Time : 12:03:15
Date : 29 September 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Binnenvaart stijgt met 40 procent in Zeebrugge.
Met een opmerkelijke stijging van de binnenvaarttransporten, komt de
haven van Zeebrugge als grote winnaar te voorschijn uit de
halfjaarlijkse trafiekcijfers, die Promotie Binnenvaart Vlaanderen
zopas heeft bekendgemaakt. Elders in het land noteert de sector een
gevoelige stijging van lossingen en vooral van ladingen langs de
waterweg - een indicatie dat het kaaimurenprogramma van de Vlaamse
regering volop zijn vruchten afwerpt.
In de eerste helft van 2006 stegen de binnenvaarttrafieken vanuit
Zeebrugge met maar liefst 40 procent tegenover dezelfde periode vorig
jaar. Traditioneel is de binnenvaart in Zeebrugge maar zwak
vertegenwoordigd, vooral omdat er beperkingen zijn voor grotere
schepen bij de traverse van Brugge.
De sterke stijging is een rechtstreeks gevolg van de enorme groei van
de maritieme trafiek in Zeebrugge, als gevolg van het openen van
nieuwe containerterminals. Dat de verladers voor de afvoer vanuit
Zeebrugge naar het hinterland de binnenvaart ontdekken, is een zeer
bemoedigende evolutie. Het gebied rond Zeebrugge ondervindt immers
een grote overlast van dichtslibbende wegen. En een binnenschip van
1300 ton kan in éénmaal 90 TEU (20' containers) naar het hinterland
vervoeren.
Een zeer positieve ontwikkeling over het hele land is eveneens de
gunstige evolutie van ladingen en lossingen langs onze binnenwateren.
In het eerste semester stegen de lossingen met 4,56 procent tot 15,59
miljoen ton; de ladingen namen met 5,9 procent toe tot 4,29 miljoen
ton. In absolute cijfers zijn de lossingen 3,6 keer zo belangrijk als
de ladingen, maar de relatieve groei van de ladingen is groter dan
die van de lossingen. In de afgelopen vijf jaar stegen de ladingen,
telkens in het eerste semester, met 34,5 procent, de lossingen met
12,7 procent.
In tegenstelling tot transitverkeer, geven de ladingen en lossingen
een goed idee van de meerwaarde die de binnenvaart realiseert. Ze
weerspiegelen duidelijk de activiteit die langs de binnenwateren
wordt gegenereerd. De toename van ladingen en lossingen is ook een
indicatie dat het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering zijn
vruchten afwerpt. Dit programma voorziet een Publiek Private
Samenwerkingsformule voor bedrijven die een kaaimuur bouwen om er
goederen aan- of af te voeren.
Voor het tweede opeenvolgende jaar wordt in Vlaanderen, tijdens het
eerste semester, een lichte daling vastgesteld van het aantal gevaren
tonkilometer. In het eerste semester van dit jaar bedroeg die 0,69
procent (2,316 miljard tonkm). Vermits de ladingen en lossingen in
het eerste semester nog sterk stegen, komt de relatieve achteruitgang
uitsluitend op rekening van het transitverkeer. De verklaring ligt in
de vermindering van de ertstrafieken op het Albertkanaal, een gevolg
van de sluiting van de hoogovens in het Luikse.
Het totale binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens samen nam
toe met 2,43% tot 53 miljoen ton. De maritieme trafieken stegen
duidelijker met 5,6% tot 118 miljoen ton. In Antwerpen lijkt, met een
groei van 0,14%, het relatief belang van de binnenvaart af te nemen
terwijl in Zeebrugge en Gent de binnenvaart juist sterke groeicijfers
kan voorleggen, respectievelijk met 40% en 11%.
Nadere analyse dringt zich op, maar het is waarschijnlijk dat de
markt zich herorganiseert en dat onevenwichten uit het verleden nu
worden gecorrigeerd. Met name komen er nu, met de opening van het
Deurganckdok, meer containers rechtstreeks aan in Antwerpen in plaats
van via de omweg van Rotterdam. Ook de beperkte vermindering van het
containervervoer (min 1,29 procent) op de binnenvaartterminals in het
eerste semester, is vermoedelijk het gevolg van een efficiëntere
marktorganisatie. De inspanningen van sommige containerterminals om
lege containers in depot te mogen houden, maakt dat er minder dan
vroeger wordt rondgevaren met lege containers.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen merkt op dat, als de trend naar
grotere efficiëntie wordt bevestigd, er op termijn ruimte vrijkomt
voor vernieuwde structurele groei die de binnenvaart ten goede komt.
Hoewel die heroriëntering vooral van de markt zelf moet komen, zal
Promotie Binnenvaart Vlaanderen zijn inspanningen versterken om
vooral de expediteurs te motiveren voor de kansen die de binnenvaart
hen biedt.
Bijkomende inlichtingen:
Paul Lambrechts , + 32 3 20 20 516
www.binnenvaart.be : voor een overzicht van de statistieken