Plan Hoogwaardig Handhaven 2007-2008
Het college van burgemeester en wethouders van Wageningen heeft op 26
september j.l. het Plan Hoogwaardige Handhaving 2007- 2008
vastgesteld. Ten opzichte van het plan Hoogwaardig Handhaven 2006, is
voor de jaren 2007 en 2008 een aantal nieuwe actiepunten opgenomen die
vooral gericht zijn op het voorkomen van fraude, verbetering van de
dienstverlening en informatievoorziening.
Wat is hoogwaardig Handhaven
Onder Hoogwaardig Handhaven wordt verstaan: "door middel van
(organisatorische) maatregelen op het gebied van voorlichting,
dienstverlening, controle en sanctionering trachten de spontane
nalevingsbereidheid bij klanten te bevorderen".
Hoogwaardig handhaven is dus niet alleen beperkt tot
fraudebestrijding, maar bestaat ook uit activiteiten die gericht zijn
op het voorkomen van fraude. Dit kan op verschillende manieren.
Centraal staan hierbij een goede communicatie en dienstverlening
richting de klanten van de afdeling Sociale Zaken.
Voorkomen van fraude
Met ingang van 1 januari 2006 is een functionaris aangesteld die zich
specifiek bezighoudt met fraudepreventie. Door de inzet van deze
preventiemedewerker wordt nu 26% van het aantal ingediende aanvragen
niet toegekend. Voorheen was dit 12%. Door de versterkte controle bij
de aanvraag, wordt voorkomen dat in een later stadium de onrechtmatig
ontvangen uitkering moet worden teruggevorderd. Om de continuïteit van
het hoge fraudepreventiepercentage voor de toekomst te waarborgen, is
besloten om ook in 2007 en 2008 een preventiemedewerker in te zetten.
Voorlichting
In het eerste half jaar van 2007 wordt een onderzoek onder de
uitkeringsgerechtigden van de gemeente gehouden naar de kwaliteit van
en waardering voor de voorlichtingsinstrumenten die de afdeling
Sociale Zaken hanteert. Voorbeelden van deze voorlichtingsintrumenten
zijn de klantenmap en de gemeentelijke website.
De repressieve sfeer
Zoals hiervoor al aangegeven, zijn verbetering van de dienstverlening,
de informatievoorziening en voorlichting er op gericht om de
nalevingsbereidheid van de cliënten te bevorderen. Dat neemt niet weg
dat ook de werkzaamheden in de repressieve sfeer voortdurend op
effectiviteit beoordeeld worden. Dit is ook nodig, omdat de gemeente
voor 100% verantwoordelijk is voor de uitkeringskosten. Na
geconstateerde fraude ontvangt de betrokken cliënt zo snel mogelijk de
beëindigings-, maatregel- en terugvorderingsbeschikking. Hiermee wordt
voorkomen dat de cliënt met onnodig hoge schulden of een
strafrechterlijke maatregel wordt opgezadeld.
Handhaving in relatie tot reïntegratie
Het recht op bijstand is altijd verbonden aan de plicht tot inzet om
er weer onafhankelijk van te worden. Om die reden worden handhaving en
reïntegratie beschouwd als twee zijdes van dezelfde medaille, die
elkaar aanvullen en ondersteunen. Wanneer een uitkeringsgerechtigde
geen of onvoldoende medewerking verleent aan zijn eigen reïntegratie,
en daarmee zijn kansen op uitstroom naar betaald werk verkleind, kan
de gemeente de uitkering tijdelijk verlagen door middel van een
maatregel. Op korte termijn wordt aan de gemeenteraad een voorstel
voorgelegd om de maatregel voor het niet-meewerken aan een
reïntegratietraject te verhogen van 30% naar 100% van de
bijstandsnorm. Hiermee wordt het mogelijk om klanten die wel kunnen,
maar niet willen meewerken, nadrukkelijker te stimuleren om de
reïntegratieplicht én het aanbod van Sociale Zaken om hen daarbij te
ondersteunen, serieus te nemen.
De periode van 2 jaar
Het college heeft besloten om het plan Hoogwaardig Handhaven voor een
periode van 2 jaar vast te stellen. De reden hiervan is, dat voor het
realiseren van de doelstellingen uit het plan minimaal een periode van
2 jaar nodig is. Wel worden plannen jaarlijks geëvalueerd met een
verslag. Het jaar 2007 wordt in 2008 geëvalueerd en het jaar 2008 in
2009.
Gemeente Wageningen