Kia presenteert de nieuwe Opirus als het vlaggenschip voor 2007
(9/29/2006)
Op 28 september vond de Europese première plaats van de opmerkelijk
luxe Kia Opirus op de Mondial de lâAutomobile in Parijs. De vijf meter
lange vierdeurs sedan oogt nog meer uitgebalanceerd en bevestigt zijn
reputatie met hogere prestaties en meer comfort bij tegelijk dalende
exploitatiekosten.
De V6 benzinemotor is vergroot van 3,5 naar 3,8 liter cilinderinhoud
en er zijn significante verbeteringen van het comfort, weggedrag,
veiligheid en raffinement. Mede dankzij het lagere eigen gewicht is de
Opirus handzamer en sneller dan voorheen.
âOnze nieuwe 2007 Opirus is sterk verbeterd op zoveel punten dat het
bijna een geheel nieuwe auto isâ, zegt de enthousiaste Jean-Charles
Lievens, Senior Vice President van Kia Motors Europe. âIn zijn
nieuwste vorm is de Opirus een echt vlaggenschip dat de hoge
bouwkwaliteit demonstreert die Kia nu bereikt in alle modellen. De
Opirus ziet er verfijnder uit, is sneller, verbruikt minder brandstof,
rijdt soepeler, stuurt preciezer, zit vol met nieuwe voorzieningen en
is al met al een bewonderenswaardig comfortabele manier van reizen.â
De cijfers bevestigen het optimisme van Lievens, want: âvorig jaar
daalde de verkoop van autoâs met benzinemotor in het E-segment (in de
vier grootste Europese markten) met 16% en deze trend zet zich door in
2006. Daarentegen stijgt de verkoop in dezelfde landen van de Opirus
dit jaar met 21% en ik ben er zeker van dat deze groei zich volgend
jaar zal versnellen zodra het 2007 model in de Kia showrooms
verschijnt. De nieuwe luxe Kia sedan is een echt kwaliteitsproduct dat
de hoogste niveaus van comfort, verfijning en stilte biedt,â zo vult
SVP Lievens nog aan.
Langer, slanker en lichter
De ontwerpers van Kia hebben de 2007 Opirus een moderner, meer
gebalanceerd uiterlijk gegeven door de voorkant van de motorkap te
verlagen en een bredere, vloeiender gevormde grille te monteren die 65
mm verder naar voren staat. Aan de achterzijde is de bagageklep 8 mm
verhoogd en eveneens met 65 mm verder naar achter doorgetrokken. De
overbouw van de achterzijde is met 20 mm toegenomen, waarmee de lengte
van de Opirus op exact 5 meter uitkomt. De dubbele koplampen zijn
opnieuw vormgegeven, terwijl achter verticale lichtarmaturen zijn
gekozen die niet doorlopen in de bagageklep of in de achterspatborden.
De uitlaat is dubbel uitgevoerd met verchroomde uiteinden. De nieuwe
lichtmetalen 17-inch velgen zijn groter en staan ook verder naar
buiten voor een grotere spoorbreedte. Bovendien worden de wielkasten
mooi uitgevuld.
31% meer vermogen bij gunstiger brandstofverbruik
Om de 2007 Opirus in zijn segment nog competitiever te maken, heeft
Kia in plaats van de 3,5-liter V6 een 3,8-liter V6 motor ontwikkeld.
Deze aluminium 3.778 cm3 zescilinder levert precies een derde meer
vermogen dan zijn voorganger, ofwel 196 kW (266 pk) bij 6.000 toeren
per minuut. De trekkracht is bijna een vijfde (+18%) groter met 353 Nm
bij 4.500 toeren. De nieuwe motor versnelt de met bijna 100 kg
afgeslankte Opirus vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 7,5
seconden (-18,5% t.o.v. voorheen 9,2 sec) en maakt een topsnelheid van
230 km/h mogelijk.
De automatische transmissie met vijf versnellingen is ongewijzigd, met
het van Kia bekende Sport Mode systeem dat naast volledig automatisch
schakelen ook sequentiële handbediening mogelijk maakt. De nieuwe
motor is zuiniger dan zijn voorganger en het gecombineerde
brandstofverbruik in de Europese meetnorm is met 4,4% verlaagd tot
slechts 10,9 l/100 km. De brandstoftank heeft 70 liter nuttige inhoud
voor een actieradius van minstens 750 km bij een gematigde rijstijl en
nog beduidend meer voor economische rijders. De bagageruimte is
vergroot tot 450 liter inhoud volgens de SAE meting.
Vernieuwde wielophanging, stijver koetswerk en verhoogde veiligheid
Het topmodel van Kia profiteert van een ingrijpende reconstructie
onderhuids, hetgeen de nieuwe Opirus onderscheidt van een simpele
face-lift. Er zijn beduidende verbeteringen in de structuur van de
zelfdragende carrosserie en in de wielophanging aangebracht. De
veiligheid van de inzittenden is verhoogd door de herziene
kooiconstructie met versterkingen aan de onderkant van het schutbord,
dwarsverbindingen in de wagenvloer en sterkere voor- en
achterdeurstijlen en B-stijlen (tussen de portieren). Aanvullende
bescherming tegen aanrijdingen van opzij is voorzien door nieuwe,
grotere airbags in de rugleuningen van de voorstoelen, die zowel de
heup als de lende en de borstkas opvangen.
Het verbeterde weggedrag van de 2007 Opirus is het resultaat van
geheel nieuwe wielophanging voor en achter, samen met grotere
spoorbreedte (voor +15 mm en achter +30 mm) en bredere 235/55 banden
op grotere 17-inch velgen. De constructie van een subframe met âdouble
wishboneâ (twee boven elkaar geplaatste Y-vormige wieldraagarmen)
onafhankelijke ophanging is bewaard gebleven. De vorm van de onderste
draagarm met de langste zijde naar de rijrichting toe geeft een
bredere basis voor stabiel rijgedrag. De tandheugel van de
stuurinrichting is verlaagd opgehangen om trillingen verder te
reduceren. De fuseehelling is vergroot van 3,5 naar 5 graden, ten
gunste van hogere rechtuit stabiliteit.
De achterwielophanging heeft nu een dwars geplaatst subframe dat de
separaat van elkaar geplaatste schroefveren en veerdempers draagt. De
bovenste wieldraagarmen reiken nu tot in de bolling van het wiel; het
van Kia bekende âin-wheelâ systeem dat meer ruimte vrij laat ten
gunste van het bagagecompartiment. De nieuwe wielophanging weegt 34 kg
minder dan het voorgaande systeem, waarvan een belangrijk deel
onafgeveerd gewicht is.
De 2007 Opirus verliest niets van zijn kenmerkende luxe veercomfort.
Het elektronisch geregelde veersysteem ECS van de Opirus is behouden,
met verfijningen in de software. Een snel reagerende computer bewaakt
de rijsnelheid en oneffenheden in het wegdek en stuurt op basis
hiervan de weerstand van elke individuele veerdemper. Dit vermindert
overhellen van het koetswerk in snelle bochten en het gaat duiken bij
krachtig afremmen, respectievelijk steigeren bij snel optrekken tegen.
Het resultaat is dat de Opirus verregaand vlak boven het wegdek blijft
in alle omstandigheden, zonder iets in te boeten op de fameuze soepele
vering zelfs op zeer ruw wegdek.
Talrijke hi-tech comfortverbeteringen
Het interieur van de 2007 Opirus heeft een geheel nieuw dashboard en
instrumentarium, midden- en tunnelconsole, en verwarming en
ventilatiebediening. Bij de nieuwe voorzieningen treft men verwarmde
én gekoelde voorstoelen, elektrisch verstelbare pedalen, viervoudig
verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel en een tripcomputer met
verbeterde display.
De Opirus is standaard voorzien van talrijke items. De uitrusting
omvat ECS (Electronic Controlled Suspension), TCS (Traction Control
System), ESP (Electronic Stability Control), BAS (Brake Assist
System), elektrisch radiaal (omhoog en omlaag) en axiaal (lengte van
de stuurkolom) verstelbaar stuurwiel met geheugenfunctie, trip
computer met 4-inch monitor, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
met geheugenfunctie, lederen bekleding van stoelen en deurpanelen,
elektrisch verstelbare spiegels met geheugenfunctie, ruitenwissers met
regensensor en een koelvakje in de middenconsole.
Interieurruimte was al een sterk punt van de Opirus en het 2007 model
biedt genereuze afmetingen dankzij de 2,8 m lange wielbasis plus
efficiënte ruimteverdeling. De hoofdruimte voorin is 1.015 mm voor en
970 mm achterin, met respectievelijk 1.130 mm en 935.5 mm beenruimte.
De schouderbreedte is 1.475 mm voorin en 1.460 mm achterin.
De Opirus is in de thuismarkt Korea de bestverkopende luxe sedan en
komt in januari 2007 in de Europese Kia showrooms. Dan worden ook de
definitieve prijzen bekend gemaakt. Kia Motors vertrouwt erop dat de
2007 Opirus in zijn segment een nog sterker concurrerende aanbieding
is en rekent op een sterke verhoging van de vraag.
AutoRai