Brief medewerkers Sanquin Bloedbank inzake reorganisatie
Kamerstuk, 28-9-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
GMT-CB-U 2714330
28 september 2006
Hierbij zend ik u mijn reactie op de brief van een aantal medewerkers
van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest d.d. 29 juni jl. aangaande de
onrust die is ontstaan na het bekend worden van een toekomstige
reorganisatie bij Sanquin. Deze reorganisatie betreft het
centraliseren op één plaats van de donorscreening die nu op vier
verschillende locaties in Nederland plaatsvindt.
In 1998 is de Wet inzake bloedvoorziening (Wibv) in werking getreden.
De wet heeft
een nieuwe inrichting van de bloedvoorziening teweeggebracht, waarbij
het aantal bloedbanken is teruggebracht van tweeëntwintig naar negen
en uiteindelijk naar vier. Dit heeft geleid tot een inhoudelijk en
financieel doelmatiger bloedvoorziening. De wet voorziet in een
beleidsmatige sturing van de bloedvoorziening door de minister van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze sturing richt zich met name op
de kwaliteit en de toegankelijkheid van de bloedvoorziening, waarbij
aspecten als voorzieningszekerheid en kosten van de bloedvoorziening
worden meegewogen. De verantwoordelijkheid van de
bloedvoorzieningsorganisatie uit zich in de wijze waarop zij de
doeltreffendheid en doelmatigheid van processen en producten bewaakt,
beheerst en verbetert. Derhalve ben ik van oordeel dat een
reorganisatie in beginsel een interne aangelegenheid is, tenzij
daardoor de bloedvoorziening in gevaar zou komen.
Naar aanleiding van de brief van de medewerkers van de Sanquin
Bloedbank Regio Zuidwest heb ik Sanquin gevraagd om een reactie.
Sanquin heeft aangegeven dat het centraliseren van de donorscreening
op één plaats een vervolgstap is van de nieuwe inrichting van de
bloedvoorziening, gebaseerd op overwegingen van kwaliteitsverbetering,
efficiëntie en technologie. De centralisatie betreft op dit moment
alleen de uitvoering van de donorscreening en niet de bewerking van
het donorbloed. Sanquin heeft tevens aangegeven dat een randvoorwaarde
van de reorganisatie is dat de service aan ziekenhuizen, patiënten en
donors gelijk blijft, ook bij calamiteiten. Sanquin onderzoekt
momenteel de haalbaarheid van samenwerking op het gebied van
donorscreening met een collega-bloedbank in het buitenland, waardoor
bij eventuele calamiteiten een uitwijkmogelijkheid ontstaat voor
donorscreening naar een zusterinstelling in het buitenland.
Een reorganisatie ten behoeve van kwaliteitsverbetering en efficiëntie
zie ik in de eerste plaats als een interne aangelegenheid en voorts
ook niet bij voorbaat als onwenselijk. Hierbij ga ik er vanuit dat
Sanquin het wettelijk kader als uitgangspunt neemt bij haar
beslissingen rondom de voorgenomen reorganisatie.
Dit betekent dat zolang ik geen aanwijzingen heb dat de
zelfvoorziening en kwaliteit van de bloedvoorziening in het geding
komt, ik geen reden zie om in te grijpen. Echter, medewerkers van het
screeningslaboratorium van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest wijzen
er in hun brief op dat de bloedvoorziening in Nederland naar hun
mening wel degelijk in gevaar kan komen door de voorgenomen
reorganisatie. Dat is een punt van aandacht. Om er op te kunnen
vertrouwen dat de bloedvoorziening niet in gevaar komt, ben ik
voornemens Sanquin uit te nodigen voor een gesprek waarin ik
bovenstaand punt zal bespreken.
Ik ben me ervan bewust dat een reorganisatie onzekerheden met zich
meebrengt voor medewerkers en dat een goede communicatie van
essentieel belang is. Sanquin heeft aangegeven veel energie te hebben
gestoken in de communicatie over het onderwerp met medewerkers,
Centrale Ondernemingsraad en vakbonden. Echter, uit de brief blijkt
dat de medewerkers van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest dit niet zo
hebben ervaren. Sanquin heeft toegezegd om in de komende periode hier
meer aandacht aan te zullen besteden.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport