Kleine stapjes vooruit na overleg met AS Watson
29-09-2006
Donderdag 28 september heeft CNV Dienstenbond weer overleg gevoerd met
de directie van AS Watson. Het overleg heeft geleid tot enkele kleine
stapjes vooruit. Veranderingen vragen volgens AS Watson om een lange
adem van het personeel. In deze info willen wij u informeren over de
uitkomsten van het overleg.
AS Watson wil in de komende maanden rust creëren voor het personeel.
De directie is zich bewust van het feit dat er de afgelopen tijd veel
van hen is gevraagd. AS Watson wil zoeken naar oplossingen voor de
problemen die binnen het bedrijf zijn ontstaan. Maar die oplossingen
zullen pas op de langere termijn zichtbaar zijn. Het is een proces van
veel geduld en een lange adem om zaken te veranderen binnen een grote
organisatie, aldus AS Watson.
Trekpleister
Toch zijn er een aantal belangrijke uitkomsten te melden. Zo heeft de
directie de toezegging gedaan dat Trekpleister als zelfstandige
formule zal blijven bestaan met een duidelijke positie en een
onderscheidend aanbod. AS Watson heeft vertrouwen in de toekomst van
Trekpleister en gaat verder investeren in de winkelformule.
Urennormering, verdelingen en compensatie-uren
Veel mensen in de filialen hebben aangegeven te leiden onder een hoge
werkdruk door de te strakke en niet flexibele urennormering. Daarom is
de urennormering door AS Watson nader onderzocht. Dit zal
waarschijnlijk vanaf volgend jaar leiden tot aanpassingen in de
urennormering. Er zal meer aandacht zijn voor activiteiten binnen de
winkels die nu nog niet in de urennormering zijn opgenomen. Bij
problemen met de urennormering in filialen moet overigens contact
worden gezocht met de DM. AS Watson heeft verder aangegeven dat de
verdelingen nu al iets minder zijn dan in voorgaande jaren. Volgend
jaar wil het bedrijf een extra slag slaan om zo de voorraden in de
winkels beheersbaar te maken.
De huidige urennormering in combinatie met de hoge verdelingen leidt
bij veel personeel tot een opbouw van compensatie-uren. Wij hebben
hierover veel vragen gekregen. De regel is dat compensatie-uren in
tijd kunnen worden opgenomen en in uitzonderlijke gevallen in geld. Er
is géén deadline voor het opnemen van compensatie-uren. U kunt dus
nooit verplicht worden om deze uren op te nemen vóór 31 december.
Verder is het van belang om te weten dat uw rooster twee weken van
tevoren bij u bekend moet zijn. Een rooster wordt u niet opgedrongen,
maar in overleg vastgesteld. AS Watson heeft aangegeven er op toe te
zien dat dit alles binnen het bedrijf ook wordt nageleefd.
Tevreden personeel?
Om het personeel in de toekomst beter van dienst te zijn wil AS Watson
volgend jaar een Medewerker Tevredenheidsonderzoek starten. De
bedoeling daarvan is dat u geheel anoniem kunt aangeven op welke
punten het bedrijf naar uw mening goed scoort en op welke punten zij
zich moet verbeteren. Wat ons betreft is dit een goed initiatief van
de directie. Zij stelt zich hiermee open voor kritiek van het
personeel. Tevens wordt er een vertrouwenspersoon aangesteld. Deze
persoon kunt u benaderen op het moment dat u bij uw eigen
leidinggevenden tegen grenzen aanloopt.
En verder
* wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de veiligheid in de
winkels. We blijven volgen of dit leidt tot een toename van de
veiligheid in de winkels.
* wordt in samenwerking met de vakbonden een richtlijn opgesteld
voor herplaatsingen om zo sociale gevolgen van zon herplaatsing op
te vangen.
* heeft DC Heteren op dit moment te kampen met aanloopproblemen.
Hierdoor moeten veel mensen in het DC een extra inspanning
leveren. Tevens leidt dit tot onregelmatigheden in de verdelingen.
Wij blijven volgen of AS Watson de problemen zo spoedig mogelijk
weet op te lossen.
Wat vinden wij?
CNV Dienstenbond realiseert zich dat we slechts kleine stapjes vooruit
hebben gemaakt. Veel zaken worden door AS Watson uitgesteld naar
volgend jaar. Ook wij zouden liever grote sprongen maken en nu al
verbeteringen willen zien. Uit de vele reacties die wij van u hebben
ontvangen spreekt een enorme betrokkenheid bij het bedrijf. Juist
daarom is het zo frustrerend dat veel mensen tegen problemen aanlopen
op de werkvloer. Dat blijven wij met uw hulp en steun continu onder de
aandacht brengen van AS Watson. In de hoop dat veel kleine stapjes
uiteindelijk tot een grote sprong leiden. AS Watson moet nog een hoop
waarmaken, voordat u verbetering ziet op de werkvloer. Aan onze inzet
zal het niet liggen. CNV Dienstenbond heeft uw steun daarbij hard
nodig! Blijf lid, word lid, of maak een collega lid met onderstaande
coupon.
Heeft u vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze info dan kunt u altijd
contact opnemen met uw regiokantoor. Ook kunt u contact opnemen met uw
bestuurder Wessel Breunesse. Per telefoon, 035-6460580, of per e-mail,
w.breunesse@cnvdibo.nl