Stadsregio investeert ruim 1,6 miljard in regio Rotterdam
Dit is een persbericht van de Stadsregio Rotterdam
Nieuw beleidsprogramma 2006-2010
"Conrete resultaten realiseren." Dat is het motto van het
beleidsprogramma van het nieuwe dagelijks bestuur van de stadsregio
Rotterdam voor de bestuursperiode 2006-2010. Om die resultaten te
bereiken gaat de stadsregio ruim 1,67 miljard Euro investeren in de
regio Rotterdam. Dat is exclusief de daaraan gekoppelde investeringen
van publieke partners en private partijen.
Regionaal investeringsprogramma
Het totaal van het financiële regionale investeringsprogramma tot 2010
bedraagt 1,67 miljard Euro en is als volgt opgebouwd:
Jeugdzorg en sociaal beleid EUR 364 miljoen
Groen en milieu EUR 50 miljoen
Wonen en verstedelijking EUR 163 miljoen
Openbaar Vervoer EUR 776 miljoen
Verkeersinfrastructuur EUR 317 miljoen
Ruimtelijke ordening en economie EUR 9 miljoen
Totaal 1,67 miljard
Euro
Het geld is voor het grootste deel afkomstig uit bijdragen van
verschillende ministeries, waarover de stadsregio onderhandelt met het
rijk.
Jeugd
Een belangrijke prioriteit is de jeugdzorg. Op dit moment maken
jaarlijks ruim 3.000 kinderen gebruik van de jeugdzorg in de regio. De
hulpvraag stijgt nog steeds sterk en dat maakt het moeilijk om
wachtlijsten weg te werken. Toch moeten die wachtlijsten in 2010 weg
zijn, vindt de stadsregio. Het budget voor jeugdzorg en sociaal beleid
stijgt ten opzichte van de vorige periode fors naar 364 miljoen Euro.
Geld alleen is echter niet genoeg. Er moet een veel betere en snellere
afstemming komen tussen de verschillende hulpverleningsinstanties. De
afhandelingsnelheid van hulpvragen moet met 50% verbeteren. Ook wordt
zwaar ingezet op vroegsignalering - bijvoorbeeld door huisarten en
onderwijs - en de aansluiting tussen regionale jeugdzorg en het
jeugdbeleid van gemeenten.
Wonen
Om de verstedelijking van de regio in goede banen te leiden is 163
miljoen Euro beschikbaar. Een cruciale opgave is de bouw van 38.000
woningen tot 2010, waarvan minstens dertig procent (8.700) in de
sociale sector. Gemeenten die de afgesproken opgave niet realiseren,
krijgen een boete van 2.000 Euro per niet gebouwde woning, onder
handhaving van de bouwverplichting. Om de bouw van de sociale
huurwoningen te stimuleren, is 110 miljoen Euro beschikbaar. Dit geld
komt vooral ten goede aan de bouw van sociale woningen in gemeenten
buiten het stedelijk kerngebied van Rotterdam en Schiedam. In 2007
wordt een tussenbalans opgemaakt. Dan zal worden beslist of er extra
geld komt voor woningen voor starters. Er moet in 2010 ook één
instituut voor de hele regio zijn, dat de urgentie van woningzoekenden
vaststelt.
Groen en leefmilieu
In de afgelopen jaren zijn veel groenplannen in de regio gestrand op
een gebrek aan geld. In de periode tot 2010 is dat geld er wel. Er
zullen 1.000 hectaren nieuw groen worden aangelegd. Voor de periode na
2010 moeten nog eens 2.350 hectaren uitvoeringsgereed en gefinancierd
zijn. Ook is
er een systeem ontwikkeld waarmee alle milieuknelpunten in kaart zijn
gebracht en gericht kunnen worden aangepakt (de zogenaamde proactieve
milieustrategie). Daarnaast zet de stadsregio in 2006 en 2007 ten
minste vijf miljoen Euro in om knelpunten op het gebied van
luchtkwaliteit aan te pakken.
Verkeer en vervoer
Verkeer en vervoer is in financieel opzicht één van de belangrijkste
werkterreinen van de stadsregio. Tot 2010 gaat de stadsregio ruim 317
miljoen Euro in infrastructuur investeren. Daar komt nog een veelvoud
aan investeringen bij van het rijk en andere wegbeheerders. Daarnaast
gaat er 776 miljoen Euro naar de ontwikkeling en exploitatie van
openbaar vervoer. Enkele van de talloze projecten die in deze
bestuursperiode gerealiseerd moeten worden zijn:
- met het rijk zijn sluitende afspraken gemaakt over een
versnelde verbreding van de A15, aanleg van de A4-noord en de
verbinding A13/16.
- Randstadrail moet rijden tot aan metrostation Slinge,
- de ZoRo buslijn tussen Rotterdam en Zoetermeer moet in
bedrijf zijn,
- er moeten 18.000 P+R plaatsen bijkomen,
- de Chipcard is ingevoerd als enig betaalmiddel in het
openbaar vervoer,
- er is nieuw reisinformatiesysteem in bedrijf,
- minimaal 25% van de basisscholen heeft het certificaat
verkeersveiligheid,
- er zijn 40 ontbrekende schakels in het fietspadennetwerk
opgeheven.
Economie en Ruimtelijke ordening
Bij een aantrekkende economie, wordt het tekort aan bedrijventerreinen
in de regio steeds nijpender. Daarom moeten tot 2010 390 hectaren
nieuwe bedrijventerreinen worden aangelegd en 100 hectaren worden
geherstructureerd. De stadsregio en de provincie Zuid-Holland betalen
samen een taskforce om gemeenten te helpen bij de aanleg en
herstructurering van bedrijventerreinen. De investeringen komen uit de
grondexploitaties, private investeringen en rijks/europese subsidies.
In de bestuursperiode 2006-2010 wordt een begin gemaakt met de
uitvoering van het nieuwe streek- en structuurplan RR2020. Dat
betekent concreet dat er onder meer projecten langs de rivieroevers en
op knooppunten van openbaar vervoer in uitvoering zijn, glastuinbouw
wordt geconcentreerd, experimenten met landelijk wonen zijn opgezet en
een begin is gemaakt met de herstructurering van het gebied tussen
Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam en de noordrand van de regio.
Gemeente Maassluis