DSM


Published: 08:15 29.09.2006 GMT+2 /Source: DSM N.V. /AEX: DSM /ISIN: NL0000009827

DSM versterkt positie op het gebied van gewichtsbeheersing door overname van Lipid Technologies Provider AB

Koninklijke DSM N.V. maakt de acquisitie bekend van Lipid Technologies Provider AB (LTP), een Zweedse onderneming die beschikt over een technologieplatform op basis van lipide-formuleringen. LTP ontwikkelt lipide-afgiftesystemen voor functionele voedingsmiddelen (inclusief voedingssupplementen) en geneesmiddelen en maakt daarbij gebruik van lipiden uit natuurlijke bronnen zoals haverolie. Het belangrijkste product van LTP is een ingrediënt met de merknaam Olibra®, dat een gevoel van verzadiging opwekt en waarvan bewezen is dat het leidt tot een verminderde opname van calorieën. Op het gebied van gewichtsbeheersing spelen producten die het verzadigingsgevoel beïnvloeden een steeds grotere rol. Gezonder en minder eten wordt in toenemende mate gezien als een natuurlijke en geloofwaardige manier om het lichaamsgewicht op peil te houden.

"De acquisitie van LTP sluit naadloos aan bij de strategie van DSM, Vision 2010 - Building on Strengths, waarmee we ons richten op marktgedreven groei en innovatie, vooral ook op het gebied van voeding," zegt Feike Sijbesma, lid van de Raad van Bestuur van DSM.

Rob van Leen, Chief Innovation Officer van DSM: "LTP en DSM doen al onderzoek naar nieuwe producten en oplossingen op het gebied van gewichtsbeheersing. Deze stap legt samen met de andere activiteiten van DSM in deze markt een brede basis voor het creëren van meer innovatieve producten die de consument ondersteunen op weg naar een duurzaam gezondere levensstijl."

DSM Venturing investeerde in september 2003 in LTP en bouwde zijn belang gaandeweg uit tot 27%. Halverwege 2005 sloot DSM Food Specialties met LTP een wereldwijde overeenkomst op het gebied van marketing en verkoop, waardoor DSM het exclusieve recht verkreeg om Olibra® (onder de DSM-merknaam Fabuless(TM)) op de markt te brengen in het zuivelsegment. Gezien DSM's ambitie om verder te groeien op het gebied van gezondheidsingrediënten en een leiderschapspositie op te bouwen in de markt voor gewichtsbeheersing, was de overname van de resterende aandelen in LTP, voor een prijs van EUR 18 miljoen, een logische stap. Bovendien kunnen op basis van het technologieplatform van LTP in de toekomst nieuwe toepassingen worden ontwikkeld, ook op andere gebieden dan gewichtsbeheersing. De investering van DSM Venturing in LTP wordt beschouwd als het bewijs van de toegevoegde waarde van corporate venturing voor de open innovatiestrategie van DSM.

Fabuless(TM) / Olibra® is een revolutionair ingrediënt voor gewichtsbeheersing. Het maakt gebruik van het verzadigingsgevoel - het natuurlijke eetlustregulerende mechanisme van het lichaam - om de consument minder te laten eten, waardoor die zijn lichaamsgewicht net iets gemakkelijker op peil kan houden. De gepatenteerde combinatie van haverolie en palmolie (allebei natuurlijke lipiden die in onze voeding voorkomen) wordt verantwoordelijk gehouden voor een verzadigingsgevoel dat tot uren na de maaltijd aanhoudt.

Wat Fabuless(TM) / Olibra® uniek maakt is dat klinische tests hebben bewezen dat het product de inname van calorieën vermindert. Er zijn tot nu toe al vier studies met positieve resultaten gepubliceerd over Fabuless(TM) / Olibra®.

Met Fabuless(TM) kunnen fabrikanten van voedingsmiddelen een nieuwe gezondheidsdimensie toevoegen aan hun producten. Producten die Fabuless(TM) bevatten helpen de consument om minder calorieën in te nemen zonder dat dit gepaard gaat met inspanningen en opofferingen die gewoonlijk geassocieerd worden met het volgen van een dieet of het gebruik van afslankproducten.

Het eerste zuivelproduct met Fabuless(TM) - Action Calorie Control - kwam in augustus 2005 in Italië op de markt. In april dit jaar bracht het grootste zuivelbedrijf van Portugal (Lactogal) een product op basis van Fabuless(TM) op de markt onder de naam AdagioVersus, als onderdeel van een reeks gezonde zuivelconcepten met de verzamelnaam Adagio.

Daarnaast heeft LTP dit innovatieve ingrediënt met zeer veel succes geïntroduceerd in de voedingssupplementenindustrie, waar het wordt verkocht in losse kuipjes waarvan de inhoud door de consument zelf aan de maaltijd kan worden toegevoegd. Dit concept is in verscheidene landen geïntroduceerd, waaronder de VS (onder de merknaam Reduce), Frankrijk en Spanje (Slim 10/10) en Scandinavië (ProAim).

De totale jaaromzet van LTP bedraagt momenteel ongeveer EUR 5 miljoen.


DSM Food Specialties
DSM Food Specialties is een vooraanstaande producent van hoogwaardige oplossingen op het gebied van ingrediënten voor de internationale voedingsmiddelen- en drankenindustrie. Met 1.400 medewerkers in 25 vestigingen wereldwijd is DSM Food Specialties een wereldspeler.
Meer informatie over DSM Food Specialties is te vinden op www.dsmfoodspecialties.com. Voor meer informatie over Fabuless(TM)zie www.resisttemptation.com.

DSM Venturing
DSM Venturing investeert actief in durfkapitaalfondsen en beginnende ondernemingen op het gebied van voeding, farma en hoogwaardige materialen. De missie van DSM Venturing is het verkennen van opkomende markten en technologieën om de product-portfolio van DSM te verrijken en waarde te creëren. Voor meer informatie over DSM Venturing zie www.dsm-venturing.com.

DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei, innovatie en uitbreiding in opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim EUR 8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com.