Time : 12:03:15
Date : 29 September 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

Binnenvaart stijgt met 40 procent in Zeebrugge.

Met een opmerkelijke stijging van de binnenvaarttransporten, komt de haven van Zeebrugge als grote winnaar te voorschijn uit de halfjaarlijkse trafiekcijfers, die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas heeft bekendgemaakt. Elders in het land noteert de sector een gevoelige stijging van lossingen en vooral van ladingen langs de waterweg - een indicatie dat het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering volop zijn vruchten afwerpt.

In de eerste helft van 2006 stegen de binnenvaarttrafieken vanuit Zeebrugge met maar liefst 40 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Traditioneel is de binnenvaart in Zeebrugge maar zwak vertegenwoordigd, vooral omdat er beperkingen zijn voor grotere schepen bij de traverse van Brugge.

De sterke stijging is een rechtstreeks gevolg van de enorme groei van de maritieme trafiek in Zeebrugge, als gevolg van het openen van nieuwe containerterminals. Dat de verladers voor de afvoer vanuit Zeebrugge naar het hinterland de binnenvaart ontdekken, is een zeer bemoedigende evolutie. Het gebied rond Zeebrugge ondervindt immers een grote overlast van dichtslibbende wegen. En een binnenschip van 1300 ton kan in éénmaal 90 TEU (20' containers) naar het hinterland vervoeren.

Een zeer positieve ontwikkeling over het hele land is eveneens de gunstige evolutie van ladingen en lossingen langs onze binnenwateren.

In het eerste semester stegen de lossingen met 4,56 procent tot 15,59 miljoen ton; de ladingen namen met 5,9 procent toe tot 4,29 miljoen ton. In absolute cijfers zijn de lossingen 3,6 keer zo belangrijk als de ladingen, maar de relatieve groei van de ladingen is groter dan die van de lossingen. In de afgelopen vijf jaar stegen de ladingen, telkens in het eerste semester, met 34,5 procent, de lossingen met 12,7 procent.

In tegenstelling tot transitverkeer, geven de ladingen en lossingen een goed idee van de meerwaarde die de binnenvaart realiseert. Ze weerspiegelen duidelijk de activiteit die langs de binnenwateren wordt gegenereerd. De toename van ladingen en lossingen is ook een indicatie dat het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering zijn vruchten afwerpt. Dit programma voorziet een Publiek Private Samenwerkingsformule voor bedrijven die een kaaimuur bouwen om er goederen aan- of af te voeren.

Voor het tweede opeenvolgende jaar wordt in Vlaanderen, tijdens het eerste semester, een lichte daling vastgesteld van het aantal gevaren tonkilometer. In het eerste semester van dit jaar bedroeg die 0,69 procent (2,316 miljard tonkm). Vermits de ladingen en lossingen in het eerste semester nog sterk stegen, komt de relatieve achteruitgang uitsluitend op rekening van het transitverkeer. De verklaring ligt in de vermindering van de ertstrafieken op het Albertkanaal, een gevolg van de sluiting van de hoogovens in het Luikse.

Het totale binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens samen nam toe met 2,43% tot 53 miljoen ton. De maritieme trafieken stegen duidelijker met 5,6% tot 118 miljoen ton. In Antwerpen lijkt, met een groei van 0,14%, het relatief belang van de binnenvaart af te nemen terwijl in Zeebrugge en Gent de binnenvaart juist sterke groeicijfers kan voorleggen, respectievelijk met 40% en 11%.

Nadere analyse dringt zich op, maar het is waarschijnlijk dat de markt zich herorganiseert en dat onevenwichten uit het verleden nu worden gecorrigeerd. Met name komen er nu, met de opening van het Deurganckdok, meer containers rechtstreeks aan in Antwerpen in plaats van via de omweg van Rotterdam. Ook de beperkte vermindering van het containervervoer (min 1,29 procent) op de binnenvaartterminals in het eerste semester, is vermoedelijk het gevolg van een efficiëntere marktorganisatie. De inspanningen van sommige containerterminals om lege containers in depot te mogen houden, maakt dat er minder dan vroeger wordt rondgevaren met lege containers.

Promotie Binnenvaart Vlaanderen merkt op dat, als de trend naar grotere efficiëntie wordt bevestigd, er op termijn ruimte vrijkomt voor vernieuwde structurele groei die de binnenvaart ten goede komt. Hoewel die heroriëntering vooral van de markt zelf moet komen, zal Promotie Binnenvaart Vlaanderen zijn inspanningen versterken om vooral de expediteurs te motiveren voor de kansen die de binnenvaart hen biedt.

Bijkomende inlichtingen:

Paul Lambrechts , + 32 3 20 20 516

www.binnenvaart.be : voor een overzicht van de statistieken