Promotiecampagne van start: Varen in Groningen
28 september 2006
Kwaliteiten van provincie Groningen als vaarprovincie op Z-card
Er wordt veel geïnvesteerd in het Groningse recreatieve vaarwegnet,
maar dit vertaalt zich nog niet automatisch in meer vaartoeristen.
Daarom gaat Marketing Groningen voor de provincie een campagne starten
(vanaf 2007) om vaarrecreanten/watersporters ervan te overtuigen dat
Groningen vele kwaliteiten heeft als vaarprovincie. Deze campagne
wordt gekoppeld aan de bestaande promotiecampagne van Groningen.
GS stellen voor de periode tot en met 2009 ruim een ton euro
beschikbaar en verwachten van de ondernemers ook een bijdrage (zo'n
35.000 euro).
De campagne zal bestaan uit acties zoals productie en verspreiding van
een zogenaamde Z-card, advertenties, website etc.
De afgelopen periode is met diverse partijen, met vaarondernemers en
Marketing Groningen gekeken naar de mogelijkheden om Groningen als
vaarprovincie te promoten. Het resultaat is een door alle partijen
gedragen campagneplan. De campagne richt zich binnen de groep
vaarrecreanten/watersporters op: vaartoeristen (gemotoriseerde
toervaart), verblijfsrecreanten, dagrecreanten en kanovaarders.
Z-card
De basis van de campagne wordt gevormd door de Z-card. Dit is een
uitvouwbare kaart op creditcardformaat. De Z-card geeft in een
oogopslag de vaarroutes, relevante bezienswaardigheden en de
belangrijkste voorzieningen weer. Deze informatieve kaart wordt gratis
verspreid onder binnenkomende vaartoeristen bij bruggen, sluizen,
jachthavens en campings.
Er wordt een slogan ontwikkeld om de komende jaren te communiceren in
de diverse campagne-elementen. Ook komen er advertenties in special
interest-bladen, zoals Motorboot, Zeilen, Waterkampioen. De website
www.groningen.nl wordt aangepast zodat er een beter overzicht ontstaat
van de vaar- en kanomogelijkheden in Groningen. Deze informatie wordt
ook direct toegankelijk via een nieuw te ontwikkelen url (gekoppeld
aan de website www.groningen.nl).
Varen in Groningen
De basisinfrastructuur (routes, jachthavens, aanlegplaatsen, etc.) is
goed ontwikkeld in Groningen. Naast meren zijn er vier belangrijke
vaarcircuits: Noord-Groningen (Reitdiep & Marengebied), het
Damsterdiepcircuit (inclusief Eemskanaal en Schildmeer), het
vaarcircuit in Oost Groningen en het Westerkwartier. De stad vormt het
knooppunt van de verschillende vaarroutes. In totaal zijn er 44
jachthavens en ongeveer 5000 ligplaatsen. Met een gemiddelde
verhuurgraad van 78% zijn deze goed voor circa 150.000 overnachtingen
en een besteding van circa EUR 9 miljoen (dagbesteding EUR 60,-) op
jaarbasis.
Maar deze infrastructuur is bij vaarrecreanten nog onvoldoende bekend.
De vaartoerist moet dus overtuigd worden dat het goed varen is in
Groningen en daarvoor is het belangrijk om het onderscheidende
karakter van Groningen ten opzichte van andere vaargebieden in de
campagne tot uiting te brengen. Enerzijds is dat de rust en het
authentieke karakter van Groningen. Er is voldoende ruimte op het
water en in de jachthavens, sluizen en bruggen dienen in veel gevallen
zelf te worden bediend en je hoeft geen tolgeld te betalen. Anderzijds
onderscheidt Groningen zich door de culturele en historische
bezienswaardigheden, mooie natuurgebieden en karakteristieke
landschappen (zoals de nieuwe vaarroute Van Turfvaart naar Toervaart,
klaar in 2008). Daarnaast zijn er evenementen die gebruikt kunnen
worden om vaarrecreanten aan te sporen naar Groningen te komen. Zoals
Groninger Welvaart, Delfsail, de Stad en Ommelandtocht, de Colin
Archer race en de traditionele zeilrace Delfzijl-Borkum-Delfzijl.
29 september 2006
Provincie Groningen