Time : 16:20:59
Date : 29 September 2006
Sender Name: FEBELGRA

Oudere werknemers in de grafische sector in Vlaanderen en Brussel.

België kent een lage tewerkstelling van oudere werknemers. Uit een OESO-studie uit 2003 blijkt dat in België amper 41% van de beroepsbevolking tussen 50 en 64 jaar aan het werk is. Dit is 14% lager is dan het OESO-gemiddelde, en België laat daar mee enkel Turkije, Hongarije en Italië achter zich.

In het kader van het Leonardo-programma van de Europese Unie voerde het Studiecentrum voor Ondernemerschap (SVO) van EHSAL-K.U.Brussel een onderzoek naar de tewerkstelling van oudere werknemers in de grafische sector in Vlaanderen en Brussel. Interviews met bedrijfsleiders, personeelsverantwoordelijken en jongere en oudere werknemers van bedrijven uit de grafische sector in Vlaanderen en Brussel vormen de basis van deze studie.

Grafische bedrijven die competitief willen zijn en blijven, moeten voortdurend de technologische veranderingen opvolgen en invoeren. Dit stelt hoge eisen aan het aanpassingsvermogen en de leerbereidheid van de werknemers. Voortdurende bijscholing is immers noodzakelijk. We stellen vast dat ouderen dikwijls meer moeite hebben: ze leren minder snel. Na verloop van tijd zijn ze ook minder gemotiveerd om opleidingen te volgen en zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden.

De technologische evoluties vragen ook bijzondere inspanningen van bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken om aan die opleidingsbehoeften tegemoet te komen. De bevraagde grafische bedrijven voorzien opleidingen op basis van de noden van het bedrijf en van de individuele werknemers. Opleidingen worden niet naar een specifieke leeftijdscategorie gericht, maar naar de werknemers in die afdelingen waar met nieuwe technieken wordt gewerkt. Soms worden alle werknemers van die afdeling bij de opleiding betrokken, soms één of enkele werknemers die hun kennis dan 'on the job' delen met hun collega's.

Voor grotere grafische bedrijven is het makkelijker om binnenshuis opleidingen aan te bieden dan voor kleinere. Doordat meerdere werknemers tegelijk van dezelfde opleiding kunnen genieten, is de kostprijs per werknemer er lager.

Opleidingscheques hebben in verscheidene bedrijven hun ingang gevonden, en zijn een interessante formule om opleidingen voor de werknemer mogelijk te maken en tegelijk voor het bedrijf betaalbaar te houden. Diverse grafische bedrijven laten bij aankoop van nieuwe machines opleidingen aanbieden door de leveranciers. Op die manier leren de werknemers met de nieuwe machines werken en blijft de kostprijs voor de werkgever beperkt. Ook opleidingen van Cevora werden vermeld als een haalbaar alternatief voor opleidingen binnenshuis.

De schaarste aan technisch geschoolde krachten op de arbeidsmarkt heeft gevolgen voor de tewerkstelling van ouderen in de grafische sector. Enerzijds betekent dit een garantie op werk voor geschoolde en ervaren arbeidskrachten. Voor ouderen die hun job verliezen door een sluiting of overname bestaan reële mogelijkheden om elders aan de slag te kunnen. Vrijwel alle bevraagde bedrijven hebben recentelijk nog oudere werknemers aangeworven.

Anderzijds kan de krappe arbeidsmarkt een stimulans betekenen voor de grafische bedrjven om hun oudere en ervaren werknemers aan te moedigen om langer aan de slag te blijven. Dit gebeurt bijvoorbeeld door oudere werknemers een aangepaste taakinhoud te geven die minder fysisch belastend is en die de ervaring van de werknemer nuttig maakt. Verschillende oudere werknemers vinden het interessant en motiverend om ingeschakeld te worden in de opleiding van jongere collega's. Op die manier kunnen ze hun kennis en ervaring delen, en ervaren ze waardering voor hun ervaring. Ook de afwisseling en aanpassing van het takenpakket op zich is een motivator. Voor andere functies biedt thuiswerk een oplossing. Bepaalde administratieve of computertaken kunnen thuis in alle rust worden uitgevoerd en dit thuiswerk bespaart de werknemer een verplaatsing naar de werkplek.

Verdere inlichtingen over deze studie:
Studiecentrum voor Ondernemerschap (SVO), EHSAL-K.U. Brussel, Jeroen Michels, tel. 02/210 16 02,
e-mail: jeroen.michels@ehsal.be

FEBELGRA is de koepel van de Belgische grafische industrie met meer dan 1.000 aangesloten ondernemingen die samen 70 % van de tewerkstelling realiseren in de drukkerijsector, de prepress- en de afwerkingbranches.
De grafische en communicatie nijverheid groepeert alle bedrijven die één of meerdere activiteiten uitvoeren van beeld- en tekstcreatie, drukken op om het even welk materiaal, afwerking van het drukwerk en alle reproductie- en dupliceringactiviteiten van audiovisuele communicatie.
De industrietak is een zeer arbeidsintensieve en kapitaalintensieve sector. Hij telt 4.400 bedrijven, waaronder 1.600 werkgevers, en stelt 18.000 mensen tewerk. 75% van de ondernemingen hebben minder dan 10 werknemers in dienst, 95% minder dan 50. Jaarlijks wordt een omzetcijfer van 3,2 miljard ¤ gerealiseerd. 25% van de productie wordt uitgevoerd, voornamelijk naar de buurlanden. De investeringen bedragen jaarlijks 200 miljoen ¤.

Contact:
Jan De Brabanter
Secretaris-generaal
Febelgra
Belliardstraat 20, bus 16
B-1040 Brussel
Tel. +32 (0)2 512 36 38
Fax +32 (0)2 513 56 76
E-mail: jan.de.brabanter@febelgra.be
www.febelgra.be

URL: http://www.febelgra.be