Interprovinciaal Overleg (IPO)
Rondetafelgesprek Jaarcongres Themaplein Mobiliteit: A59 in Noord Brabant
donderdag 28 september 2006
Over het project A59 waar de provincie Noord Brabant de aanpak van de rijksweg naar voren in de tijd heeft weten te halen door het voor te financieren en het werk uit te besteden via een PPS contract waren de deelnemers aan de gesprekken op het IPO-jaarcongres 2006 erg enthousiast. Deze vorm van samenwerking tussen rijken regio en marktpartijen verdient vaker navolging. De aannemer van het werk zorgt voor het ontwerp van de weg, de financiering, de aanleg zelf en het onderhoud. Deze constructie wordt DBFM genoemd: Design, Build, Finance and Maintain. De marktpartij investeert en krijgt later zijn geld met een afgesproken rendement terug.
De provincie betaalt de kosten van de voorfinanciering en het rijk betaalt pas later terug wanneer het geld daarvoor beschikbaar komt op de begroting. Bij dit project was er al financiering geregeld op de rijksbegroting, maar pas vele jaren later dan wenselijk was. Het contract bevat ook afspraken over onderhoud van de weg en de doorstroming. Bij onderhoud mogen geen belemmeringen plaatsvinden tijdens de spits of overdag, dus dat moet 's avonds en snachts worden uitgevoerd. Goede bereikbaarheid van de ecnomische centra en steden staat voorop.
Op deze manier kunnen meer knelpunten eerder worden opgelost dan wanneer gewacht wordt tot het geld bij rijk beschikbaar komt. Uit de netwerkanalyses komen meer van deze wenselijke en noodzakelijke projecten naar voren, zo bleek tijdens de discussie. Ook projecten waarvoor nog geen geld gereserveerd is op de rijks- of provinciale begroting. De discussie ging vervolgens over de vraag of je dit ook kunt doen als de financiering (terugbetaling) in de toekomst nog niet vaststaat of geregeld is. De DG personenvervoer van het minsterie van V&W was daar terughoudend over. Het rijk wil dat zelf in elk geval niet doen. De provincies willen dat wel, ook omdat zij zelf niet zoals bij het MIT reeds lang van te voren financiering regelen voor projecten.
Een ander discussiepunt ging over de wens van V&W dat de regio's ook meefinancierien in plaats van alleen voorfinancieren. Dat is interessant, omdat bij de presentatie van de netwerkanalyses en (heden) in het NMB gesproken wordt over programmafinanciering uit MIT, Infrafonds en BDU in plaats van (gescheiden) projectfinanciering. Noord Holland gaf aan dat zij dat nu al mee financieren uit eigen provinciale middelen en daarvoor de opcenten op de MRB hebben verhoogd. De DG raadde ons aan met het nieuwe kabinet goede afspraken te maken (en te bevestigen) over de prgrammafinanciering en de nieuwe manier van samenwerken tussen rijk en regio. De basis daarvoor is door dit kabinet gelegd met de Nota Mobiliteit en de netwerkanalyses.
Een andere vorm van voorfinancieren zou mogelijk zijn met behulp van prijsbeleid: de kosten van voorfinancieren terugverdienen door tijdelijk een extra prijs te vragen op die weg, de versnellingsprijs. Dit sluit als voorloper aan bij het project Anders Betalen voor Mobiliteit waarbij de automobilist per kilometer gaat betalen voor het gebruik van de auto in plaats van het bezit. Toch zal de aanpak via de versnellingsprijs slechts voor enkele projecten geprobeerd kunnen worden, omdat de kilometerprijs zelf waarschijnlijk al in 2012 wordt ingevoerd.
Meer informatie bij Gerard Milort
Telefoonnummer (070) 888 1238
Contact per e-mail: Klik hier
Zie het origineel