Chemisch Nederland klaar voor Studie Beurs 2006


LEIDSCHENDAM, 20060928 -- Feel The Chemistry is weer klaar voor de aankomende Studie Beurs. Deze vindt plaats van 11 tot en met 14 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht. Op dit jaarlijkse evenement kunnen middelbare scholieren zich oriënteren op verschillende vervolgopleidingen. Voor het vierde achtereenvolgende jaar staan tientallen studenten en jonge professionals met een chemieachtergrond klaar om scholieren op te vangen bij de Feel the Chemistry-stands. De voorgaande jaren kon Feel the Chemistry rekenen op ruim drieduizend jonge enthousiaste bezoekers. Zij wilden het naadje van de kous weten over de carrièremogelijkheden met een opleiding in de chemie, life sciences of procestechniek.

Hoewel het aantal eerstejaarsstudenten in de chemische opleidingen licht toeneemt, is er nog altijd een tekort aan goed opgeleide jongeren in dit vakgebied. De vraag naar hen zal de komende jaren in Nederland blijven toenemen. Om de groei in chemiestudenten te bevorderen heeft Stichting Communicatie Centrum Chemie (C3) in 2003 de handen ineen geslagen met de industrie, opleidingsinstellingen en belangenorganisaties. Feel the Chemistry, zoals het samenwerkingsproject is genaamd, brengt de chemiebranche intensief onder de aandacht van jongeren. Het project telt een flinke lijst partners waaronder: Akzo Nobel, Bedrijfstakgroep PMLF, Dow Benelux, DSM, FeNeLab, KNCV, NWO CW/ACTS, Shell Nederland, Stichting PAS, VAPRO-OVP, VNCI en alle scheikunde en hieraan gerelateerde opleidingen aan de Nederlandse universiteiten.

"De deelname aan de Studie Beurs is een van de centrale activiteiten van het project", vertelt Pauline Sloet tot Everlo, projectcoördinator bij C3. "Studenten en jonge professionals vertellen daar over hun ervaringen in de praktijk." De bezoekers kunnen ter plaatse surfen op dé site over opleidingen en carrières in de chemie, life sciences en procestechniek: www.feelthechemistry.nl. Korte videopresentaties geven een indruk van de omgeving en sfeer waarin je met een van de chemiegerelateerde opleiding kunt gaan werken. Een spraakmakende proef en een verrassende gadget maken een bezoek aan Feel the Chemistry-stands de moeite waard. Volgens Emiel de Kleijn, voorlichter aan de Radboud Universiteit Nijmegen, is deelname aan de Studie Beurs vooral succesvol doordat Feel the Chemistry de beroepsperspectieven duidelijk schetst en doordat alle opleidingen vertegenwoordigd zijn door zowel studenten als mensen uit het bedrijfsleven. "Dat is de kracht van dit evenement", aldus De Kleijn.

Behalve de presentatie op de Studie Beurs organiseren C3 en haar partners in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen een jaarlijkse Feel the Chemistry-nascholingsdag voor decanen. Bovendien ontvangen alle schooldecanen in Nederland en andere belangstellenden folders met informatie op maat over opleidingen en carrières in de chemie, life sciences en procestechniek. Om het Feel the Chemistry-project nog meer naamsbekendheid te geven onder de doelgroep plaatst C3 advertenties in jongerenmagazines, op veel bezochte internetsites en in studiekeuzegidsen.





Ingezonden persbericht