AutoRai

Kia presenteert de nieuwe Opirus als het vlaggenschip voor 2007

(9/29/2006)
Op 28 september vond de Europese première plaats van de opmerkelijk luxe Kia Opirus op de Mondial de lâAutomobile in Parijs. De vijf meter lange vierdeurs sedan oogt nog meer uitgebalanceerd en bevestigt zijn reputatie met hogere prestaties en meer comfort bij tegelijk dalende exploitatiekosten.
De V6 benzinemotor is vergroot van 3,5 naar 3,8 liter cilinderinhoud en er zijn significante verbeteringen van het comfort, weggedrag, veiligheid en raffinement. Mede dankzij het lagere eigen gewicht is de Opirus handzamer en sneller dan voorheen.

âOnze nieuwe 2007 Opirus is sterk verbeterd op zoveel punten dat het bijna een geheel nieuwe auto isâ, zegt de enthousiaste Jean-Charles Lievens, Senior Vice President van Kia Motors Europe. âIn zijn nieuwste vorm is de Opirus een echt vlaggenschip dat de hoge bouwkwaliteit demonstreert die Kia nu bereikt in alle modellen. De Opirus ziet er verfijnder uit, is sneller, verbruikt minder brandstof, rijdt soepeler, stuurt preciezer, zit vol met nieuwe voorzieningen en is al met al een bewonderenswaardig comfortabele manier van reizen.â De cijfers bevestigen het optimisme van Lievens, want: âvorig jaar daalde de verkoop van autoâs met benzinemotor in het E-segment (in de vier grootste Europese markten) met 16% en deze trend zet zich door in 2006. Daarentegen stijgt de verkoop in dezelfde landen van de Opirus dit jaar met 21% en ik ben er zeker van dat deze groei zich volgend jaar zal versnellen zodra het 2007 model in de Kia showrooms verschijnt. De nieuwe luxe Kia sedan is een echt kwaliteitsproduct dat de hoogste niveaus van comfort, verfijning en stilte biedt,â zo vult SVP Lievens nog aan.

Langer, slanker en lichter

De ontwerpers van Kia hebben de 2007 Opirus een moderner, meer gebalanceerd uiterlijk gegeven door de voorkant van de motorkap te verlagen en een bredere, vloeiender gevormde grille te monteren die 65 mm verder naar voren staat. Aan de achterzijde is de bagageklep 8 mm verhoogd en eveneens met 65 mm verder naar achter doorgetrokken. De overbouw van de achterzijde is met 20 mm toegenomen, waarmee de lengte van de Opirus op exact 5 meter uitkomt. De dubbele koplampen zijn opnieuw vormgegeven, terwijl achter verticale lichtarmaturen zijn gekozen die niet doorlopen in de bagageklep of in de achterspatborden. De uitlaat is dubbel uitgevoerd met verchroomde uiteinden. De nieuwe lichtmetalen 17-inch velgen zijn groter en staan ook verder naar buiten voor een grotere spoorbreedte. Bovendien worden de wielkasten mooi uitgevuld.

31% meer vermogen bij gunstiger brandstofverbruik

Om de 2007 Opirus in zijn segment nog competitiever te maken, heeft Kia in plaats van de 3,5-liter V6 een 3,8-liter V6 motor ontwikkeld. Deze aluminium 3.778 cm3 zescilinder levert precies een derde meer vermogen dan zijn voorganger, ofwel 196 kW (266 pk) bij 6.000 toeren per minuut. De trekkracht is bijna een vijfde (+18%) groter met 353 Nm bij 4.500 toeren. De nieuwe motor versnelt de met bijna 100 kg afgeslankte Opirus vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 7,5 seconden (-18,5% t.o.v. voorheen 9,2 sec) en maakt een topsnelheid van 230 km/h mogelijk.

De automatische transmissie met vijf versnellingen is ongewijzigd, met het van Kia bekende Sport Mode systeem dat naast volledig automatisch schakelen ook sequentiële handbediening mogelijk maakt. De nieuwe motor is zuiniger dan zijn voorganger en het gecombineerde brandstofverbruik in de Europese meetnorm is met 4,4% verlaagd tot slechts 10,9 l/100 km. De brandstoftank heeft 70 liter nuttige inhoud voor een actieradius van minstens 750 km bij een gematigde rijstijl en nog beduidend meer voor economische rijders. De bagageruimte is vergroot tot 450 liter inhoud volgens de SAE meting.

Vernieuwde wielophanging, stijver koetswerk en verhoogde veiligheid

Het topmodel van Kia profiteert van een ingrijpende reconstructie onderhuids, hetgeen de nieuwe Opirus onderscheidt van een simpele face-lift. Er zijn beduidende verbeteringen in de structuur van de zelfdragende carrosserie en in de wielophanging aangebracht. De veiligheid van de inzittenden is verhoogd door de herziene kooiconstructie met versterkingen aan de onderkant van het schutbord, dwarsverbindingen in de wagenvloer en sterkere voor- en achterdeurstijlen en B-stijlen (tussen de portieren). Aanvullende bescherming tegen aanrijdingen van opzij is voorzien door nieuwe, grotere airbags in de rugleuningen van de voorstoelen, die zowel de heup als de lende en de borstkas opvangen.

Het verbeterde weggedrag van de 2007 Opirus is het resultaat van geheel nieuwe wielophanging voor en achter, samen met grotere spoorbreedte (voor +15 mm en achter +30 mm) en bredere 235/55 banden op grotere 17-inch velgen. De constructie van een subframe met âdouble wishboneâ (twee boven elkaar geplaatste Y-vormige wieldraagarmen) onafhankelijke ophanging is bewaard gebleven. De vorm van de onderste draagarm met de langste zijde naar de rijrichting toe geeft een bredere basis voor stabiel rijgedrag. De tandheugel van de stuurinrichting is verlaagd opgehangen om trillingen verder te reduceren. De fuseehelling is vergroot van 3,5 naar 5 graden, ten gunste van hogere rechtuit stabiliteit.

De achterwielophanging heeft nu een dwars geplaatst subframe dat de separaat van elkaar geplaatste schroefveren en veerdempers draagt. De bovenste wieldraagarmen reiken nu tot in de bolling van het wiel; het van Kia bekende âin-wheelâ systeem dat meer ruimte vrij laat ten gunste van het bagagecompartiment. De nieuwe wielophanging weegt 34 kg minder dan het voorgaande systeem, waarvan een belangrijk deel onafgeveerd gewicht is.

De 2007 Opirus verliest niets van zijn kenmerkende luxe veercomfort. Het elektronisch geregelde veersysteem ECS van de Opirus is behouden, met verfijningen in de software. Een snel reagerende computer bewaakt de rijsnelheid en oneffenheden in het wegdek en stuurt op basis hiervan de weerstand van elke individuele veerdemper. Dit vermindert overhellen van het koetswerk in snelle bochten en het gaat duiken bij krachtig afremmen, respectievelijk steigeren bij snel optrekken tegen. Het resultaat is dat de Opirus verregaand vlak boven het wegdek blijft in alle omstandigheden, zonder iets in te boeten op de fameuze soepele vering zelfs op zeer ruw wegdek.

Talrijke hi-tech comfortverbeteringen

Het interieur van de 2007 Opirus heeft een geheel nieuw dashboard en instrumentarium, midden- en tunnelconsole, en verwarming en ventilatiebediening. Bij de nieuwe voorzieningen treft men verwarmde én gekoelde voorstoelen, elektrisch verstelbare pedalen, viervoudig verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel en een tripcomputer met verbeterde display.

De Opirus is standaard voorzien van talrijke items. De uitrusting omvat ECS (Electronic Controlled Suspension), TCS (Traction Control System), ESP (Electronic Stability Control), BAS (Brake Assist System), elektrisch radiaal (omhoog en omlaag) en axiaal (lengte van de stuurkolom) verstelbaar stuurwiel met geheugenfunctie, trip computer met 4-inch monitor, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, lederen bekleding van stoelen en deurpanelen, elektrisch verstelbare spiegels met geheugenfunctie, ruitenwissers met regensensor en een koelvakje in de middenconsole.

Interieurruimte was al een sterk punt van de Opirus en het 2007 model biedt genereuze afmetingen dankzij de 2,8 m lange wielbasis plus efficiënte ruimteverdeling. De hoofdruimte voorin is 1.015 mm voor en 970 mm achterin, met respectievelijk 1.130 mm en 935.5 mm beenruimte. De schouderbreedte is 1.475 mm voorin en 1.460 mm achterin.

De Opirus is in de thuismarkt Korea de bestverkopende luxe sedan en komt in januari 2007 in de Europese Kia showrooms. Dan worden ook de definitieve prijzen bekend gemaakt. Kia Motors vertrouwt erop dat de 2007 Opirus in zijn segment een nog sterker concurrerende aanbieding is en rekent op een sterke verhoging van de vraag.