Nieuw gezicht voor achterzijde station Kortrijk
27/09/2006
De NMBS-Groep benadert alle bouw- of verbouwings-werkzaamheden van
haar belangrijke stations als een totaalconcept. Hierbij wordt veel
aandacht besteed aan intermodaliteit. Dit wil zeggen dat het station
vlot bereikbaar moet zijn, zowel voor reizigers die te voet, per fiets
of met het openbaar vervoer komen als voor reizigers die met de wagen
komen. Maar niet enkel de reiziger moet de voordelen van het station
ervaren.
Het station zal ook een motor zijn voor de ontwikkeling van de
stationsbuurt. Het wordt een ontmoetingsplaats in de stad waarbij de
spoorweg géén barrière vormt tussen de stadswijken, maar de stadsdelen
met elkaar verbindt door een concept van doorwaadbaarheid. Zo wordt
het station géén eiland in, maar een deel van het stadsweefsel. Er
wordt hierbij gestreefd naar een goede mix van reizen, wonen, werken
en winkelen. Kortom een evenwicht tussen de behoeften van reizigers en
de stadsbewoners.
In Kortrijk wordt dit in de praktijk omgezet door de modernisering van
de achterzijde van het station en de geplande stedenbouwkundige
ontwikkelingen. De nieuwe achterzijde kadert binnen het masterplan
stadsontwerp Kortrijk stationsomgeving, opgemaakt door het
stedenbouwkundig bureau Maxwan. Het Kortrijks station zal een
belangrijke meerwaarde betekenen voor de reiziger en de Kortrijkzaan.
HST-Connect
Nog tot 2008 participeren vijf steden en gemeenten uit de regio
(Kortrijk, Harelbeke, Waregem, Menen en Wevelgem), de intercommunale
Leiedal en het provinciebestuur West-Vlaanderen in het HST-project
Connect in het kader van Interreg IIIB Noordwest-Europa. In het
project zijn verder instanties betrokken uit Groot-Brittannië,
Frankrijk, Nederland, Duitsland en België.
Het project wil stationsomgevingen opwaarderen om een betere
aansluiting op het internationale HST-netwerk te bekomen. De
verfraaiing van het station van Kortrijk moet de ontsluiting naar het
HST-station van Rijsel verbeteren. Voor dit project werd een
subpartnerschap opgezet met de NMBS-Groep.
Met HST-Connect kan de Kortrijkse regio 3,5 miljoen euro investeren in
de verbetering van vijf stationsomgevingen, waarvan 1,1 miljoen euro
gesubsidieerd worden door Europa. Om de Europese subsidie te
verkrijgen, moeten de werkzaamheden worden uitgevoerd en gefactureerd
tegen uiterlijk eind maart 2008. Dit betekent dat de werkzaamheden
zullen moeten worden uitgevoerd volgens een strikte en korte planning.
Metamorfose achterzijde station Kortrijk
De achterzijde van het Kortrijks station aan de Minister Pieter
Tacklaan krijgt een volwaardig nieuw gezicht. Er komt een ruime tweede
stationshal met toegangshelling tot de westelijke onderdoorgang. De
bestaande onderdoorgangen zullen vloeiend op elkaar aansluiten.
De westelijke onderdoorgang onder de sporen wordt grondig opgefrist
door Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische
spoorwegnet. Vorig jaar waren er reeds schilderwerken. Volgend jaar
wordt ook de vloer en de bekleding van de trappen naar de perrons
vernieuwd en komt er nieuwe verlichting. Het tunneltje onder de
Minister Pieter Tacklaan wordt ook gerenoveerd, samen met het
toegangsgebouw aan de Bloemistenstraat. Het gebouw zal een
gelijkaardige architectuur krijgen als de vernieuwingswerken kant
station.
De nieuwe tweede stationshal zal een oase van licht worden. Door het
oplichten van het dak wordt er een gelijkgronds gevoel gecreëerd.
Dankzij het gebruik van veel glas zullen de reizigers steeds volop van
daglicht kunnen genieten. Dit creëert een aangenaam en veilig gevoel.
Via de nieuwe hal zal er ook een directe verbinding zijn tussen de
bushalte en de onderdoorgang. Brede trappen en een roltrap zullen
rechtstreeks naar een zoenzone leiden. Op het niveau van de
onderdoorgang komt er een veilige wachtruimte.
In het ontwerp wordt er ook rekening gehouden met mindervaliden. Zo
zijn er verschillende voorzieningen getroffen, zoals geleidetegels.
Overdekte fietsenstalling
In de overdekte toegangshelling zal plaats worden gemaakt voor 300
fietsenrekken. Op die manier kunnen fietsers op een veilige en
comfortabele manier hun fiets stallen. Ook het fietspad kant sporen
wordt volledig heraangelegd met veel groen. Spoor 9 en de omheining
worden uitgebroken om het nieuwe fietspad aan te leggen.
Tijdschema
De werkzaamheden gaan midden februari 2007 van start. Midden februari
2008 moet de nieuwe achterzijde voltooid zijn.
Tijdens de werkzaamheden zal er onvermijdelijk hinder zijn voor de
reizigers, maar deze wordt dankzij de strikte en korte planning tot
een minimum beperkt. De toegang naar de perrons blijft tijdens de
volledige duur van de werkzaamheden steeds langs beide zijden van het
station bereikbaar.
Investering
NMBS-Holding investeert samen met infrastructuurbeheerder Infrabel 2,7
miljoen euro in het station Kortrijk. De stad investeert bijna 700.000
euro en Europa nog eens 365.000 euro. De totale investering bedraagt
bijna 3,8 miljoen euro.
**** Op een weekdag stappen in het station Kortrijk gemiddeld 10.100
reizigers in de trein (telling oktober 2005). Nationaal staat Kortrijk
in de rangschikking van de belangrijkste stations op de 14de plaats.
In West-Vlaanderen is Kortrijk het tweede belangrijkste station.
""
NMBS