WEESP
Gezamenlijk persbericht d.d. 28 september 2006
EMBARGO TOT 28 SEPTEMBER, 17.15 UUR
Bestuurders ondertekenen samenwerkingovereenkomst
Regiogemeenten gaan centraal inkopen
Zes gemeenten én het Gewest Gooi en Vechtstreek gaan samenwerken bij de inkoop en aanbesteding
van diensten en producten. Het gaat om de gemeenten Bussum, Hilversum, Huizen, Naarden, Weesp,
Wijdemeren en het gewest Gooi en Vechtstreek. Bestuurders van de deelnemende gemeenten en van
het gewest ondertekenden hiervoor op 28 september een samenwerkingsovereenkomst in het
gemeentehuis van Wijdemeren.
De gemeenten en het gewest geven elk jaar gezamenlijk meer dan ¤ 100 miljoen uit aan allerlei diensten en
werken. Hierbij gaat het niet alleen om kantoorartikelen, catering en onderhoud, maar ook om inhuur van
bijvoorbeeld adviesbureau´s, leerlingenvervoer, automatisering en de aanbesteding van civiele projecten.
Afhankelijk van de aanbestedingsbedragen vindt dit voor sommige diensten en werken ook op Europees niveau
plaats.
De regiogemeenten doen de inkoop van oorsprong ieder voor zich. Door nu op het terrein van inkoop de
handen ineen te slaan wordt vooral gemikt op het verhogen van de professionaliteit. De samenwerking zal naar
verwachting, naast financiële voordelen, ook een flink aantal andere voordelen gaan opleveren. De
belangrijkste daarvan zijn onder meer: betere inkoopcondities, betere prijs/kwaliteitsverhoudingen en een
verhoging van de efficiency.
Haalbaarheid
In het voorjaar van 2005 hebben de colleges van B en W via de intergemeentelijke Projectgroep Inkoopsamenwerking
opdracht gegeven tot het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek door een extern adviesbureau.
Afgelopen najaar heeft dat bureau gerapporteerd over de mogelijkheden van gezamenlijke inkoop en onderlinge
afstemming van inkoopbeleid. Er is niet alleen gekeken naar de mogelijke efficiencywinst, maar ook naar zaken
zoals de gewenste organisatievorm, de terreinen waarop samenwerking mogelijk is en naar de kosten en
opbrengsten. Deze stappen zijn zowel op lokaal als op regionaal niveau succesvol doorlopen.
Start
Inmiddels werken de gemeenten al samen om zogeheten 'quick wins' te realiseren. Dit zijn inkoopterreinen,
waarover gemeenten relatief makkelijk tot afspraken kunnen komen. Voorbeelden zijn kantoorartikelen,
leerlingenvervoer, schoonmaak en de aanschaf van programmatuur.
Vanuit de gemeenten Muiden, Blaricum, Eemnes en Laren is inmiddels ook interesse getoond in deze
inkoopsamenwerking en eventuele deelname aan dit samenwerkingsverband.
EINDE BERICHT
Gemeente Hilversum