Time : 16:20:59
Date : 29 September 2006
Sender Name: FEBELGRA
Oudere werknemers in de grafische sector in Vlaanderen en Brussel.
België kent een lage tewerkstelling van oudere werknemers. Uit een
OESO-studie uit 2003 blijkt dat in België amper 41% van de
beroepsbevolking tussen 50 en 64 jaar aan het werk is. Dit is 14%
lager is dan het OESO-gemiddelde, en België laat daar mee enkel
Turkije, Hongarije en Italië achter zich.
In het kader van het Leonardo-programma van de Europese Unie voerde
het Studiecentrum voor Ondernemerschap (SVO) van EHSAL-K.U.Brussel
een onderzoek naar de tewerkstelling van oudere werknemers in de
grafische sector in Vlaanderen en Brussel. Interviews met
bedrijfsleiders, personeelsverantwoordelijken en jongere en oudere
werknemers van bedrijven uit de grafische sector in Vlaanderen en
Brussel vormen de basis van deze studie.
Grafische bedrijven die competitief willen zijn en blijven, moeten
voortdurend de technologische veranderingen opvolgen en invoeren. Dit
stelt hoge eisen aan het aanpassingsvermogen en de leerbereidheid van
de werknemers. Voortdurende bijscholing is immers noodzakelijk. We
stellen vast dat ouderen dikwijls meer moeite hebben: ze leren minder
snel. Na verloop van tijd zijn ze ook minder gemotiveerd om
opleidingen te volgen en zich aan te passen aan de nieuwe
omstandigheden.
De technologische evoluties vragen ook bijzondere inspanningen van
bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken om aan die
opleidingsbehoeften tegemoet te komen. De bevraagde grafische
bedrijven voorzien opleidingen op basis van de noden van het bedrijf
en van de individuele werknemers. Opleidingen worden niet naar een
specifieke leeftijdscategorie gericht, maar naar de werknemers in die
afdelingen waar met nieuwe technieken wordt gewerkt. Soms worden alle
werknemers van die afdeling bij de opleiding betrokken, soms één of
enkele werknemers die hun kennis dan 'on the job' delen met hun
collega's.
Voor grotere grafische bedrijven is het makkelijker om binnenshuis
opleidingen aan te bieden dan voor kleinere. Doordat meerdere
werknemers tegelijk van dezelfde opleiding kunnen genieten, is de
kostprijs per werknemer er lager.
Opleidingscheques hebben in verscheidene bedrijven hun ingang
gevonden, en zijn een interessante formule om opleidingen voor de
werknemer mogelijk te maken en tegelijk voor het bedrijf betaalbaar
te houden. Diverse grafische bedrijven laten bij aankoop van nieuwe
machines opleidingen aanbieden door de leveranciers. Op die manier
leren de werknemers met de nieuwe machines werken en blijft de
kostprijs voor de werkgever beperkt. Ook opleidingen van Cevora
werden vermeld als een haalbaar alternatief voor opleidingen
binnenshuis.
De schaarste aan technisch geschoolde krachten op de arbeidsmarkt
heeft gevolgen voor de tewerkstelling van ouderen in de grafische
sector. Enerzijds betekent dit een garantie op werk voor geschoolde
en ervaren arbeidskrachten. Voor ouderen die hun job verliezen door
een sluiting of overname bestaan reële mogelijkheden om elders aan de
slag te kunnen. Vrijwel alle bevraagde bedrijven hebben recentelijk
nog oudere werknemers aangeworven.
Anderzijds kan de krappe arbeidsmarkt een stimulans betekenen voor de
grafische bedrjven om hun oudere en ervaren werknemers aan te
moedigen om langer aan de slag te blijven. Dit gebeurt bijvoorbeeld
door oudere werknemers een aangepaste taakinhoud te geven die minder
fysisch belastend is en die de ervaring van de werknemer nuttig
maakt. Verschillende oudere werknemers vinden het interessant en
motiverend om ingeschakeld te worden in de opleiding van jongere
collega's. Op die manier kunnen ze hun kennis en ervaring delen, en
ervaren ze waardering voor hun ervaring. Ook de afwisseling en
aanpassing van het takenpakket op zich is een motivator. Voor andere
functies biedt thuiswerk een oplossing. Bepaalde administratieve of
computertaken kunnen thuis in alle rust worden uitgevoerd en dit
thuiswerk bespaart de werknemer een verplaatsing naar de werkplek.
Verdere inlichtingen over deze studie:
Studiecentrum voor Ondernemerschap (SVO), EHSAL-K.U. Brussel,
Jeroen Michels, tel. 02/210 16 02,
e-mail: jeroen.michels@ehsal.be
FEBELGRA is de koepel van de Belgische grafische industrie met meer
dan 1.000 aangesloten ondernemingen die samen 70 % van de
tewerkstelling realiseren in de drukkerijsector, de prepress- en de
afwerkingbranches.
De grafische en communicatie nijverheid groepeert alle bedrijven die
één of meerdere activiteiten uitvoeren van beeld- en tekstcreatie,
drukken op om het even welk materiaal, afwerking van het drukwerk en
alle reproductie- en dupliceringactiviteiten van audiovisuele
communicatie.
De industrietak is een zeer arbeidsintensieve en kapitaalintensieve
sector. Hij telt 4.400 bedrijven, waaronder 1.600 werkgevers, en
stelt 18.000 mensen tewerk. 75% van de ondernemingen hebben minder
dan 10 werknemers in dienst, 95% minder dan 50. Jaarlijks wordt een
omzetcijfer van 3,2 miljard ¤ gerealiseerd. 25% van de productie
wordt uitgevoerd, voornamelijk naar de buurlanden. De investeringen
bedragen jaarlijks 200 miljoen ¤.
Contact:
Jan De Brabanter
Secretaris-generaal
Febelgra
Belliardstraat 20, bus 16
B-1040 Brussel
Tel. +32 (0)2 512 36 38
Fax +32 (0)2 513 56 76
E-mail: jan.de.brabanter@febelgra.be
www.febelgra.be
URL: http://www.febelgra.be