Naast de evolutie van de omzet is het goede niveau van het EBITDA voornamelijk te wijten aan de beheersing van de expolitatiekosten, in het bijzonder van goederen en diverse diensten waarvan de stijging beperkt bleef tot 5,5% in vergelijking met 2005. Die kostencontrole is evenwel gedeeltelijk toe te schrijven aan de uitvoeringstermijnen van bepaalde investeringsprojecten. De personeelskosten stijgen licht. Alhoewel het personeelsbestand lager is dan in 2005 (-1% op 30 juni 2006 tegenover 31 december 2005), is de eenheidskost van het operationeel personeel echter in stijgende lijn (+4,5%) onder invloed van de inflatie en de stijging van de provisies voor vakantie en deeltijds werk. Kerncijfers voor de NMBS-Groep (**) :


1e semester 2006


1e semester 2005

Verschil (%)

Omzet (*)


1.367,6


1.286,7

6,3%

EBITDA (*)

62,3


-0,1

NS

EBT (*)


-50,4


-103,3

NS

Productiviteit (verkeer/VTE)

498

459

8,5%

NS= niet significatief ; VTE= voltijds equivalent (*) in miljoen euro
(**) consolidatie beperkt tot NMBS-Holding, Infrabel en NMBS

Het geconsolideerd financieel resultaat wordt gunstig beïnvloed door de positieve resultaten van de financiële instrumenten voor risico-indekking (+43,7 miljoen euro). Er moet echter worden benadrukt dat dit geen recurrente opbrengsten zijn: in 2005 was dit resultaat nog voor 104,3 miljoen euro negatief.

Het uitzonderlijke resultaat bedraagt -125,1 miljoen euro. Hiervan wordt 119,7 miljoen euro gevormd door de bijkomende netto kosten die de NMBS-Holding heeft ingeschreven om al de gevolgen van de verkoop van ABX Worldwide te dekken. Die verkoop heeft de NMBS-Groep verlost van alle toekomstige financiële lasten met betrekking tot ABX, meer in het bijzonder van alle algemene en specifieke garanties die aan ABX en zijn filialen werden toegestaan. De overdracht van de winstgevende distributieactiviteiten van pakjes en paletten in België moet voor het einde van 2006 nog worden gerealiseerd. De resterende 5,4 miljoen euro in het uitzonderlijk resultaat hebben betrekking op verscheidene operaties van filialen van de Groep.

Het geconsolideerd resultaat voor belastingen bedraagt -50,4 miljoen euro tegenover -103,3 miljoen euro in het 1ste semester 2005. Per bedrijf levert dit volgende cijfers op: -41,3 miljoen euro voor de NMBS-Holding, -37,3 miljoen euro voor de NMBS en + 21,3 miljoen euro voor Infrabel. Daarenboven zorgt het consolideringsproces voor de eliminatie van elementen van de boekhoudkundige hervorming ter gelegenheid van de invoering van de nieuwe structuur van de Groep in 2005, en dit voor een bedrag van +6,9 miljoen euro.

De operationele cash-flow (zonder de impact van alternatieve financieringsoperaties) bedraagt +7,5 miljoen euro. Die cash flow houdt rekening met de kosten van de schulden die werden aangegaan. Hij is wel onvoldoende om de investeringen op eigen fondsen (26,6 miljoen euro) te dragen.

Netto geconsolideerde schuld

De netto schuld van de NMBS-Groep bedraagt op 30 juni 2006 1.772,0 miljoen euro waarvan 1.304,2 miljoen euro buiten balans, 190,4 miljoen euro gewone schulden en 277,4 miljoen euro schulden die voortvloeien uit de overdracht (eind 2005) van de pensioenverplichtingen aan de Staat.

Op 30 juni 2005 beliep de netto schuld 1.277 miljoen euro. De toename volgt hoofdzakelijk uit de schuld die werd aangegaan met het oog op de compensatie van de overname van de pensioenverplichtingen en de met eigen middelen te realiseren investeringen.

Resultaten per bedrijf van de Groep

NMBS-Holding

De courante resultaten van de NMBS-Holding voor het eerste semester 2006 bevestigen de grote lijnen die werden opgetekend in 2005. Het uitzonderlijk resultaat wordt bepaald door de invloed van de verkoop van ABX-Worldwide.

Het EBITDA van de NMBS-Holding bedraagt 34,6 miljoen euro voor het eerste semester; in 2005 was dit nog 5,2 miljoen euro.

Het EBT bedraagt -41,2 miljoen euro tegen -18,3 miljoen in 2005, met inbegrip van de uitzonderlijke kost van 119,7 miljoen euro die de gevolgen van de verkoop van ABX Worldwide dragen.

Infrabel

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, heeft tijdens het eerste semester van 2006 haar inspanningen onverminderd verder gezet om de kwaliteit en de veiligheid van haar netwerk steeds verder te verbeteren. Die inspanningen worden bekroond met uitstekende resultaten op het vlak van stiptheid, 95,2% van de treinen rijden op tijd (of met een vertraging van minder dan of gelijk aan 5 minuten). Dat resultaat behoort tot de beste in Europa.

Enkele belangrijke dossiers die kenmerkend zijn voor het eerste semester van 2006 zijn de ondertekening van een belangrijk contract (16,5 miljoen euro) voor de uitrusting van het Belgische spoorwegnet met een nieuw informatiesysteem voor de reizigers (PIDAAS). Een ander contract (105 miljoen euro) moet toelaten om de seininrichting van het netwerk uit te rusten met een stopfunctie en op termijn met het Europese signalisatie- en beveiligingssysteem ETCS. Op verschillende plaatsen in België zet Infrabel haar onderhouds- en uitbreidingswerken van het netwerk onverdroten verder. Dit is onder meer het geval voor het GEN-netwerk en de hogesnelheidslijnen.

Op financieel vlak houden de resultaten van Infrabel gelijke tred met die van het eerste semester van 2005. Dat getuigt van een uitstekende stabiliteit in het beheer. De infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet noteert een operationeel resultaat (EBITDA) van 28 miljoen euro. Dit is identiek aan het resultaat van het eerste semester van vorig jaar. Het globale resultaat (EBT) blijft eveneens op gelijke hoogte: 21 miljoen euro tegenover 22 miljoen euro in 2005.


1^ste semester 2005

1^ste semester 2006
%
Omzet

708,3

723,5

+2,1
Kosten

680,7

695,4

+2,2
EBITDA (operationeel resultaat)
27,5
28,0

+1,4
EBT (globaal resultaat voor belastingen)

22,3

21,3

-0,4

In het tweede semester wil Infrabel zijn inspanningen voortzetten op gebied van veiligheid en kwaliteit. Dat blijven dé prioriteiten van de onderneming en vormen de sterke assen van het strategisch plan BRIO. Het einde van het jaar zal ook worden gekenmerkt door de ingebruikname van enkele belangrijke spoorinfrastructuren zoals de boog van Leuven, de capaciteitsverdubbeling naar vier sporen op de lijn Brussel-Leuven en de spoorviaducten van Brussel-Noord en Brussel-Zuid, verklaart Gedelegeerd Bestuurder Luc Lallemand.

Voor het eerst positieve cash-flow voor de NMBS

De financiële resultaten voor het eerste semester van 2006 laten voor de eerste keer een positief EBITDA van 1,1 miljoen euro optekenen, of
35,2 miljoen meer dan voor het eerste half jaar van 2005. Ook ten opzichte van de budgetprognose wordt een verbetering genoteerd van 21 miljoen euro.

Het EBITDA is het meest sprekende cijfer om het beheer van het bedrijf te beoordelen, wat aantoont dat de maatregelen die het management nam in de reizigers- en in de goederensector hun vruchten afwerpen.

Het netto resultaat beloopt -37,3 miljoen euro, een verbetering met
29,2 miljoen euro tegenover het eerste semester van verleden jaar.

De inkomsten stegen met 94,2 miljoen euro (+9,8%), terwijl de kosten slechts toenamen met 59,1 miljoen euro (+5,9%). De belangrijkste verklaring voor de kostenstijging is de gebruiksvergoeding voor de spoorinfrastructuur (aan Infrabel) die steeg met 53 miljoen euro. De personeels- en energiekosten bleven globaal beschouwd goed onder controle.

De omzet steeg voor het eerste semester tot 1.028,9 miljoen euro (staatscompensaties inbegrepen). De omzet ging er in elk van de drie activiteitensectoren op vooruit: +11,3% voor B-Cargo, +10% voor het binnenlands reizigersverkeer en +7,1% voor het internationaal reizigersverkeer.


* Voor het binnenlands reizigersverkeer werd 4.245 reizigers-km gehaald, wat overeenstemt met 93,8 miljoen reizigers (6% meer dan in dezelfde periode in 2005). Vooral de segmenten van de trajectkaarten (bijvoorbeeld Pass-formules), de treinkaarten en het grensoverschrijdend verkeer groeiden.


* Wat het internationaal reizigersverkeer betreft: hier werd 558,8 reizigers-km gerealiseerd, wat 5% meer is dan een jaar geleden. Eurostar en Thalys zagen hun verkeer toenemen met 6,2 en 6,4%

Het vrachtverkeer ging er ook op vooruit: met 4.266 miljoen ton-km deed
B-Cargo 7,4% beter dan tijdens de eerste zes maanden van 2005. Het bruto tonnage bleef stabiel op 30,1 miljoen ton. Dit betekent dat de aangewende middelen verder werden geoptimaliseerd, want ook de gemiddelde afgelegde afstand steeg met 6,9%.

Een tevreden Gedelegeerd Bestuurder Marc Descheemaecker: We zijn erg opgetogen over deze resultaten. Voor het zesde opeenvolgende trimester verbeteren we ons resultaat met 15 miljoen euro, dat betekent 250.000 euro per werkdag. Dit toont duidelijk aan dat de NMBS meer dan ooit op het juiste spoor zit om de doelstelling van een break-even in 2008 te behalen.

""